BIOS werkt niet en is niet te installeren!

Status
Niet open voor verdere reacties.

keizerkeizer

Gebruiker
Lid geworden
27 jun 2004
Hallo,

Ik heb een notebook compaq armada 7400. Hij draait nu op windows 2000 met 3 partities. Er zijn 2 problemen:
1. Ik wil de harde schijf gaan formatteren en installeren met WIN98. Daarvoor moet ik de cd-rom of een opstartdiskette gebruiken. Helaas is de computer zo ingesteld dat alleen de harde schijf wordt gebruikt voor het opstarten. Normaal gesproken moet je tijdens het opstarten via F10 in het BIOS menu komen en dan de opstartsequence veranderen. Dit werkt niet bij mij. Ik heb veel geprobeerd, waaronder Fn ingedrukt houden en vaak op F11 drukken, waardoor de BIOS wordt gereset, maar dit hielp ook niet. Ook heb ik gepobeerd de software van www.hp.nl te installeren, maar eveneens zonder succes.
2. Ik ben het wachtwoord kwijt van administrator, dus ik kan geen extra OS installeren (bijv. MS-DOS).

WIE KAN MIJ HELPEN MET DIT LASTIGE VERHAAL?
:8-0:

Wanneer ik Fn Esc indruk bij het opstarten krijg ik een klein lichtblauw venstertje waar ik doorheen kan scrollen met de pijltjes... COMPAQ BIOS COMPAQ M5 3.05.31-32. System is 12/03/98. Bedoel je dit?

Ik kan nog als gebruiker inloggen en ben erachter gekomen via systeminfo dat de versie EPP RUNTIME BIOS 1.1 is. Ik hoop dat je me hiermee verder kan helpen...

F10 heb ik zeker geprobeerd! Werkt alleen als er ook 'bios' software is geinstalleerd... Dat is bij niet het geval. Heb ook ergens gelezen dat de cursor dan rechtsboven moet knipperen. Dat is bij mij ook niet... Bedankt voor het meedenken, maar daar is het nog niet mee opgelost.

Tsja, had ik ook nog niet eerder van gehoord, maar het schijnt dat er een stuk ruimte is gereserveerd op de harde schijf waar de software voor bios op staat. Ik ben zeker geen expert, dus ik weet niet wat er van waar is...

Nou je het zegt, hier heb ik ook wel eens van gehoord.
Helaas heb ik geen enkele kennis op dit gebied.

Dit is wel iets voor tiborv.

Laatst bewerkt:
Ik kom in de bios als ik Delete in druk al geprobeert.?

Laatst bewerkt:
Uiteraard ook DEL gebruikt... Lukt niet... Kan het ook zijn dat de batterij leeg is of niet werkt en daardoor de BIOS niet kan oproepen? Het geheugen wordt namelijk ook niet opgeteld. En met FnF11 wordt de BIOS gereset en dan krijg ik een melding in de trand van: CMOS heeft het geheugen niet vast kunnen stellen, automatische instelling wordt gebruikt. Dan kan ik met F1 opslaan of F2 de wijzigingen niet accepteren. Als ik op F2 druk herkend de computer de harde schijf niet en kan ik niets doen, ook niet als ik met een bootschijf van WIN98 of DOS de computer probeer op te starten... (wat een verhaal...)

JOZO,

Ziet er zeer herkenbaar uit. Alvast dank voor het zoekwerk! TOP! Ga er vanavond mee aan de slag... Het komt er wel telkens op neer dat ik de a: schijf moet gebruiken voor het opstarten en mijn notebook start dus altijd als eerste op via de harde schijf... Ik heb ook gehoord dat het kan helpen om de accu in de computer er tijdelijk uit te halen en dan op te starten: schijnbaar start de compaq default eerst met a:\ ... Ben benieuwd of dit gaat helpen.

Groet, Cesar.

Vervolg: Gisteravond (en vannacht...) geprobeerd de bios de updaten met een diskette. Toen ik de harde schijf uit het notebook haalde werd direct de a:schijf aangesproken en werd de BIOS geupdated. Helaas geen resultaat toen ik de harde schijf weer terugplaatste... :(
Dus nog altijd niet opgelost. Wie weet hoe ik het notebook zo kan instellen dat mijn a:schijf toch wordt aangesproken terwijl de harde schijf in het notebook is geplaatst?

Alvast bedankt...

Kan het ook zo zijn dat de interne batterij niet meer werkt? Moet ik daar melding van krijgen bij opstarten?

PROBLEEM OPGELOST!... Dankzij een hele slimme zelfstandige die mijn laptop heeft aangesloten via zijn usbrack op een andere computer. Vervolgens harde schijf geformatteerd en klaar... Bedankt voor jullie hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan