bios vindt geen sata hdd

Status
Niet open voor verdere reacties.

intensity1

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2007
beste,

ik heb zopas een nieuwe Sata hdd gekocht (WD Caviar SE WD2000JS) maar mijn moederbordt (GA-K8VT800) vindt helmaal geen hard drive.. :(
ik heb al ergens gelezen dat je de sata drive moet 'installeren' maar ik zou echt niet weten hoe je dit moet doen :( zou iemand me hierbij kunnen helpen?

dank u, mvg niels

beste,

ik heb zopas een nieuwe Sata hdd gekocht (WD Caviar SE WD2000JS) maar mijn moederbordt (GA-K8VT800) vindt helmaal geen hard drive.. :(
ik heb al ergens gelezen dat je de sata drive moet 'installeren' maar ik zou echt niet weten hoe je dit moet doen :( zou iemand me hierbij kunnen helpen?

dank u, mvg niels
volgens mijn moet je eerst je sata aan zetten in je bios

bedankt voor de snelle reactie..:)

maar ik heb SATA mode al op RAID gezet en nog vindt hij geen hard drive

vergeet niet dat je die schijf eerst moet toe wijzen in de raid bios voor je hier gebruik,
van kan maken.
deze info staat in het boekje van het moederbord.
waarom kies je voor raid ? je heb 2 of meer schijven nodig voor je daar wat aan heb.
je kan het better op ide/sata modus zeten dan heb je geen aparte drivers nodig.
raid is voor snelheid of backup bedoeld.
met 2 schijven kan je kiezen in de volgende opstelling.
raid 0 stripping 2schijven van het zelfde formaat als een groote drive (snelheid)
raid 1 mirroring 2 schijven van het zelfde formaat als backup (val er een uit kan je met de andere schijf nog steeds,
windows laaden en hoeft hier door het bestuuring systeem niet te herinstaleren.
voor deze functie heb je de raid driver nodig voor windows de schijf kan aanspreeken.
door middel van F6 laad je de bewuste driver via floppy of usb stick.
deze staat op de cdrom van het moederbord maar als je die kwijt bent kan je die ook bij de fabriekant van het,
moederbord downloaden.

M.V.G virtuosa

Laatst bewerkt:
oke, maar hoe krijg ik de driver van mijn moederbord cd op een floppy ?
en de bios vindt helmaal geen schijf. er staat overal none..

mvg Niels

OnChip Serial ATA
Enabled - Enable VT8237R Serial ATA support.(Default value)
Disabled - Disable this function.

SATA Mode
RAID Set onboard SATA mode to RAID.(Default value)
IDE Set onboard SATA mode to IDE.

Gewoon uit de manual, bovenste optie op enabled, onderste op IDE zetten, na de install en de chipset/raidcontrollerdrivers in windows kun je hem in de bios op raid zetten, en verder niets met de raidbios doen.

okee is gebeurd, maar waar kan ik de chipset/raidcontrollerdrivers vinden, en of instaleren?
want de bios vindt nog steeds geen harde schijf, als ik windows wil instaleren komt er een error op omdat er geen harde schijf geplaatst is
zou het mischien ook mogelijk zijn dat mijn moederbord (GA-K8VT800 - Gigabyte ) de harde schijf niet ondersteund? (WD Caviar SE WD2000JS - Western Digital )

MVG, Niels

Laatst bewerkt:
Die controller is "NATIVE" op IDE modus, dat houdt in dat je zonder drivers een OS kunt installeren, je ziet de schijf dus ook niet in de bios maar bij doorstarten aan de controller die ook voorbij komt op je scherm (BBS of zoiets), hij is ook te zien in het biosopstartmenu, kijk even in de manual welke toets dat is, F8, F11 o.i.d.

Overigens staan de drivers op je mobo cd of op te halen bij Via, de Hyperion drivers.

ik kan nergens een harde schijf zien.. ok niet in het begin als mijn pc opstart ( als je dat bedoelt) kan je mischien ook nog even antwoorden op mijn vorige vraag? :)

okee is gebeurd, maar waar kan ik de chipset/raidcontrollerdrivers vinden, en of instaleren?
want de bios vindt nog steeds geen harde schijf, als ik windows wil instaleren komt er een error op omdat er geen harde schijf geplaatst is
zou het mischien ook mogelijk zijn dat mijn moederbord (GA-K8VT800 - Gigabyte ) de harde schijf niet ondersteund? (WD Caviar SE WD2000JS - Western Digital )

MVG, Niels

Zoals de lange al zegt, je hebt geen drivers nodig voor het installeren van 1 sata schijf als je toch geen gebruik gaat maken van raid. Wil je ze perse hebben, dan moet je kijken op de site van de fabrikant van je mobo maar ik raad het je af om dit te gaan doen.

Sata is een standaard, dus elke sata schijf werkt op een sata controller (I of II maakt niets uit). Ja je moederbord ondersteund dus de schijf.

Tips:

Kijk in je post scherm of de hd gevonden word (in het zwarte scherm als je pc opstart). Kijk of je de kabels goed hebt aangesloten. Luister naar de harde schijf of deze opspint als er stroom opkomt. Controleer of je Sata of ide als primary hebt staan. Controleer of je het eerste sata slot hebt gebruikt.

De instellingen van de lange kloppen volgens mij helemaal. Zo zou het moeten werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan