Bios probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

baron062

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2008
Kenners,

als echte pc gebruiker heb ik iets gedaan wat ik beter niet had kunnen doen.

Volgende probleem<
na oplopen van een hardnekkig virus dacht ik XP opnieuw te installeren, maar de PC bootte niet van de installatie cd. Daarom heb ik de bios gereset door het batterijtje even te lichten. Nu start de pc weer op van cd, maar wordt de harde schijf niet meer herkend. Waar moet ik die paden goed zetten, ik kom er niet meer uit. Heb dit al eens eerder gehad, toen de PC weggebracht, maar ik heb het idee dat dit ergens een simpele setting in de bios is...

Wie helpt!

Kenners,

Heb dit al eens eerder gehad, toen de PC weggebracht, maar ik heb het idee dat dit ergens een simpele setting in de bios is...

Wie helpt!

Is het ook . Gewoon je instellingen in het bios op 'default' zetten, en als het goed is dan wordt je harde schijf gewoon weer gezien.

Bij mijn weten niet, ik zal het even opzoeken.

Kan sata ook 5400 rpm zijn?
Ja Er zijn ooit SATA schijven op 5400 uitgebracht, maar doet er verder niet toe omdat het gewoon ondersteunt wordt, temeer het immers al gewerkt heeft.

Ja Er zijn ooit SATA schijven op 5400 uitgebracht, maar doet er verder niet toe omdat het gewoon ondersteunt wordt, temeer het immers al gewerkt heeft.

Het is idd een SATA harde schijf.

Als ik de bios reset, batterijtje lichten, dan valt ie toch terug op de default settings...

Ik zie iig nog niet welke ik terug moet zetten.

In de CMOS heb je de keuze IDDE channel 0 master, denk dat ik deze moet hebben.

Als ik dis selcteer ga ik naar IDE HDD Autodetection, als ik dit selecteer word er niets gevonden. Hmmm.....

Nee je moet default instellingen hebben en die worden apart weergegeven, in een apart item zeg maar, voor elk bios is dat weer anders. Bovendien, heb je je kabels wel goed aangedukt ? Sata staat er om bekend dat het geen goede verbinding maakt met de HD's, het gaat nogal snel los en dat kan heel makkelijk komen door resonantie ( trillingen zeg maar) ( eigen ervaring) , tsja, het kan zo maar. :rolleyes:

Er is iets heeeeel anders aan de hand!

Windows XP heeft standaard geen SATA driver aan boord, dan zal de harde schijf ook nooit vinden!!

2 mogelijke oplossingen:

1) tijdens installeren een diskette met SATA drivers gebruiken
2) een XP cd maken met geintegreerde SATA drivers (slipstream)

Windows XP heeft standaard geen SATA driver aan boord, dan zal de harde schijf ook nooit vinden!!

2 mogelijke oplossingen:

Aha, en die moet ik dan booten

Met alle respect mrmusic, maar is dat niet iets uit den ouden doosch ? :D
In het bios moet er wel degelijk "iets" gezien worden, anders komt XP ook nooit verder.
Verder heb je wel gelijk met je driverdiskette, maar ik neem aan dat het spul van TS niet zo heel erg bejaard is.

Met alle respect mrmusic, maar is dat niet iets uit den ouden doosch ?

Nee hoor, niet uit den ouden doosch. XP heeft tot de dag van vandaag geen SATA drivers aan boord en herkent standaard geen SATA harddisk

In het bios moet er wel degelijk "iets" gezien worden, anders komt XP ook nooit verder
.

Dat ben ik eens, de bios moet de harddisk wel zien

Verder heb je wel gelijk met je driverdiskette, maar ik neem aan dat het spul van TS niet zo heel erg bejaard is.

En wat je met dat laatste bedoeld snap ik niet zo goed. wel of niet bejaard, XP heeft SATA drivers nodig.

Vervelend om te zeggen mrmusic, maar XP heeft standaard wel degelijk SATA drivers aan boord. Sorry hoor, maar het is echt zo.

Vervelend om te zeggen mrmusic, maar XP heeft standaard wel degelijk SATA drivers aan boord. Sorry hoor, maar het is echt zo.

Ehhhh... wedden om 100 miljoen van niet:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1110080
http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml
http://forum.computeridee.nl/archive/index.php/t-24753.html
http://www.pchelper.nl/forum/index.php?showtopic=33955&st=0&

en zo kan ik nog wel een dag of wat doorgaan hoor....

Nee hoor, niet uit den ouden doosch. XP heeft tot de dag van vandaag geen SATA drivers aan boord en herkent standaard geen SATA harddisk

.

Dat ben ik eens, de bios moet de harddisk wel zien

En wat je met dat laatste bedoeld snap ik niet zo goed. wel of niet bejaard, XP heeft SATA drivers nodig.

De HDD lijkt idd niet gezien te worden. Het is trouwens een MSI MS/6743 moederboard, P4 3GHz, met Maxtor DiamondMax Sata 120 Gb schijf.

2 mogelijke oplossingen:

dus bovenstaande

Okay, het niet zien van de HDD is verholpen door een stekkertje aan te drukken.

Driver voor de SATA kon ik niet vinden op de website van het Mobo, neem aan dat ik Maxtor hiervoor moet benaderen

Okay, het niet zien van de HDD is verholpen door een stekkertje aan te drukken.

Driver voor de SATA kon ik niet vinden op de website van het Mobo, neem aan dat ik Maxtor hiervoor moet benaderen

Hoort wel te staan op de site van de mobo, welk mobo heb je?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan