Bios rom checksum error.

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Kat

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Beste Helpmijers, Wanneer ik mijn Pc opstart krijg ik de volgende melding:
Award Bootblock BIOS v.1.0
Copyright (c) 2000, Award Software, Inc.

BIOS ROM Checksum Error

Detecting Floppy Drive A Media...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER_

ik krijg hem alleen aan de praat door hem minimaal 20 minuten op deze storing te laten staan en dan een harde reset te geven en dan draait hij meestal wel de hele dag door ( in een enkel geval krijg ik nog een keer een blauw scherm met steeds wisselende fout meldingen.
Nu las ik in verschillende forums dat ik mijn bios moest updaten, alleen weet ik niet hoe ik dat doen moet.
De pc is uitgerust met een Aopen moederbord type AOpen AK77pro(A).
Nu heb ik al op de site van Aopen gekeken maar ik weet niet wat ik moet downlaoden en hoe ik verder moet doen.
Is er onder jullie knappe koppen iemand die mij hier verder mee op weg kan helpen.
Oh ja ik heb de bios batterij al vervangen, maar dat gaf geen ander resultaat.
Vrgr B.Kat

Heb je er een flop in zitten?

Overigens is de eerste melding door de bios zelf, die wil graag geïnstalleerd worden, wat je op onderstaande manier kan updaten.

Maak een opstartflop. Tip: DRDOS Flash op www.bootdisk.com.
Kopieer AWDFLASH.EXE en BIOSFILE.BIN naar de diskette.
Maak een AUTOEXEC.BAT aan met enkel de volgende regel:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP
Duw de flop in de gleuf en booten maar!

Overigens zijn de namen anders, dat zie je wel in die onderstaande zip.

Wel de floppy als eerste zetten om van op te starten, en dit is de laatste bios voor dat bord.

Lange Pier,
Ik heb de nieuwste update gedownlaod en krijg dan 2 bestanden: a77P116.bin en a77P116.exe.
Maar wat moet ik nu verder doen ,je schrijft over :

Maar welke opstart disk moet ik dan downlaoden en is het de bedoeling dat ik de 2 files bij die diskette op zet?
En dan de Autoexec .bat moet ik die ook bij op de opstart flop zetten en moet dat er dan als volgt uit zien : a77p116.exe a77P116.bin /PY /SN /R /CC /CD /CP ?
Help mij AUB verder want ik weet wel wat van de Pc, maar dit wordt wel erg moeilijk.
Vrgr. B.Kat

ik denk eerder dat de systeem batterij niet meer goed is .
heeft niets met het bios flashen te maken .
Bios Checksum means you need a new CMOS battery,:thumb:

ultraplex,
Zoals je gelezen moet hebben in mijn eerste posting, staat daar vermeld dat ik de bios batterij al heb vervangen, nu ga ik eerst aan de slag met de uitleg van Lange Pier, in de hoop dat hij nog verdere uitleg geeft want ik kom er nog niet helemaal uit.
Vrgr. B.Kat

Lange Pier,
Ik heb de nieuwste update gedownlaod en krijg dan 2 bestanden: a77P116.bin en a77P116.exe.
Maar wat moet ik nu verder doen ,je schrijft over :

Maar welke opstart disk moet ik dan downlaoden en is het de bedoeling dat ik de 2 files bij die diskette op zet?
En dan de Autoexec .bat moet ik die ook bij op de opstart flop zetten en moet dat er dan als volgt uit zien : a77p116.exe a77P116.bin /PY /SN /R /CC /CD /CP ?
Help mij AUB verder want ik weet wel wat van de Pc, maar dit wordt wel erg moeilijk.
Vrgr. B.Kat

Ja, dat is allemaal goed, met deze flop maker eerst een flop maken, gewoon dubbelklikken op het het gedownloade bestand, met een lege flop in de dive.

In notepad kun je gewoon een bestand aanmaken en dan kiezen voor oplaan als, met de naam autoexec.bat, daar die regel inzetten inderdaad, en naar de flop kopieëren en die 2 bestanden ook op de flop kopieëren.

Lange Pier,
Wanneer ik het autoexec.bat bestand en het aangegeven bestand op een diskette plaats samen met de bestanden a77P116.bin en a77P116.exe., zie ik wanneer ik op de diskette kijk alleen maar de bestanden: a77P116.bin en a77P116.exe. er op staan en verder niets klopt dat?
Vrgr. B.Kat

Staat in de mapopties in het configuratiescherm alles zo, dat je wel de systeembestande kunt zien?

Overigens snap ik niet wat je bedoeld met "het aangegeven bestand", als dat het bestand is van die link is die ik gaf, die moet je er niet opzetten, maar dubbelklikken op de plaats waarnaartoe hij is gedownload, om die opstartflop te brouwselen.

Lange Pier,
Je zal wel denken daar is die lastpost weer, maar ik heb het volgende gedaan:
Ik heb het bestand: a77p116.zip uiteraard uitgepakt naar de diskette en ja er staat bij map opties aangevinkt dat hij systeem bestanden moet laten zien , maar wanneer ik kijk op de diskette dan zie ik alleen maar de bestanden :a77P116.bin en a77P116.exe. staan klopt dit echt wel? wanneer ik nogmaals het Autoexec.bat bestand op de diskette wil plaatsen geeft de Pc aan dat dit bestand al op de diskette staat alleen ik zie het niet.
Groeten en natuurlijk veel dank voor de aangeboden hulp.B.Kat

Laatst bewerkt:
Je hebt dan ook die opties even nagelopen in die mapopties? zoals verborgen bestanden weergeven, etc?

Heb je wel eerst die flop gemaakt?

Lange Pier ,
Inderdaad ik heb eerst het bestand a77p116.zip uitgepakt naar de diskette en daarna de bestanden : a77P116.bin en a77P116.exe. naar de diskette gekopieerd en daarna als laatste het Autoexec.bat bestand er bij opgeslagen.
Ik heb gecontroleerd of in mapopties systeembestanden weergeven en ook verborgen bestanden weergeven aangevinkt staan en die staan alle twee aangevinkt, ik heb voor de zekerheid de Pc nog een keer opnieuw opgestart maar ik zie op de diskette toch alleen maar de bestanden :a77P116.bin en a77P116.exe. staan. Kijk ik naar het aantal kb dat op de diskette staat dan staat er 122 kb meer op dan dat de twee bestanden a77P116.bin en a77P116.exe., want deze zijn samen 285,5 kb groot.
Groeten B.Kat

Laatst bewerkt:
Staat daar alles zo?

Mapopties.JPG

Maar op de vraag of je eerst een flop had gemaakt met die drdflash.exe, heb ik nog geen antwoord gezien.

Sorry, foutje in mijn berichtgeving, inderdaad heb eerst drdflash.exe uitgepakt op de diskette en er daarna de bestanden a77P116.bin en a77P116.exe. naar toe gekopieerd en tenslotte Autoexec.bat op de diskette opgeslagen. Alles stond niet helemaal zoals bij jou en heb het uiteraard aangepast. Beveiligde besturingsbstanddelen stond bij mij aangevinkt en na het weghalen van het vinkje zijn er nu 6 bestanden te zien ( zie screenshot ).Sorry voor de latere reaktie van mij maar ik was bezig met het bericht voor jou en toen kwam er telefoon tussen door.
Groet B.Kat

Bijlagen

• Diskette bestanden.jpeg
    Diskette bestanden.jpeg
    38 KB · Weergaven: 36
De diskette gemaakt met een dubbelklik op het bestand neem ik aan.

En die regel met die bestanden en de parameters staan nu in die autoexec.bat?

Zo ja, dan kun je nu die diskette gebruiken, wel in de bios als dat nog lukt de flop als eerste zetten om van op te starten, mocht hij niet willen pakken bij opstarten.

Lange Pier, Sorry maar ik kon gisteravond niet meer reageren op jou posting.

Inderdaad heb ik gedubbelklikt op het bestand en zo uitgepakt naar de diskette.
Maar nu komt voor mij het moeilijke deel.
Wanneer ik opstart met de diskette krijg ik een omkaderd deel met daarin de volgende opties en nu weet ik niet wat ik daar mee aan moet.

AO Flash [/Py] [/CP] [/CD] [/R] [/?]

[ /Py] Program Bios Automaticcally
[ /CP] Clear PNP AREA
[ /CD]Clear DMI AREA
[ /R] Reboot system

EXAMPLE 1 AO Flash /Py
EXAMPLE 2 AO Flash /R
EXAMPLE 3 AO Flash /CP /CD

Wat moet ik hier nu mee doen, want ik weet niet wat het allemaal betekend, kun jij mij hier ook verder mee helpen?
Vrgr. B.Kat

Vreemd, maar jekunt het ook handmatig opstarten, door de autexec.bat te verwijderen, en op te starten met de flop.

Dan a77p116 a77P116.bin /PY /SN /R /CC /CD /CP ingeven.

Overigens mag je er ook eerst een 1 en een 1.bin van maken, dan wordt het 1 1.bin /PY /SN /R /CC /CD /CP

Ook alleen 1 vanuit dos, en de flash schermpje 1.bin opgeven zou moeten werken.

Die exe hoeft er niet persee bij, maar het mag wel.

Hier vind je aan de rechterzijde ook nog wat info.

Lange Pier , je maakt het voor mij alleen maar moeilijker, maar ik zal het proberen.
Ik zal de autoexec.bat file verwijderen van de flop en dan achter de a promt de volgende tekst regel inbrengen: a77p116 a77P116.bin /PY /SN /R /CC /CD /CP
en dan maar hopen dat het werkt.
Van je verdere uitleg begrijp ik niet veel, maar ik probeer wel wat en kom hier wel op terug.
Vrgr. B.Kat

Hoi !

Sorry vraagje: @LP: het commando AO Flash /Py was toch voldoende geweest ?

Py staat voor: program yes, zover mij bekend.

Greetz,

Harry.

Laatst bewerkt:
Hoi !

Sorry vraagje: @LP: het commando AO Flash /Py was toch voldoende geweest ?

Py staat voor: program yes, zover mij bekend.

Greetz,

Harry.

AOflash wordt aangeroepen door het flash progje zelf, die parameters zouden verder ook niet hoeven, dat doet het oproepen al.

TS, vegeet maar het veranderen in nummers, dat gaat niet werken, er moet specifiek met die originele nummers worden gewerkt.

Zelfs die parameters zijn niet nodig, a77p116 a77P116.bin is dan voldoende.

Lange Pier,
Ik heb de pc laten opstarten vanaf de diskette en achter de A promt ingetypt :a77p116 a77P116.bin en toen enter gedaan en toen begon het Flash programma te werken en werd mij gevraagd of ik de Flash wou uitvoeren en heb met Y geantwoord.
Toen begon de Flash de blokjes werden in eerste instantie wit , maar in de tweede rij kwamen er aan het eind groene blokjes met de betekenis NO Update en daarna moest ik de pc met power of afsluiten. Na power On starte de Pc gewoon weer op.
Nu maar afwachten wat er gebeurt wanneer hij weer een hele poos heeft uitgestaan.
Tot nu toe bedankt voor de hulp aan deze oude computerraar en ja toch weer wat geleerd.

Vrgr. B.Kat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan