Bios ziet soms me hdd's niet en soms wel

Status
Niet open voor verdere reacties.

psychokai

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2005
Ik heb soortgelijke topics gezien alleen die waren vooral dat de hdd's helemaal niet herkent werden.

Me vorige hdd heb ik eruit gehaald omdat dat dingen een pokke herrie maakte en traag aant worden was oftewel aan ze eind aan het raken.

Heb 2 vrij nieuwe ide hdd's erin gedaan, uiteraard 1 op master en de ander op slave, ze zitten op dezelfde ide kabel.

Vanaf het begin gelijk herkend, w7 erop gezet verder geen problemen. Nu af en toe als ik me computer opstart ziet de bios me schijven niet meer, als ik me pc volledig uitzet en een paar keer reset dan vaak ziet ie ze weer en werkt alles weer zoals het behoort, ook als alles eenmaal loopt verder geen problemen en ik gebruik beide schijven redelijk intensief.

Beiden schijven draaien normaal bij het opstarten, wat kan dit zijn?

of me master aan de laatste aansluiting zit van me ide kabel? Geen idee, ik zal is kijken.

Ok ik heb gekeken maar me slave zit aan de laatste aansluiting, maakt dat een groot verschil dan want waarom doet ie het dan soms wel?

Persoonlijk heb ik niet het idee of master aan einde van de kabel relevant is voor herkenning in de BIOS. Wél geloof ik erin dat het helpt m.b.t. de snelheid/performance.

Ik zou m.b.t. het probleem meer verwachten dat de stroomvoorziening het probleem is. Bijv. te lage spanning op de stroomgroep, teveel apparaten actief op de stroomgroep of dat de voeding te weinig vermogen (meer) heeft voor wat je nu in je computer aanwezig hebt.

Ik raad je dus aan om je bovenstaande zaken eens af te vragen. M.b.t. de voeding: Ik zou een voeding lenen van iemand met hoger wattage dan je huidige, van een a-merk (Coolermaster, OCZ, Zalman, BeQuiet, Corsair) en kijk of het daarmee wél goed werkt.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan