Bios settings verkeerd? cpu fan error

Status
Niet open voor verdere reacties.

emperor86

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2008
Hallo,

Als ik de pc opstart krijg je de welbekende piep met daarna iets minder bekends '' CMOS SETTINGS WRONG, CPU FAN ERROR'', ik denk CPU FAN ERROR laat ik eens kijken of de CPU fan nog draait! deze draait nog gewoon, weet niet zeker of hij wel op goede snelheid draait maar hij draait wel ^^. ik kies om met normale settings op te starten en pc start gewoon op. als ik nu een spel speel bijv. ROM (runes of magic) gaat het in het begin goed, na 5 minuten gaat het spel echter enoooorm laggen en op een moment loopt hij zelfs helemaal vast. dit gebeurd iedere x en ook iedere x als ik de pc weer opstart krijg ik weer die error... Kan iemand me vertellen welke bios settings ik moet checken, veranderen of een andere oplossing om dit probleem weg te krijgen??
CPU is 55-60 graden, moet ik wat instellingen uit BIOS geven?? zeg maar welke =)

alvast bedankt!

Je CPU fan heeft als het goed is een 4 polige aansluiting. Zoek de 4 polige aansluiting op je moederbord en druk het daar op. Kan niet missen.. Tot je het op een normale FAN aansluiting aansluit :cool:

ik heb er nooit problemen mee ondervonden en hij staat 100% zeker op de goede aansluitting, heb hem gisteren zelfs nog even grondig schoongemaakt om te kijken of dat werkte =)

bedankt voor de snelle reactie

Kijk is in het bios naar het volgende " System Health Status " -> " CPU FAN ". Kijk daar hoe alles staat en zeg het hier 's op..

ik kan niet system health status vinden, wel Advanced > CPU CONFIGURATION en System information.. heb je hier iets aan??

k heb hier wat gegevens:

CPU LOCK FREE = AUTO
VID CMOS SETTING = 62
MAX CPU ID VALUE LIMIT= DISABLED
CPU INTHERMAL CONTROL = AUTO
HYPER THREADING CONTROL= AUTO
CPU FAN SPEED = N/A << ????????
CHASSIS FAN SPEED = 2122 RPM
POWER FAN SPEED = 2721 RPM

cpu fan draait gewoon prima en na 10 minute is cpu zelf 55 graden, na un uur nog steeds 55 graden.

Hardware Monitoring : Winbond W83627THF
Voltage CPU : 1.44 V
+3.3V Voltage : 3.36 V
+5V Voltage : 5.05 V
+12V Voltage : 11.98 V
Chassis Ventilator : 2122 rpm
Power/Aux Ventilator : 2743 rpm
Processor Temperatuur : 47 °C
Moederbord Temperatuur : 38 °C
NVIDIA GeForce 6800 : nVidia Driver
GPU Temperature : 56 °C
GPU Ambient : 40 °C