bios rom checksum error

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdelft

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2003
Terwijl ik op internet bezig was werd mijn scherm zwart en starte ineens mijn pc opnieuw op, of beter gezegd hij startte niet meer.......
Ik heb de melding bios rom checksum error , awd flash.exe not found , replace system disk.
Met floppy's starten werkt niet , F1 of DEL intoetsen helpt ook niet.
Hoe kan ik controleren of mijn moederbord is overleden ?
Zou het kunnen dat de batterij in het moederbord leeg is ?
Wat kan ik het beste doen?

Als je al eerder merkte dat b.v de systeemtijd van slag was, kan inderdaad de batterij leeg zijn
Daardoor kan ook ook de bootvolgorde van slag zijn.
Alleen verklaard dat niet zozeer het spontaan uitklpappen,
Hoewel een lege cmos batterij rare klachten kan geven, omdat allerlei instellingen van slag raken.

nieuwe batterij, zeker bij een wat ouder moederbord (wat voor syteem heb je?) is de moeite om te proberen. gelijk even het bios resetten als je daar toch mee bezig bent.

mvg leo

gelijk even het bios resetten als je daar toch mee bezig bent.
Ik zou daarentegen juist adviseren dat vooral NIET te doen. De bouwer van de PC kan -zeker vandaag de dag met mobo's / biossen die hoge snelheden memory aankunnen-, van alles en nog wat hebben getweakt in het bios. Op het moment dat je de standaard waarden activeert, heb je een hele beste kans dat je systeem niet meer optimaal is geconfigureerd. Denk bijvoorbeeld ook aan de hand over hand toenemende systemen met RAID. Je moet er toch niet aan denken dat je dan het bios reset................

Het moederbord was/is een Chaintech apogee 9PJL , met een P4 3.2Ghz.
Geheugen 2048mb ddr , Videokaart FX5600 Nvidea, 2 schijven WD 120Gb + WD 320 Gb.

Ik ga mijn vorige bericht nuanceren: een bios resetten / standaard waarden heractiveren oké, maar NIET eerder dan dat je handmatig met een stukje papier en een pen, alle schermpjes in een soort steno hebt genoteerd -> de achter de regels staande waarden hebt opgeschreven. Ook een digitale camera kan zo'n klusje prima klaren.
Als je dan reset kun je waarde voor waarde het bios weer terugbrengen naar de door de syteembuilder ingestelde waarden waarvan je mag verwachten dat ze voor het systeem de meest optimale configuratie vormen.

Ik zou daarentegen juist adviseren dat vooral NIET te doen. De bouwer van de PC kan -zeker vandaag de dag met mobo's / biossen die hoge snelheden memory aankunnen-, van alles en nog wat hebben getweakt in het bios. Op het moment dat je de standaard waarden activeert, heb je een hele beste kans dat je systeem niet meer optimaal is geconfigureerd. Denk bijvoorbeeld ook aan de hand over hand toenemende systemen met RAID. Je moet er toch niet aan denken dat je dan het bios reset................

Het probleem is toch juist er instellingen ongewenst zijn gewijzigd?

Bij een Rom checksum error is het bios juist corrupt geraakt.
Het bios is dus niet benaderbaar, zoals Robdelft al aangeeft.
informatie

Hoi,

9 van de 10x is checksum error gevolg van een defecte battery! Nieuwe battery erin de tijd en datum goedzetten en de rest regelt zichzelf meestal vanzelf!

Mvg,
Chico:)

Het probleem is toch juist er instellingen ongewenst zijn gewijzigd?
Dat gaat 9 van de 10 keer niet volautomatisch, dan moet er iets "gebeurd" zijn en juist die gebeurtenis mis ik in het verhaal van TS.

Toch zou ik gewoon een ander batterytje plaatsen en kijken of er varanderingen optreden. Je hoeft ook niet persee een nieuwe battery te kopen misschien heb je er nog één of van een kennis die je ff kan gebruiken!
Er kan niet veel fout gaan met deze handeling. Als het geen effect heeft plaats je de oude weer terug en kijk je weer ff verder!

Mvg,
Chico.

Dat gaat 9 van de 10 keer niet volautomatisch, dan moet er iets "gebeurd" zijn en juist die gebeurtenis mis ik in het verhaal van TS.

De oorspronkelijke oorzaak is inderdaad de vraag.
Terwijl ik op internet bezig was
Kan een virus zijn.
Of een defect, hopelijk de batterij, maar dan krijg je volgens mij een cmos errror, dat zijn de instellingen. Een rom error gaat over het corruptie van het bios zelf.
awd flash.exe not found
Het award bios wil dan ook geflashed worden...

hopelijk helpt de batterij.
Zo niet dan schijnt het soms te werken om de pc langer aan te laten staan en dan na een minuut of twintig te resetten.
Dat geeft dan de mogelijkheid om een nieuwe bios te flashen.

Laatst bewerkt:
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een oude batterij uit een andere pc die ik komend weekend wil gaan proberen.(op hoop van zegen). Stel dat dit niet werkt , is het dan zinvol om een bios chip te bestellen welke ik zag staan op de site http://www.biosman.com/ die vermeld werd in het antwoord van Leofact.

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een oude batterij uit een andere pc die ik komend weekend wil gaan proberen.(op hoop van zegen). Stel dat dit niet werkt , is het dan zinvol om een bios chip te bestellen welke ik zag staan op de site http://www.biosman.com/ die vermeld werd in het antwoord van Leofact.

Dan kun je beter denk ik een nieuw mobo bestellen die compatibel is met je overige hardware! Dit is waarschijnlijk goedkoper! Alleen zo'n chip is al prijzig en dan moeten ze hem ook nog monteren en opsturen!
Kun je gelijk als je denkt dat het nodig is je pc een upgrade geven! zodat het weer een tijdje meekan!
Succes eerst maar met de cmos battery, denk er wel aan bij het eruit halen dat je de battery aan zijkanten vastpakt en niet aan de vlakke kant! (Ik heb zo wel eens een nieuw batt. verpest)

mvg,
Chico.

Mooi dat je een batterij uit een andere pc kan proberen.
Wel een volle en hetzelfde type natuurlijk, maar dat hoef ik w.s. niet te zeggen.
Verder is het van belang om de batterij niet een beide platte kanten te pakken (polen).
De batterij kan dan nl in no time ontladen zijn.
Mogelijk weet je dit alles allang, beschouw het dan als niet geschreven:)

Wat betreft het vervangen van het bios, is het onmogelijk te zeggen of dat zinvol kan zijn, zonder de oorzaak te kennen.
In het geval van een virus zou dat zinvol kunnen zijn.
Naar ik weet is dat niet iets wat vaak voor komt.
Een defecte eprom (bioschip) kan en dan is het zeker zinvol.
Er is echter ook veel kans dat er een andere hardware oorzaak achter zit.
Dat maakt dan je nieuwe bios mogelijk ook weer corrupt.

Mocht de batterij niet helpen, dan zou ik eerst de "opstart truc doen"
Weliswaar kleine kans. Maaar wie weet.

Ook is het mogelijk zinvol is het om te proberen op te starten met alle schijven en externe apparaten losgekoppeld (dus eigenlijk alleen mobo+cpu+geheugen),kijken wat er dan gebeurt.

Helpt dat allemaal niet, dan kijken we stap voor stap weer verder.

Laatst bewerkt:
Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken , ik had nog een oude pc (PII) in mijn kelder staan waar ik de batterij uitgehaald heb om die vervolgens te proberen in het moederbord van de P4.
Boven mijn eigen verwachtingen uit starte deze vervolgens met een bemoedigend c-mos error (c-mos error lijkt me erger dan een bios Rom checksum error).
Nadat ik F1 intoetste zijn volgens mij de (fabrieks)instellingen van het bios gereset en startte hij verder op of er nooit iets is geweest. :)

Ik vraag mij nu ineens wel af hoeveel mensen hun PC zouden weggooien na zo'n melding.
Toch zonde om vanwege een lege batterij een op zich goede PC weg te doen.

Mooi dat het is opgelost

Een cmos meliding is veel minder erg, dat gaat alleen over de instellingen en een rom melding over veranderingen in het bios zelf.

mvg leo

Hoi,
Mooi dat het zo is opgelost, hopen dat het nog een tijdje goed blijft gaan!:thumb:
Mvg,
Chico.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan