bios update en chipset

• Onderwerp starter Onderwerp starter accu
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

accu

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2006
Hoi,

Ik ben nieuw hier en ik heb een vraagje.
Is het zo dat je de BIOS echt aanpast op het moederbord zelf en dat als je de chipset update deze weer verloren gaat op het moment dat je een schone installatie doet?

Accu

BIOS "hoort" bij een moederboard, je kunt dus niet zomaar een update voor een willekeurige BIOS van hetzelfde merk [bijv. Award] binnenhalen...
Updates voor de chipset gaan inderdaad verloren als je de harde schijf wist en opnieuw formateert.....

Het Bios(Basic Input/Output System) is een chip op je moederbord, die alle aanwezige hardware controlleerd en daarna de pc verder laat opstarten. Als alles goed werkt, moet je geen bios update doen. Als het fout gaat, dan werkt je moederbord niet meer.

Het Bios veranderd ook niet als je een nieuwe Windows installatie doet.

De Chipset zijn andere chips op je moederbord, hiervoor heb je een driver nodig. Deze moet je opnieuw installeren, als je windows opnieuw installeerd.

BIOS

* Basic Input/Output System.

Voor een pc is dit de koppelingssoftware tussen hardware en operating system. Het BIOS bevindt zich in ROM-chips en omvat de data voor de communicatie tussen de verschillende onderdelen van de computer. Het wordt gebruikt door het besturingssysteem, dat in de meeste gevallen niet in de computer zelf is opgeslagen, maar iedere keer bij het aanzetten van de computer in het geheugen moet worden geladen vanaf de harde schijf.
Chipset
Een verzameling chips die op het moederbord of de videokaart aanwezig is. De chips vervullen een bepaalde functie, zo zal bijvoorbeeld een videokaart een aantal chips bevatten die samen alle grafische uitvoer verzorgen. Een chipset bepaalt in een hoge mate de prestaties.
Bron:
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

okay, dus als ik het goed begrijp.
Niet updaten zolang het werkt?

De veranderingen die zij aanbrengen in een update zijn heel summier?

Accu

Een bios updaten, doe je alleen, indien je hardware hebt, die niet goed wordt ondersteund door de huidige bios, of dat de update fouten hersteld in de huidige bios, advies, werkt het, afblijven.

Chipsetdrivers zijn een heel andere verhaal, in de nieuwere zitten vaak verbeteringen, of andere opties, die kun je naar harte lust, updaten, en na een herinstall, gewoon weer te installeren.

een bios update is aleen nodig indien er een nieuw prosessor is die niet goed,
woord ondersteunt.
verder als het draai fix het dan niet.
chip set drivers kan je gewoon updaten.
ik zelf doe dat als er een nieuwe instalatie woord gedaan download ik eerst de laaste,
drivers er voor.

maar je moet wel eerst de chipset updaten alvorens je de bios kan flashen.

Laatst bewerkt:
maar je moet wel eerst de chipset updaten alvorens je de bios kan flashen.
Hoezo? Het Bios en Chipset staat in dit geval los van elkaar. Het Bios flashen kun je altijd, maar is niet verstandig.

bij Asus zeggen ze dat je (om crash problemen) te voorkomen eerst je chipset moet updaten alvorens je iets aan de bios mag doen. Dat maakt het allemaal weer wat ingewikkelder.

bij Asus zeggen ze dat je (om crash problemen) te voorkomen eerst je chipset moet updaten alvorens je iets aan de bios mag doen. Dat maakt het allemaal weer wat ingewikkelder.
Het bios flashen doe je vanaf een floppy, dus voordat je de pc door laat starten. Dat je daarna de Chipset driver laat updaten is een ander verhaal.

Hoi,

Ik heb zojuist mijn asus moederbord geflasht via windows. Ze hebben zo'n update progje op hun site staan. Heb ik daar nou goed aan gedaan? Of moet het echt met een floppy!?!?

accu

Persoonlijk doe ik het liever via een floppy inplaats van "live updaten". Veelal moet je het Bios ook nog resetten na een Bios flash, dit wordt dan bij de uitleg aangegeven.

ik heb er niks van gezien?

Heb geen idee hoe ik moet resetten!

Weet jij dat? Of hoeft het niet altijd!

Of hoeft het niet altijd!
Nee, dat hoeft niet altijd. Het updaten van de BIOS met een diskette zal langzaamaan uit de mode raken. Ook Intel levert zijn BIOS-updates al als een exe-file. Die verzorgt keurig dat de PC herstart, voordat de BIOS opstart een pauze wordt ingelast waarin de vrolijke bliepjes klinken, waarna de BIOS en Windows XP alsnog mogen opstarten en er een klein venstertje verschijnt met de boodschap dat de BIOS update is geslaagd. Uiterst simpele en gemakkelijke methode.

NB: trouwens, updaten vanaf een diskette is eigenlijk net zo simpel tegenwoordig.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan