Bios Update

Status
Niet open voor verdere reacties.

l2boy

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2007
Ik heb gisteren een nieuw systeem in elkaar gezet, alleen nu geeft die aan als het opstart dat die de cpu niet herkent en dat die standaard op 100 graden zit.

Ik was dus van plan om een bios update te doen maar aangezien dit de eerste keer is dat ik dit doe wil ik zeker weten dat ik het goed doe.

Mijn moederbord is een Asus P5E,Retail

Op deze site staat de procedure van de updates: http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments.aspx?root=198&SLanguage=en-us

AFLASH BIOS Upgrade Procedure A7A, A7M, A7S, A7V, P4B, P4S, P5 (socket7),
TU, TX97 series

AFUDOS BIOS Upgrade Procedure P4C800, P4P800, P4P8X, P5 (LGA775) series

Ik weet alleen niet zeker welke van de twee het is of zijn die allebei hetzelde wat betreft inhoud, ben op het moment niet thuis dus kan het nu niet controleren. Ik denk zelf dat ik de onderste moet hebben met LGA775, lga staat voor socket?

b.v.d.

Ik ben geen 'kenner' op mobo in combi met nieuwe processor gebied, maar als een moederbord en een processor elkaar nieuw uit doos níet herkennen dan denk ik dat er al iets fout is (is de processor wel compatible met dit bord?).

Ik denk dat je dat eerst zou moeten uitsluiten... :confused:

Ik ben het helemaal met de vorige spreker eens. Welke processor heb je er in gepropt?

Hoe weet je trouwens dat de CPU niet herkent wordt en de processor 100 graden is?

Ron

Na even zoeken kom ik voor een P5E-bord op de volgende specs:

Compatibele processors:
Core™2 Extreme / Core™2 Quad / Core™2 Duo / Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4, Intel® 05B/05A/06
Processorfamilie: Intel family
Processorsocket: Socket 775

Hoi !

Het is wel degelijk mogelijk dat je bij een nieuw mobo + processor je bios moet updaten !

Bij Alternate bijv. staat dat duidelijk vermeld op de mobo-pagina's.

Je zult liefst de bovenste uit deze lijst moeten nemen: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5E

Bij Asus kun je zowel Aflash als Afudos gebruiken; mijn voorkeur gaat uit naar de laatste, maar ik weet niet of je nog een floppy-drive in je PC hebt.

Als je nooit een bios geflashed hebt zou ik erg voorzichtig zijn en de aanwijzingen in de Asus-manual GOED nalezen.

Greetz,

Harry.

ah sorry hij herkent hem wel maar niet op volle kracht, kan op het moment de exacte melding niet controleren. In de bios heb ik dat nagekeken, de temperatuur van het mb is wel stabiel tussen de 33-35 graden.

Ik heb een Intel Core 2 Duo,E8400 processor er op zitten en de bios versie is 02.xx.

edit: Ja nog nooit eerder gedaan vandaar even mijn post en heb ook al op google zitten zoeken en er staat dat je ook via windows kan updaten maar dat dat niet verstandig is. Ik heb geen floppy drive, maar volgens mij kan ik het ook via een dvd doen?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Uit m'n vorige post: "Als je nooit een bios geflashed hebt zou ik erg voorzichtig zijn en de aanwijzingen in de Asus-manual GOED nalezen."

Als je daarna nog vragen hebt kun je het beter door iemand met meer ervaring laten doen !!

Greetz,

Harry.

Ah even geleden de bios geupdate en het werkt prima, stelt niet veel voor eigenlijk. Heb het gewoon vanuit windows gedaan met de asus utility.

Bedankt voor alle reacties.

ik ben ook bezig mijn bios te updaten... maar wat bedoel je precies met die asus utility? want ik heb dus ook geen floppy drive...

dat klopt, maar die heeft het volgens mij over floppy's... en die kan ik niet gebruiken. ik probeer nu de asus utility tool, die ik gevonden heb uiteindelijk, maar hij wil eerst updaten en dan blijft hij hangen...

Hoi !

Ken je dit tooltje http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/ASUS-Update-Utility.shtml ??

Of werk je nu daarmee ?

Zo ja, onder geen voorwaarde stroom eraf halen d.m.v. hard reset, want dan wordt het echt moeilijk.

Greetz,

Harry.

P.S.: Bios-flash via floppy verdiend altijd de voorkeur, omdat mogelijke problemen in Windows dan geen rol spelen.
Je kunt bijna altijd er tijdelijk een floppy-drive aan hangen.

daar werk ik nu mee ja, maar hij blijft alleen maar hangen bij het updaten van het programma zelf hoor :P ik had al meer mensen gehoord die de stroom er tijdens het updaten van de bios afgooiden... maar ik ken eigenlijk verder niemand die nog floppy's heeft, laat staan een floppydrive... maar werkt een cd'tje niet?

Hoi !

Bij Asus kun je wel terugflashen d.m.v. je mobo-CD.

Flashen kan ook via een CD: nogmaals: staat allemaal duidelijk uitgelegd in de handleiding vam je mobo !

Heb je die niet, kun je 'm op de Asus-site downloaden.

Greetz,

Harry.

bij mij in mijn handleiding staat niets over een cd'tje... er wordt overal alleen over floppy's gesproken. welk programmaatje moet ik dan gebruiken?

Hoi !

Wel es van Asus EZ-flash gehoord ?

ASUS EZ Flash
Met ASUS EZ Flash kunt u het BIOS updaten voordat u het besturingssysteem start. Geen DOS-gebaseerde flash utility en bootdisk meer nodig.

Mits je mobo dat ondersteunt uiteraard.

Greetz,

Harry.

ik dacht dat EZ flash ook via een diskette ging? of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan