Bios tijd staat niet goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Metalhead

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2003
Hallo,

Op de 1 of andere manier staat elke keer als ik de computer koud opstart de tijd die in de Bios wordt aangegeven standaard 2 uur achter. Als ik hem gelijk zet dan blijft hij op de juiste tijd staan totdat ik de computer uitzet. Het lijkt mij sterk dat het aan de batterij ligt, aangezien de datum wel juist staat.

Het moederbord is een Asus M2N. En, ik weet niet of het van belang is, het OS is Ubuntu 8.04

Ik heb er overigens geen last van dat de tijd niet goed staat, want in Ubuntu staat de tijd gewoon goed. Het viel me op toen ik de boot volgorde moest veranderen.

Groeten,

Metalhead

Gebruik je naast Ubuntu toevallig ook nog Windows? Wat ik wel eens heb meegemaakt, is dat als ik Windows opstarte na Ubuntu, of andersom dat de tijd niet helemaal klopte. Maar hoe dat precies zat weet ik niet meer helemaal, dat is alweer een tijd terug.

Hoi Gijsisok,

Ik had windows er een tijd geleden al af gegooid. Ubuntu draait naar volle tevredenheid. Dus dat kan het niet wezen.

Groetjes,

Metalhead (Daniel78 ubuntuforum :))

Het klopt wel: Standaard stelt Ubuntu (en vele andere Linux varianten) de BIOS tijd op GMT (Greenwich Mean Time) Wij leven hier in zone GMT+1 (CET=Central European Time) en in de zomer komt er nog eens een uur bij (GMT+2). (GMT wisselt niet bij zomertijd en wintertijd.)
Dat verklaart het tijdsverschil van precies 2 uur in het BIOS.
Windows stelt de BIOS-tijd in op de plaatselijk gebruikte tijd, vandaar ook dat het klopt waar gijsisok het over heeft: het tijdsconflict wat kan ontstaan als je Windows en Linux op dezelfde computer geïnstalleerd hebt staan.
Het is alweer een tijd terug dat ik met Linux gewerkt heb, maar ik weet dat je ergens een instelling kunt vinden om Ubuntu op dezelfde wijze met BIOS tijd om te laten gaan als Windows.

Okee, dank je wel. Het is niet lastig ofzo hoor, dus ik laat het wel zo. Bedankt voor de antwoorden.

Groetjes,

Metalhead

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan