Bios perikelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jackall

Moderator
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
11 feb 2002
Besturingssysteem
windows 10, windows11
Office versie
2023
Goede avond allemaal

Ik zit hier met een probleem waar ik nu eventjes niet uitkom.
Heb hier een pc staan die niet wilt starten.
De bios blijft alleen maar een ratelende piep geven en krijg ook geen beeld.
Bios reset werkt ook niet, zowel verwijderen van de cmos batterij alsmede de resetpins (4pins).
Wat ik ook probeer het lukt niet de bios te resetten.
Het gaat om een Gigabyte EX58-UD3R extreme3 rev 1.7 met een dualbios.

Hoi,

Je zal het wel geprobeerd hebben maar via de tweede bios lukt ook niet ?

Hoe weet je of de bios niet wordt gerest? en welke tonen zijn het dan? wel met geheugen wat goed is erin?

Het is alleen maar continu een ratelende piep die zich telkens na een pauze van ca 10 sec blijft herhalen.
Het heeft verder geen specifieke beep volgorde, dan was het ook wel wat makkelijker geweest het probleem te achterhalen.
De manual verteld ook niet duidelijk hoe ik dan via de 2e bios de boel weer werkend kan krijgen.

Ben overigens vergeten te melden dat deze daarvoor nog een half uurtje wel perfect heeft gedraaid.
Klacht was al dat de bios problemen gaf bij opstarten of na herstarten.

Als je een Gigabyte mobo aanzet en met de stekker of indien een schakelaar op de voeding, een paar keer koud uitschakeld zou op een gegeven moment de 2e bios het over dienen te nemen.

Lange Pier, dat klopt idd wat jij zegt, ik ga diverse dingen morgen nog eens uitproberen, ga ik nu niet meer redden.
Ga de laatste n8 dienst draaien.
Iig thnx voor het meedenken

Pfew, zojuist weer gestoeid, en idd, ff laten piepelen met die bios. En ja hoor pas na 5 minuten pakte hij de 2e bios.
Alles bleek idd weer teruggegaan te zijn naar default.
Nu kan ik eindelijk kijken wat er verder met het systeem mis is. maar dat is voor morgen.
Hou jullie nog op de hoogte.

1 van de drie geheugenbankjes gaf problemen op de maximale fabriekssnelheid, toevallig de slechte bank er uitgehaald(mzl) en het systeem starte weer normaal op.
Na de kloksnelheden in het bios verlaagd te hebben gaf dit geen startproblemen meer na het terugplaatsen van de mogelijke defecte memorybank.
Memtest is nu aan het testen. Ben benieuwd wat hier straks uitkomt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan