bios update/grade of flash concreet

• Onderwerp starter Onderwerp starter zarr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

zarr

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2004
een zeer goede dag gewenst allen

(de letter D op mijn toetsenbord wil niet altijd,,alvast excuses voor evt. foutjes)

ik ben zelf goed op zoek geweest naar de nodige info om een bios te upgraden van een oude pc p3

het word de eerste keer voor mij en reden ervoor is dat ik het wil leren om het goed te doen ... verder niets ..met de pc is niks mis ofzo enfin

ik heb een oude pc hiervoor klaarstaan voor de zekerheid !!

maar nergens vind ik concrete info over hoe ik A: mijn oude bios moet back-uppen

en B: een recente (goede)versie doe installeren zonder blunders..

uitleg hierover is vaak erg vaag ..of betreft ander merk bios of moederbord wat dus niet tot betrekking is voor mij

mijn vraag is dan ook gericht aan iemand die hier 100% kennis of ervaring mee heeft en dus geen mensen die waarschuwen dat als er niets mis is je er vanaf moet blijven..want deze opmerking is het enige concrete wat ik tot nu toe heb gevonden tijdens mijn urenlange zoektocht naar een duidelijke uitleg hoe te werk te gaan hierbij!

ik snap natuurlijk dat ik jullie hiervoor enige info wat betreft moederbord en bios versie verschuldig ben

allereerst zit er een asus CUV4X-E moederbord in den pc

BIOS Eigenschappen zijn:

BIOS Type Award Medallion
Award BIOS Type Award Modular BIOS v6.0
Award BIOS Boodschap ASUS CUV4X-E ACPI BIOS Revision 1001
Datum Systeem BIOS 01/08/01
Datum Video BIOS 05/08/31

BIOS Fabrikant
Firmanaam Phoenix Technologies Ltd.

nu heb ik op de asus site het moederbord type (motherboard/socket370/CUV4X-E) ingevoerd waarna asus een aantal beta's aanbied die ik maar heb overgeslagen om dan de volgende (bios?of update) te downloaden

Version 1005 2001/10/05 update
Description CUV4X-E (with Audio) BIOS 1005
Bus#0, Device#0,Func#0,Reg#7F fix to 02H to improve SDRAM Write Setup Time.
Add CHASSIS_CTL_OPTION in BIOS BOOT group to DIS/ENA chassis intrusion control.
Improved BIOS POST time.
Disabled FDC seek at POST to speed up POST time.
File Size 154.34 (KBytes)

deze staat nu op bureaublad

vanaf hier dus eerst de vraag of dit tot zover correct is?:rolleyes:

dan heb ik nog (via de helpmij zoekfunctie) enige info gevonden die verwijst naar www.bootisk.com om daar : dr dos flash te downloaden...

echter op bootdisk.com aangekomen is het voor mij nogal onmogelijk om dr.dos flash te vinden omdat er simpelweg geen dr.dos flash te zien is tussen de 30 ofwat andere bootdisks
die er wel te downloaden zijn ...

waarschijnlijk is dr.dos anders genoemd op de site zelf ...waar de verwijzer die deze uitleg heeft getypt weer eens geen rekening mee heeft gehouden of niet aan heeft gedacht om de naam te vermelden zoals op deze site staat weergegeven (wat overigens wel zo makkelijk zou zijn geweest)

dus op dit punt ben ik een beetje blijven haken daar ik niet zeker ben welke bootdisk nu te downen.....:confused:

ook ben ik inmiddels een beetje gefrustreerd door de gebrekkige info die ik hierover aantref

en dat is ook gelijk de motivatie hier maar om raad te vragen in de hoop dat er net iemand deze vraag leest die weet hoe te werk te gaan

en daarbij ook nog de motivatie kan opbrengen om dit duidelijk voor een beginner te kunnen uitten

(kennisoverdracht is dan ook niet iets wat iedereen zomaar even uit den mouwe schudt)

ik hoop voldoende relevante info verstrekt te hebben om een bruikbaar antwoord te kunne geven op deze zeer laaaange vraag

zo niet dan lees ik graag wat u nog meer nodig heeft aan info om deze dan ook direkt aan u te verstrekken..

excuseer mij voor deze zeer lange lap text ...lijkt mij toch nodig want zonder duidelijke
vraag (en) kan men ook niet duidelijk antwoord geven....toch?

dank u voor de genomen moeite deze vraag te lezen en evt. te beantwoorden

met zeer vriendelijke groet:

Zarr!

Grofweg komt het (bij oudere biosupdates) erop neer dat je door de gedownloade file te dubbelklikken een soort van online handleiding te zien krijgt. (De file die je hebt gedownload is een .??? file? Wat staat er achter de punt voor bestandsextensie?)

Daarnaast is het zo dat veelal ook op de website van de fabrikant bij de update file een uitleg wordt gegeven hoe te handelen. Ik begrijp dat die er voor dit moederbord bij Asus niet staat?

Het dubbelklikken van de gedownloade file betekent in veel gevallen het volgende:

-er wordt geantwoord dat een bios flash tool gestart gaat worden en er wordt gevraagd of je door wil gaan,
-afhankelijk van de tool kan er nu worden medegedeeld dat je een blanco diskette gereed moet hebben,
-vervolgens kan gevraagd worden om die diskette waarna soms de diskette wordt geformatteerd,
-hierna kan het zijn dat de tool bestanden over gaat zetten EN een tevens een kopie maakt van het huidige bios,
-soms kan het zijn dat na de bewerkingen de tool zegt dat je de pc opnieuw moet starten met de zojuist gemaakte diskette in de drive,
-als je dat dan doet wordt na het booten de keuze voorgelegd om het nieuwe bios te installeren dan wel het flashen start automatisch al,
-na afloop zou je pc dan voorzien moeten zijn van het nieuwe bios,
-bij een herhaalde boot met die diskette kan dan ook worden gevraagd of je het oude bios terug wil zetten.

Zoals hierboven staat zou het ongeveer kunnen gaan verlopen. (Pin me d'r niet op vast v.w.b. de exacte volgorde / meldingen) Ik heb in het verleden namelijk meerdere bios flashs gedaan en bij het ene merk gaat het weer anders dan bij het andere merk. Van de ongeveer 6x dat ik het bios heb geflasht is het 3x NIET gegaan zoals het zou moeten, er ging dan ergens in het proces weer wat mis en na een hoop gedoe kon ik dan veelal het oude bios wel weer terugzetten, maar vrolijk werd ik er niet van........

[edit] ik adviseer je om geen andere software / tools te gebruiken dan de bios producent meelevert, m.a.w. geen Dr.-weet-ik-veel-software [end edit]

Laatst bewerkt:
ten eerste bedank ik je voor je je snelle en omvangrijke reactie

als ik het .awd bestand wat ik dus had gedownload dubbelclick wor het een .exe en wel

cpucode.exe als ik at weer aanklik verschijnt er een melding :

Titel 16-bits MS-DOS-subsysteem

de ntvm-cpu heeft een ongeldige instructie aangetroffen
cs:0708 ip:0120 op:ff ff 06 00 00 kies sluiten om de toepassing af te sluiten

en ik kan dan kiezen: sluiten of negeren? ik heb nog maar niks gekozen

dit zal dus alvast een probleem gaan vormen lijkt me

toch niet de goede keuze gemaakt???? raar fouten kun je hierbij niet maken lijkt me ...
aar je op asus site type enz moet ingeven but anyway je uitleg lijkt me wel helder hoor
ik had t moeilijker verwacht

maar nu er dus niet gebeurt wat jij beschreef heb ik het gevoel nog verder van huis te zijn
er stond bij dat het een update was of heb ik dan toch :evil: in mn ogen

geen goed begin laat staan het halve werk..

heb jij misschien nog raad? (wel vervelend dat het bij jouw 3 van de 6 x mis moest gaan) niet erg betrouwbaar dat upgraden blijkt

had men het niet nog een beetje moeilijker kunnen maken at upgraden??
trouwens ook bergen met topics gevonden die zeker niet spreken over GESLAAGDE upgrades

toch wil het graag leren en opgeven zit er gewoon niet in bij mij

dus ik ga zelf nog eens kijken bij asus en hoop ook op evt. reactie(s) die me misschien van pas kunnen komen

mvg zarr

Handleiding voor jouw moederbord: Klik

Kijk eens op pagina 45 en volgende........ (leuker kunnen ze het bij Asus niet maken, gemakkelijker wel :D )

Laatst bewerkt:
ik had m al trouwens :o:o:o...alleen adobe reader nog niet :o:o:o eureka!!

ik zit nu ook de asus update utility te bekijken maar kijk eerst nog even die handleiding na

ik laat wat weten straks en dankjewel nog

Adobe reader kun je beter weer de-installeren, Adobe is een traag startende reader. Een veel snellere is Foxit pdf reader, hier te downloaden -> Klik (gratis !)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan