BIOS ziet 2e HDD niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jiltdijk

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2006
Best forum,

Ik had een werkend systeem met 2e harde schijven (Master: Samsung, Slave: Western Digital), maar sinds ik de Samsung heb ingeruild voor een Maxtor lukt het mij niet om de juiste jumpersetting te vinden. Ik heb de aanwijzingen van beide fabrikanten gevolgd en daarnaast een hoop geexperimenteerd, maar ik kom er niet uit. Alleen de Maxtor als Master gebruiken lukt wel
Ik merkte trouwens dat mijn master (de Maxtor) na het afkoppelen van de WD ook ineens zoek was in het BIOS, terwijl ik aan die schijf niets had veranderd! Tot mijn nog grotere verbazing was hij terug na het uitzetten en van het lichtnet afkoppelen van de PC. Blijkbaar 'onthoudt' het BIOS iets betreffende deze schijf, maar ik ben wel benieuwd hoe dat werkt (dit is echter een minder relevante, 'bij'-vraag)

Alvast bedankt.
Jilt

Zie mijn specs op http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=1969382#post1969382

Hoi !

In je vorige post (de link in deze) vroeg je al assistentie.

Toen dacht je zelf ook al dat je MOBO zijn langste tijd had gehad.

Dit soort fouten, mits je jumpers etc. goed staan, zou daarmee verband kunnen houden.

Staat je tijd altijd goed ?

Batterijtje op het MOBO leeg, misschien ?

Als je batterij goed is en je BIOS vergeet steeds de instellingen, ben ik bang dat je MOBO de langste tijd gehad heeft !

Greetz,

Harry.

Je moet eerst de nieuwe schijf formatteren met bv partition magic

Beste Harry,

Inmiddels is er weer het een en ander gebeurd. Ik zag opeens ook mijn Windowsschijf zelf (Maxtor) niet meer, dus het werd echt tijd om deskundige hulp in te roepen. De reparateur heeft vastgesteld dat alle hardware, dus ook het moederbord en de beide HDD's (Maxtor, WD) ok zijn (stresstest uitgevoerd), maar de voeding bleek defect. Deze is vervangen.

Helaas was hiermee het probleem niet verholpen. De bootsector van mijn Maxtor was corrupt, ik kon er niet mee opstarten. Het lukte ook niet om de schijf via een casing te benaderen. Op dit moment ligt deze schijf weer bij de reparateur.

Inmiddels heb ik windows op de oude Samsung gezet, in de hoop deze schijf ok is en het vastlopen idd te wijten was aan de voeding. Tijdens de eerste installatie van Windows liep de boel echter vast, waarna ik een instabiele windows had. Een tweede installatie lukte wel, hier werk ik nu mee. Ondanks de nieuwe voeding en geteste hardware heb ik dus nog steeds het in de andere post genoemde probleem van vastlopen. Misschien toch het moederbord met iets dat tijdens de stresstest niet naar voren kwam?

Groet,
Jilt

Hoi !

Tja, een defecte voeding kan inderdaad je MOBO ruineren, maar het hoeft niet !

Zelfde geldt voor je HDD's, die kunnen echt niet tegen een onstabiele voeding.

Maar: je zegt dat je PC bij een reparateur geweest is.

Die behoort hem dan in goede staat af te leveren.

Dus: niet tevreden: terug brengen en onder reparatie-garantie een oplossing claimen.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Ik BEN de reparateur !

Maar ik heb te zorgen goed werk af te leveren, anders komen de klanten ontevreden terug en moet ik het echt opnieuw doen !

Eerlijk gezegd is me dat niet of nauwelijks overkomen de afgelopen jaren.

Greetz,

Harry

De HDD werd 'dood' verklaard door de reparateur, maar later kon ik hem toch nog als slave bekijken, zij het met haperingen. Even later was mijn windows gecorrumpeerd.
Al met al weet ik niet waar het aan ligt. Mijn laatste hoop is het installeren van een nieuw moederbord dat ik inmiddels heb gekocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan