bios steeds terug bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

pcexpert

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2012
ik, heb eens op een avond mijn pc opgestart, maar oeps, teveel belasting opeens. ik krijg sindsdien altijd de bios te zien en weet nie hoe je outomatisch instellingen laden doet. Kan iemand mij helpen? alvast bedankt voor de reactie's

ik heb een pc met een asus moederbord en een intel pentium en windows 98, maar denk niet dat de 2 laatste er toe doet
meer info heb ik nu nog niet

Laatst bewerkt:
Een bios default laden kan altijd vanuit je bios.
Anders alle stroom eraf halen, en de cmos batterij losmaken voor een 10 tal minuten en dan weer terug plaatsen.

In het bios ga je bovenin naar het rechter tabblad (Exit). Daar lees je : Load setup defaults. (Ik ben daar geen voorstander van, maar als jij dat wil doen,.... be my gast)

Ik zie namelijk even geen verband tussen 'teveel belasting' en een machine die daarna telkens maar weer het in het bios blijft zitten. Een default load lost 'geen overbelasting' op.

Laatst bewerkt:
Als het inderdaad om Windows 98 gaat heb je kans dat Windows niet (meer) standaard wordt geladen bij het aanzetten van de PC.
Je komt dan in DOS terecht en wellicht dat het dat is wat hij met BIOS bedoeld, wat dus iets totaal anders is.
In die versie van DOS kun je dan op dat moment het commando WIN ingeven om Windows te starten.

Win98 kende dacht ik ook al de F8 modus (@pcexpert : de veilige modus).
Als idd. datgene van toepassing is wat edmoor schrijft, en ik vind dat idd. vrij plausibel klinken, dan zou je bij een herstartende machine eens heel snel F8 in moeten drukken. Eenmaal in de veilige modus kun je dan kiezen voor 'opstarten met de laatst bekende en goed werkende' etc. etc.

Laat vooralsnog het bios even met rust, ook al zou je idd. in het bios terechtkomen (steeds weer).

Laatst bewerkt:
dus ik zou moeten een disketteback-up maken en dan doen wat jackall zei?
ik ben beter in hardware en windows software maar bios kan ik ook wel maar das niet zo vet

Het Bios blijft gewoon bestaan, enkel wordt met een reset deze naar de basis instellingen gezet. Back-up maken van het Bios is puur de Bios software. Gezien je Win98(se) erop draait, vermoed ik dat je geen Bios settings kunt back-uppen. Moederbord zal die functie toen nog niet hebben.

Indien je het Bios gewoon in kan, maak dan wat foto's van je instellingen.

dus de instellingen voor het booten vaaf welke schijf en dergelijke ook?

Ja wordt allemaal terug gezet naar de basis, maar dat is nog niet eens het lastigste om weer terug te zetten.

In het bios ga je bovenin naar het rechter tabblad (Exit). Daar lees je : Load setup defaults. (Ik ben daar geen voorstander van, maar als jij dat wil doen,.... be my gast)

Ik zie namelijk even geen verband tussen 'teveel belasting' en een machine die daarna telkens maar weer het in het bios blijft zitten. Een default load lost 'geen overbelasting' op.

teveel belastig p zo een oude zekring en het is POOF met de stroom, pc kritisch uitgevallen

Als het inderdaad om Windows 98 gaat heb je kans dat Windows niet (meer) standaard wordt geladen bij het aanzetten van de PC.
Je komt dan in DOS terecht en wellicht dat het dat is wat hij met BIOS bedoeld, wat dus iets totaal anders is.
In die versie van DOS kun je dan op dat moment het commando WIN ingeven om Windows te starten.
ik kom zeker in de bios terect want als ik op exit en blablabla druk start hij wibdows op als altijd, sluit ik depc af en wacht ik 5 seconden dan geeft hiij geen bios meer, 1min. --> dan wel weer, is dit geen platte batterij?

Misschien is het batterijtje op het moederbord niet helemaal goed meer, en dat daarom de instellingen niet goed opgeslagen blijven.

Groeten,

dus moet ik dan terug zetten vannaf welke schijf hij boot en tijd en datum enz.,maar de stroominstellingenn an dergelijke weet ik niet, blijft dat staan?
zl het eens proberen straks.

Normaal gesproken hoef je ook niets aan de stroom instellingen aan te passen. Sterker nog je kan daarmee het moederbord om zeep helpen, als je niet weet wat je doet. Datum en tijd moet je goed zetten en vaak ook de opstart volgorde.

ok, kon zijn dat de overcloc ging terug weg zijn maar ik laat dat beestje nunwel zonder overcloc
heb op de krek dezelfde topic (die Crash net heeft toegegooid) dus ook al de info dat de batterij nie meer goerd werkt want afluiten en 5 seconden wachten tot opstartknop indrukken, dan geeft hij geen bios, bij 1 min wel weer bios, platte batterij vermoed ik? zoja dat is waar schijnlijk geen gewoon battrijtje he, maar veel kost dat waarschijnlijk niet he?

Alle antwoorden van je andere topic, staan in deze topic.;)

ok bedankt, waarschijnlijk 2 keer op de verzendknop gedrukt waardoor er 2 topics onstaan

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou nee hoor, er zaten minuten verschil in. Als je twee keer achter elkaar op verzenden klikt, krijg je een melding van het forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan