BIOS setup reageert niet altijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

nonono

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Ik heb een ietwat bejaarde Compaq Deskpro EN en voldoet nog prima als extra hulpje.

Openen van de BIOS met F10(=Setup) lukt niet altijd. Gaat dan gewoon verder het openen van Windows XP. Het lukt wel als ik de CMOS batterij er uit haal en na enige tijd terugplaats. Dan kom ik wel met F10 in de BIOS.

Opstarten met een bootable CD lukt ook niet altijd en gaat dan verder met het openen van Windows XP. Ook hier de CMOS batterij er uit en na enige tijd weer teruggeplaatst. En dan start de bootable CD wel op.

Rarara. Wat kan dit zijn? Het is een beetje omslachtig om iedere keer de kast te moeten openen.

Er is een mogelijkheid dat je bios corupt is.
De bios flashen is dan een optie.

Let wel, als de bios chip defect is (en de bios is daardoor corupt) dan zal het flashen mislukken en kun je de computer niet meer gebruiken.

Waarom laat je je batterij er dan niet gewoon uit ?

groeten Marcel

Bedankt voor je reaktie.

Is het op de één of andere manier mogelijk om te zien of de bios chip defect is?

Alleen door uit een identieke pc de bios chip om te wisselen.

groeten Marcel

De batterij er gewoon uit laten?
Dit betekent bij opstarten eerst een memorycheck (512 MB).
Vervolgens BIOS instellingen opnieuw ingeven.
Dus ook omslachtig.

OK, ik dacht dat je gewoon de default instellingen van je BIOS gebruikte.

Groeten Marcel

Hoi !

Bij die Compaq-bordjes (lees: Foxconn) werden niet altijd de beste condensatoren etc. gebruikt !
Heb je al gecontroleerd of er condensatoren "bol" staan of met bruine smurrie besmeerd lijken ?
Ziet alles er nog goed uit volg je gewoon de raad van @hoogteijling, en laat de spanning er konstant op staan, dus alleen de PC afsluiten.
Lang zal je PC toch niet meer overleven.....

Greetz,

Harry.

Mocht Harry gelijk hebben en er een set condensators stuk zijn dan zijn deze te vervangen.
Ben je zelf een beetje handig met solderen of ken je iemand dan zijn tegenwoordig complete sets met condensators te krijgen: http://s.dealextreme.com/search/capacitors
Tis een kwestie van desolderen, vervangen, solderen maar je moet het wel kunnen & durven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan