Bios update ASUS-moederbord loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frits123

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2008
Het ASUS-moederbord (P4P800S-X) probeer ik te laten updaten met de speciale update-tool van ASUS V7.14.01.
Het programmaa'tje kwam oorspronkelijk van de Cd, na het laden werd er eerst een update gevraagd van het tooltje zelf. Die update ging al niet zijn eigen gang, ik moest de boel aan de praat krijgen door het .exe bestandje in de ASUS-map (program files) aan te klikken.

Nu loopt het tooltje aardig, je kunt kiezen voor internet-update, dan wordt er verbinding met ASUS gezocht en volgt een keuze menu'tje met updates uit 2004 en 2005, uiteraard koos ik de laatste update.
Dan begint het laadbalkje te lopen tot maximaal en gebeurt er vervolgens helemaal niets meer. Windows geeft aan dat het programmaatje niet reageert en het ASUS-plaatje is dan ineens zwart geworden of heeft delen van een ander schermpje binnen de contouren opgenomen.

In de ASUS-map vind ik alleen language files.

Ik heb het zefde ook met uitgeschakelde virusscanner en firewall geprobeerd, het loopt helaas onheroepelijk vast.

Wie helpt?

BIOS update onder Windows is altijd een beetje tricky.
Mijn advies: gebruik de EZ-flash functie die in de BIOS zit. In het handboek van dit moederbord staat hoe dat moet, maar meestal is dat <Alt>+<F2> bij de start bij ASUS.
Wel eerst even de BIOS-update (zie hier http://www.asus.com/Product.aspx?P_ID=F1OF21gND5YsZhB1) downloaden en op een flop zetten. Ik meen dat op de HD ook kan en dat EZ-flash de optie heeft om te zoeken waar de BIOS update staat.

Ik krijg het toch niet voor elkaar.

Ben ook een beetje ongerust geworden van al die berichten van dode moederborden.

Je moet kennelijk goed weten wat je doet bij een bios update.

Weet je misschien ook waar ik een hele duidelijke stap voor stap handleiding kan vinden voor een bios update?

De BIOS is hier vandaan te downloaden: http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P4P800S-X&SLanguage=en-us
Dat is een ZIP-file die unzuppid moet worden, met bijv. Winzip naar een floppy
Start vervolgens de PC op en druk gelijk bij het starten op de ALT-toets+ F2 toets tegelijk om de EZ-flash van de BIOS te activeren.
Plaats dan de floppy met de nieuwe BIOS in de floppy drive
EZ-Flash zal vragen om de floppy en na akkoord de floppy lezen om te zien of er een valide BIOS upgrade op de flop staat.
dan zal er gevraagd worden of het helemaal zeker is dat die de bestaande BIOS moet vervangen/upgrade.
Na akkoord gaat ie aan het werk. Dat kan wel een paar minuten duren. Essentieel is om dit proces niet te onderbreken, want dan is de BIOS echt naar silicon heaven en start de PC niet meer op.
Als alles goed gegaan is geeft EZ dat aan en kan de flop verwijderd worden en de PC herstart. LET OP! Alle BIOS settings zijn gereset naar hun standaard waarden. Die moeten waar nodig dus met de hand weer in de juiste stand gezet worden. Zo zullen bijv. SATA HD's in IDE stand gezet zijn en met de hand in AHCI-mode gezet moeten worden als dat nodig/gewenst is.

Kortom, het is niet alleen tricky, maar ook een heel gedoe. Een BIOS upgrade moet dan ook alleen gedaan worden als het absoluut noodzakelijk is!!!!!!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan