Bios/Primary master primary slave probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Perkuno

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2008
Hallo ik weet niet precies waar ik deze topic moet plaatsten dus doe ik maar in bios en bij harddisk.

ok even de specs
CPU Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz (1066MHz, 8MB, S775,Box)
MB ASUS I S775 COMMANDO C2D ATX
VGA XFX PCIe 768 8800GTX XXX 630MHz
DDR2 OCZ 2Gb 800 Spec Ops XTC 2K CL5.0
HDD WD 36GB 16MB SATA I 10000 WD360ADFD
HDD Seagate 500GB 32MB SATA II (Barracuda 7200.11)
CASE AOPEN Midi Nouveau Zwart,Zwart 400
PSU CM Real Powe r Pro 850W
CM FAN RTL Hyper TX Universal Tower Heatpipe for AMD & Intel
DVD RW LG 20x Black Bulk

In de bios staat Primary Master de WD 36GB en Primary Slave de Seagate 500GB en niet de DVD. Ik heb windows geinstalleerd op de WD en heb lange tijd mijn computer normaal kunnen gebruiken. Als mijn computer opstarte kwam er altijd tekst te staan over jmicrion dat hij de WD harddisk had gedetecteerd. Ik wou van mijn oude harddisk de data eraf halen dus ik had de DVD eraf gehaald en de oude harddisk erin gedaan. Vervolgens toen ik mijn computer wou opstarten kwam de tekst van jmicrion weer dat hij mijn oude harddisk heeft gedetecteerd en daarvan wil opstarten. Maar daar stond geen windows op dus kreeg een zwart scherm. Toen heb ik de DVD er weer aan gedaan en de oude harddisk eraf gehaald en vervolgens geeft jmicrion aan dat hij wil opstarten van de DVD. Ik heb mijn bios gereset elk hoekje van de Bios gekeken of ik iets kon vinden over het kiezen van IDE of SATA eerst. Maar kon niks vinden. Het lijkt er dus op dat mijn computer nu IDE eerst pakt en niet SATA wat dus eerst wel zo was. Eerst SATA dan IDE.

Help hoe kan ik dat veranderen?

Kijk in het bios onder "main" eens wat er staat achter:

Intel Robson............? (DIS)
Configuration Sata as....... ? (RAID - IDE - AHCI)

Kijk vooral ook eens onder "advanced" wat er staat achter

J-Micron eSata / Pata controller................... (ENA)
Controller mode............................... (IDE)

Check eens hoe het e.e.a. bij jou nu staat. Ik moet helaas over een halfuurtje weg, dus ik ben bang dat ik pas vanavond laat kan reageren op eventuele vervolgvragen over het bovenstaande.

intel robson staat er niet tussen

Configuration Sata as....... ? (RAID - IDE - AHCI)
staat als IDE

jmicron kan alleen enabled zijn of niet

controll mode? staat er niet tussen

maar ik heb het probleem gevonden
ik wou mijn computer opstarten van de 36GB hd want daar staat mijn windows op, alleen de 36GB was slave en de 500GB master, dus toen ik in de boot priority de 500GB hd als eerste wil laten opstarten ging kwam ik weer in windows en niks aan de hand. Nou heb ik nog niet gelezen wat de tekst bij jmicron was maar dat kijk wel weer als ik me computer opnieuw opstart en dat ga ik voorlopig ff niet doen :) hij doet het weer na 2 dagen kan niet zonder pc hehe

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan