BIOS updaten ivm nieuwe HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

jwalraven

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2000
Beste Helpmijërs,

Ik heb weer hulp nodig:
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht van 200GB.
Thuis gekomen met mijn aanwinst het ding gelijk in mijn pc gestoken, wordt herkend, en door windows(xp) geïstalleerd.
Kijk ik vervolgens in mijn schijfbeheer, zie ik dat de schijf maar 31,49GB groot is.
Ik met de schijf terug naar Media Markt, met het hele verhaal, vertellen ze me daar dat ik dan waarschijnlijk mijn BIOS moet updaten.
Nu wil ik dat wel doen, maar ik kan geen nieuwere versie vinden van de BIOS die ik nu heb.
Het gaat om een ASUS CUSL2 ACPI rev 1009 van Award.

Is er voor dit mobo een BIOS die grote schijven ondersteund?
Liefst gratis, via de site van Award (phoenix inmiddels) kan je via die leuke Bios Agent een upgrade halen voor bijna 30 dollar, dit vind ik wat overdreven.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Bedankt voor je reactie.
Nee staat er inderdaad niet bij, deze had ik ook gevonden, maar verhelpt niks.
Weet misschien iemand een compatible bios die wel grote schijven aankan?

Bedankt voor je reactie.
Nee staat er inderdaad niet bij, deze had ik ook gevonden, maar verhelpt niks.
Weet misschien iemand een compatible bios die wel grote schijven aankan?

Staat de jumper niet per toeval op 32 Gb limiter??

@ Lange pier: Ik heb nu 1014 beta dus dat zou in principe goed moeten zijn.

@vanzwam: Daar heb ik geen idee van, ik heb de pc met dat mamaplankje 2e hands gekocht. Zonder boekjes. Dus zal ik eens kijken of ik online een manual kan vinden om betreffende jumper op te sporen.

Ik hou jullie op de hoogte

Bedankt weer voor het mee denken.

Ik heb een samsung SP2014N.

Ik zie inderdaad er iets op staan van 32GB limit capacity. Maar als ik goed kijk staat ie daar niet op. Zal het eens proberen met een andere setting.

Bedankt voor je reactie wederom.

Master, eerste 2 pinnen naast de ide aansluiting, gejumperd.
Slave, geen jumper.

Misschien via een 98 opstartflop, SP2014N HUTIL (ver.2.0) gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem er nu als slave zonder jumper in zitten. Ben hem ook opnieuw aan het formateren. Als na het formateren nog steeds niets anders is, zal ik inderdaad eens SP2014N HUTIL gebruiken. Haal ik dat gewoon van de samsung site?

Opgelost!
Dank jullie voor het mee denken. Het was dus de jumper.
Nadat ik opnieuw geformateerd had, zag ik in schijfbeheer een nieuw stuk schijf. Raar vind ik wel dat ik nu een schijf heb van 186 GB het is al meer dan 31,49 maar toch nog niet de beloofde 200. Het scheelt toch 14GB. Is dit wel normaal?

Ja, ten eerste klopt de opgegeven 200gig. niet, ten tweede heb je na het formateren de zogenaamde slack.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan