BIOS Update

Status
Niet open voor verdere reacties.

rkwebdesign

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Hallo,

Mijn computer heeft een Award bios en het is nog een oudere versie. Het probleem is dat SoftMenu III Setup niet erbij zit.

Zelf denk ik om de BIOS even te updaten zodat ie er wel bij staat maar hoe doe je dat precies?

Meestal via een bootdiskette waarop de flash-utilitie en de nieuwste BIOS-software staat.

b.t.w. If it aint broke, don't fix it.... Als je PC naar behoren werkt zou ik geen BIOS-update doen, doe dat alleen als het echt nodig is i.v.m. upgrades of zo..

(verplaatst naar Hardware>moederbord)

Ik FLASH de BIOS om 1 reden

Reden:
Er zitten geen menu's bij die ik nodig heb bv. de SoftMenu waarmee ik kan overklokken. Daarom wil ik het

Lijkt me een goede reden.

Dat lijkt me inderdaad een goede reden.

Begrijp me goed, ik zeg niet dat je geen goede reden zou hebben, ik heb alleen te vaak gezien dat het flashen niet goed ging en dat het moederbord niets meer wil doen.

Op de site van de fabrikant zal zeker weten een handleiding staan..

Steeds vaker wordt aanbevolen de flash-utilitie ergens op de harde schijf te plaatsen, omdat diskettes snel kunnen beschadigen.

Ook kan je eerst een backup maken van je huidige BIOS, zodat deze later eventueel bij problemen kan worden teruggezet.

Dit moet alleen wel worden ondersteund door het moederbord/flash-utilitie.

Mijn BIOS heb ik laatst nog geflashed, zodat mijn moederbord (MSI KT3 Ultra) snellere cpu's aankan.

Bij mijn moederbord zit een progje genaamd Live Bios. Dit progje zoekt op de site van MSI naar de goede BIOS-update, download deze en geeft mij de optie of ik deze wil installeren.

Het flash-utilitie wordt vervolgens op de c:\ geinstalleerd en ik moet de pc opnieuw opstarten met een win98-bootdisk. Vervolgens start ik de flash-utilitie en geeft deze wederom mij optie of ik eerst een backup wil maken van het huidige BIOS. Dit doe ik en deze wordt bewaard op de c:\. Vervolgens kan ik de boel updaten.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het in mijn geval zeer simpel en veilig verloopt. Maar dit hangt dus echt af van het merk/type moederbord. Niet altijd is het zo simpel en veilig.

Ik wil het absoluut secure doen.

1. Hoe back-up ik mijn bios
2. Hoe update ik mijn bios

Die 2 vragen zitten me dwars

Backuppen gaat via hetzelfde tooltje waarmee je flashed.

Wat is dat geflash.. en hoe doe je het, en wat doet et? ik wil zelf namelijk ook graag mijn Bios upgraden.. omdat ik geen temperaturen zie .. alleen die van me harde schrijf.. moet ik hiervoor updaten ofniet?

Geplaatst door DenniZvb
Wat is dat geflash.. en hoe doe je het, en wat doet et? ik wil zelf namelijk ook graag mijn Bios upgraden.. omdat ik geen temperaturen zie .. alleen die van me harde schrijf.. moet ik hiervoor updaten ofniet?
Ik denk dat bij jou een Bios update niet zal helpen.
Je had anders nu de temperaturen ook kunnen aflezen in het Bios.
Je hebt waarschijnlijk geen sensors op je moederbord.

Zoals Tiborv al aangeeft " If it aint broke, don't fix it....".
Flash BIOS

EEPROM BIOS. Herschrijfbare BIOS. U downloadt een nieuwe Flash BIOS van de fabrikant van de moederbord/grafische kaart en installeert deze. Bij de installatie wordt vervolgens de BIOS overschreven met een 'nieuwere' versie. Een nieuwere/verbeterde versie van een BIOS lost vaak eventuele problemen op of zorgt ervoor dat een computer beter met hard-/software overweg kan. Wanneer er geen problemen met de computer (moederbord/grafische kaart) zijn, ga dan niet de BIOS flashen (ga niet iets repareren als iets niet stuk is). Let op: Het flashen van een BIOS is niet ongevaarlijk. Als er tijdens het updaten iets fout gaat bestaat de kans dat het moederbord/grafische kaart niet meer juist functioneert. Het is dan ook van groot belang de instructies die bij Flash BIOS het bestand zitten goed te lezen en nauwkeurig uit te voeren.
Bron;
http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3

Ik heb een MSI MS 6154. Ik heb gezocht naar de dingen die je me deze mobo kon.. maar heb niets gevonden.. weet jij het misschien? ik denk dat je wel gelijk hebt.. want sinds een tijdje heb ik nu een nieuwe harde schrijf van maxtor waar wel een temperatuur bij staat op speedfan.. maar voor de rest nikz.. naja.. het zit wel goed met de computer.. ik koop gewoon een paar luchtcoolers erbij zodat het wat circuleert in de computer.. maar in ieder geval bedankt voor de hulp..

Volgens msi.com.tw is er geen update voor jouw computer. Alleen de initial (eerste) BIOS-versie is er te downloaden.

Owh.. haha.. dat is al helemaal ...... Maar nu heb'k in ieder geval antwoord of je met mijn moederbord ook graden kan metuh.. niet dus.. in ieder geval bedankt :D

Geplaatst door DenniZvb
Ik heb een MSI MS 6154. Ik heb gezocht naar de dingen die je me deze mobo kon.. maar heb niets gevonden.. weet jij het misschien? ik denk dat je wel gelijk hebt.. want sinds een tijdje heb ik nu een nieuwe harde schrijf van maxtor waar wel een temperatuur bij staat op speedfan.. maar voor de rest nikz.. naja.. het zit wel goed met de computer.. ik koop gewoon een paar luchtcoolers erbij zodat het wat circuleert in de computer.. maar in ieder geval bedankt voor de hulp..

Heb je niet de MS-6154VA?

http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_detail.php?UID=111&NAME=MS-6154VA

Jah dat klopt.. dus er zijn wel updates? Weet je ook misschien of er een temperatuur metertje op mijn moederbord zit? ik kan hem wel gaan updaten.. maar dadelijk zit er niet eens een temperatuur metertje op.. :D

Weet je zeker dat je de 6154VA hebt? Als je toch de 6154 hebt en er een verkeerd BIOS op zet, dan heb je dikke kans dat je PC daarna niets meer doet.

Hoe heet dat programma? aida32 ofzow? hoe groot is de kans dat die de waarheid spreekt? want daar stond dat geloof'k.. ik zal nog is kijken..

--------[ Moederbord ]--------------------------------------------------------------------------------------------------

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID 01/01/2000-693A-596-W977-2A6LGM4EC-00
Moederbordnaam MSI MS-6154VA

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type Intel GTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz
Effectieve kloksnelheid 100 Mhz
Bandbreedte 800 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type SDR SDRAM
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 100 Mhz
Effectieve kloksnelheid 100 Mhz
Bandbreedte 800 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen:
Bus Type PCI
Bus Breedte 32 bit
Werkelijke kloksnelheid 33 Mhz
Effectieve kloksnelheid 33 Mhz
Bandbreedte 133 MB/s

Moederbord Technische Informatie:
CPU Sockels/Slots 1
Expansie Slots 1 ISA, 3 PCI, 1 AGP
RAM Slots 2 DIMM
Geintegreerde apparaten Audio
Groottefactor(Form Factor) Micro ATX
Moederbordafmeting 190 mm x 240 mm
Moederbord Chipset ApolloPro133

dit is wat Aida32 zei...

Lijkt me dan in orde :)

Maarre.. hoe kan ik de bios veilig updaten, en welke update heb'k nodig? ik heb trouwens Award bios.. Maar weet je ook of ik, als ik up heb gedate wel de temperatuur kan vinden van moederbord enzow? daarvoor doe ik het namelijk allemaal..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan