bios update asus

• Onderwerp starter Onderwerp starter rsk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rsk

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2012
Beste helpers,

Ik heb een vraag. Kunnen jullie mij helpen met het updaten van de bios van een asus moederbord ?
asus m4a78lt-m die kan ik niet vinden op de website van asus :shocked: alleen de le versie.

Alvast heel erg bedankt

Als ik mijn pc opstart dan zie je het wel bekende zwarte scherm waar je naar de bios kan enzo. Als dat zijn werk heeft gedaan dan krijg ik een zwart scherm met links boven in de hoek een wit streepje knipperend.

1. Het streepje blijft knipperen en de pc doet niks en dan moet ik meerdere malen op via de toetsen ctrl,alt en delete alles opnieuw laden, led van de hd blijft wel branden.

2. soms zie je het streepje paar keer knipperen en dan start windows gewoon op, let van de hd blijft wel branden.

3. Als ik de pc wil opstarten via mijn windows cd dan duurt het heel lang voor dat er iets gebeurd en dan krijg ik verschillende fout melding met ik kan dit bestand niet vinden of iets met code 5

4. Als ik de cd rom uitzet als first boot en alleen de hd als first boot zet is er niks aan de hand.
Ik heb een nieuwe ssd hd, dvd brander en een sata kabel erin zitten die voor de dvd brander is

Dus ik dacht misschien is iets in de bios corrupt geraakt en dat ik het dan fix of er zit een bug in de firmware die dan opgelost is

Laatst bewerkt:
Ik heb de flash gedaan maar het probleem is nog niet verholpen. Kan iemand mij verder helpen?

Windows 10 maar als ik de cd boot uitzet en windows installeer via een usb stick gaat het perfekt wat ik vandaag gedaan heb.

P.s. windows is dan nog niet aan het opstarten of dergelijks.

Op de website die ik eerder linkte staat een overzicht van moederborden en chipsets die compatible zijn met Win 10 maar daar staat dit bord niet bij.
Daar zou een oorzaak in kunnen zitten maar heb nog niet gekeken wat die mogelijk zou kunnen zijn.
M.b.t. de BIOS-update: de beschrijvingen bij de laatste updates voor dit bord verwijzen alleen naar uitbreiding van de CPU ondersteuning, meer niet dus het wordt een beetje koffiedik kijken wat de oorzaak is...:shocked:
Maar als je via de usb-stick wel kunt installeren is het toch goed..?

Laatst bewerkt:
Ja dat klopt.
Het moederbord heeft het ook gedaan toen windows 8 erop stond. Ik kijk nooit ernaar of het moederbord ondersteunt wordt voor windows 10 want andere pcs die helemaal windows 10 ready zijn werken ook niet helemaal lekker heb ik veelal op het net gelezen.

Ik heb een idee dat het moederbord overleden is v.w. dat de pc af en toe vastloopt uit het niks en dat ik de pc met geen mogelijkheid via een windows cd kan opstarten en verder alles nieuw is. Ik heb wel 4 core aan staan op een 32 bitt windows. Kan dat nog iets zijn?

Kijk eens in de Windows Logboeken of er foutmeldingen zijn vastgelegd op het moment van vastlopen..?

En ja, Windows 10 is naar mijn mening nog aardig brak, er worden veel problemen gemeld m.b.t. hardware ondersteuning, zowel nieuw als oudere hardware, video-drivers en usb aangesloten randapparatuur als ext. HDD's, printers, scanners etc.

Laatst bewerkt:
Ik zie verschillende dingen:

1. Kan apparaat \Device\CdRom0 niet benaderen. (fout)
2. Het opslagapparaat heeft een interne dump geproduceerd. (atapi)
3. Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen. (kernel power)

Probeer de chipset-drivers van je moederbord eens te updaten naar de laatst beschikbare versie of installeer de drivers opnieuw.
Mogelijk zijn er wat bestanden beschadigd of niet goed doorgekomen tijdens de upgrade..

Ik heb alles al up to date qua driver met een driver programma die drivers zoekt. Sommige waren heel oud en andere extreem oud zei het programma

Is je CD/DVD speler niet gewoon stuk... maak hem eens helemaal los, heb je dan nog steeds die problemen?
Waarom? je schrijft nl:
4. Als ik de cd rom uitzet als first boot en alleen de hd als first boot zet is er niks aan de hand.
Ik heb een nieuwe ssd hd, dvd brander en een sata kabel erin zitten die voor de dvd brander is

En heb je de Windows op de SSD gekloond of schoon erop gezet, wat beter is.

Zie mijn allereerste bericht daar staat al wat ik vervangen heb. Dus waarom denk je dat die kapot is? Behalve de tekst die ik stuurde van de foutmeldingen en ik heb windows schoon erop gezet. Als ik virusscanner laat scannen en windows update aan zet dan loopt de pc vast

Als ik virusscanner laat scannen en windows update aan zet dan loopt de pc vast
Weer nieuwe info... is het nu alles of komt er nog meer..

in jouw aller eerste bericht staat niks over vervangen... of ben ik blind....Toch?
Beste helpers,

Ik heb een vraag. Kunnen jullie mij helpen met het updaten van de bios van een asus moederbord ?
asus m4a78lt-m die kan ik niet vinden op de website van asus :shocked: alleen de le versie.

Alvast heel erg bedankt

Laatst bewerkt:
Ja sorry ik probeer dingen en kijk hoe de pc reageert en vermeld het hier dan voor meer duidelijkheid. Sorry mijn fout het is niet in het eerste bericht maar zie hieronder wat ik bedoel

Als ik de cd rom uitzet als first boot en alleen de hd als first boot zet is er niks aan de hand.

Ooooooo.... kun je dan niet de SSD als second boot zetten... dan loopt ie automatisch daar naar door als ie geen CD/DVD ziet.
Het is me niet duidelijk of je dat gedaan hebt.
Asus heeft vaak duidelijke voorkeuren is mijn ervaring, maar je moet ze wel aangeven.... als ik ze niet aangeef krijg ik ook een knipperend streepje... net als jij, dus niks bijzonders kwestie van de voorkeuren in de juiste volgorde zetten.
Er is in dat geval dan ook geen bios update nodig....

Dat heb ik altijd gehad die volgorde. Cd eerst v.w. windows opnieuw kunnen installeren via de cd en dan de hd maar dan blijft het streepje alleen maar knipperen of knipperd heeeeeel lang en dan start windows op. Als ik first boot hd doe dan start alles normaal op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan