bios update op ander type mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

bouman4

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2003
ik heb wat mobo,s p1 486 en dat soort muik met award en ami bios erop. nou is er niks mis met die bios chips
maar er kampe nogal wat mensen met bios problemen. en heb ik al heel wat mensen van een vervangende bios voorzien. maar helaas houdt dat wel eens op.
mijn vraag is dus kan ik een bios van ami op een nieuwer mobo plaatsen en daar updaten naar de nieuwe firmware. of moet heel het zaakje herprogrameerd worden dan. (en kan een ami bios dan ook op een mobo waar een award gezet worden of dat chipset gebonden) ik ben bang dat het wat een domme vraag is maar niet geschoten altijd mis.

(let niet op spelfouten . , en overigen leestekens ben ik niet zo goed in)

BIOSSEN worden speciaal voor een bepaald type moederborden gemaakt. En een ander merk BIOS op een moederbord zetten waar het niet voor bedoeld is, is dus geen goed idee. Heb ik hiermee je vraag beantwoord? Ik begreep het niet zo goed.

dan houdt het van ami bios op een award plaats zetten op maar dan heb ik nog wel het deel of het mogelijk is om een oudere bios op een niuewer mobo te zetten en dan te updaten maar volgens mij komt dat op het zelfde neer dat wordt her programeren dan en daar heb ik het spul niet voor en de kennis niet

Hallo

Wat is nu uiteindelijk de bedoeling ???

Een verkeerd "geflashte" b.i.o.s. , dus ... een "dode" p.c. terug werkende krijgen ???

Peter

de precieze bedoeling is om een oude bios van een p1 of 486 mobo op een hoger type mobo over te flashen zodat er de nieuwste bios software en alles op staat

Hallo

Het "upgraden" van p.c. , die naast de c64 , vic20 en dergelijke uiteindelijk in een museum hoort , geeft volgens mij geen enkele zin ....

Let wel die 486 en dergelijke hadden geen e.eprom's , maar eprom's , waardoor er al vlug een eprom programmer , u.v. lamp , decompiler , etc. ..... aan te pas komt .

Het "flashen" , zoals bij de hedendaags motherboards kun je dus vergeten....

Na het uitlezen met eprom programmer ,dienen er dan nog de nodige modificatie /routines zelf te worden geprogrammeerd in machine code , aanpassen code motherboard , etc.....

En .... dergelijke oude beestjes , stonden op het eind van hun leven al ..."up to date ...

Peter

Laatst bewerkt:
ik weet wel dat dat oude museum spul te flaschen was maarja. ik probeer wel wat je weet maar nooit met 20 mobo,s is het niet zo erg als je wat vernagelt. heb net al zo,n mobo de lucht in geblazen mobo kon proc niet aan. herprogrameren is niks voor mij dat laat ik die bedrijfjes wel doen die er in gespecielieseert zijn.
de hardware en software kost klouwen vol met geld. nouja dan weet ik genoeg. ga ik verder met me andere probleem een proc op een goed mobo aan de gang krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan