bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

el corta

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2003
ik heb een computer gehad die het niet meer deed heb window 2000 erop gezet en als ik de computer nu aan zet krijg ik bios not instal wie kan mijn vertellen wat het is alvast bedankt

De foutmelding die uw pc aangeeft vind ik nogal vreemd, hij meld dat er geen bios is geinstalleerd.
Maar als er geen bios geinstalleerd is, zou hij ook die melding niet kunnen weergeven.

Kunt u mij meer vertellen over uw pc?
Start hij nog op? Wat voor moederbord is het?.
Dan kan ik kijken wat ik er nog verder mee kan.

weet niet wat voor moeder boord ik heb
maar de computer start niet meer op ik kan nu ook niet in de computer kijken want ik zit op een ander adres
het is een raar probleem zal straks ook naar de batterij kijken en alvast bedankt voor de mogelijk heden laat aals ik iets meer weet het even achter

Laatst bewerkt:
Als het een oude pc is ondersteunt je bios misschien geen win2000? (weet niet of dat kan, heb het meegemaakt met winXP) Een Bios update zou dan uitkomst kunnen bieden.

Geplaatst door blatend_schaap
Als het een oude pc is ondersteunt je bios misschien geen win2000? (weet niet of dat kan, heb het meegemaakt met winXP) Een Bios update zou dan uitkomst kunnen bieden.

Daarom vroeg ik ook wat voor moederbord hij heeft ;)
---
Toetje33: Als de bios batterij leeg is krijg je een CMOS BATTERY FAIL error bij het inschakelen van de pc.

Dit is een hardware fout en staat los van het OS. dat gebruikt wordt. (Er vanuit gaande dat je pc helemaal niets meer wil doen dan die error geven en je dus zelfs niet meer in je bios kunt komen.)

De bios chip is verantwoordelijk voor de goede werking van alle aanwezige hardware en daarmee belangrijker zelfs dan de CPU.

Indien het bios op een of andere manier corrupt raakt zal de pc niet mer opstarten.

Je zou in ieder geval het bios eens kunnen resetten dmv. een jumpertje (zie boekje van mobo) of door het batterijtje een seconde of 30 te verwijderen.

Indien dat niet helpt dan ben ik bang dat je na een nieuw moederbord moet uitkijken. :(

Grtz.

Indien het een Compaq-pc betreft; deze pc's hebben vaak het BIOS op een aparte gedeelte van de harde schrijf zitten.

er zit geen BIOS op een harde schijf, dat zit in een EEPROM op het moederbord bij ALLE pcs mijn tip is model van t mobo opschrijven bios restore diskette aanvragen door bv het bedrijf (bv ASUS of Compaq) te emailen met de gegevens dan kun je die diskette er indoen en op een bepaalde toetsencombinatie drukken althans als je moederbord al wat nieuwer is en dan kun je de BIOS restoren :) denk dat je een foutje in t BIOS hebt zitten

Succes ermee

Geplaatst door Ecl1pse
er zit geen BIOS op een harde schijf, dat zit in een EEPROM op het moederbord bij ALLE pcs mijn tip is model van t mobo opschrijven bios restore diskette aanvragen door bv het bedrijf (bv ASUS of Compaq) te emailen met de gegevens dan kun je die diskette er indoen en op een bepaalde toetsencombinatie drukken althans als je moederbord al wat nieuwer is en dan kun je de BIOS restoren :) denk dat je een foutje in t BIOS hebt zitten

Succes ermee

Nope, bij de oudere modellen staat die op een verborgen partitie op de hd.

Ik heb hier zelf nog een oude Compaq Prolinea staan, waarvan et bios op de hd zit.

serieus stel dat je een HDD verplaatst voor een nieuwe dat moet toch ook kunnen???

hoe kan dat nou op de hdd staan?

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt muurhond, maar hoe kan de schijf uberhaubt worden aangestuurd als het bios op de schijf staat.

Iets zal de schijf toch duidelijk moeten maken hoe ie dat bios zou moeten vinden.

Grtz.

Muurhond heeft gelijk... Das typisch compaq. Formateer maar eens een oude compaq pressario middels FDISK. Wedden dat je PC nooit meer opstart...

Geplaatst door tron
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt muurhond, maar hoe kan de schijf uberhaubt worden aangestuurd als het bios op de schijf staat.

Iets zal de schijf toch duidelijk moeten maken hoe ie dat bios zou moeten vinden.

Grtz.

Er zit in de betreffende compaq's een beperkte bios op het moederbord d.w.z. autodetect floppy en autodetect Hdd, de rest van de bios staat inderdaad op een hidden biospartitie of voor nood op een hersteldiskette.
Als je dus alle partities verwijderd en nieuwe aanmaakt heb je dus geen bios meer.

De nieuwere Compaq's kunnen nu best wel eens een fatsoenlijk BIOS op een chip hebben.

Ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring over mijn oude Compaq. Ik had es een keer alle partities opnieuw aangemaakt, dus de BIOS-partitie was ook weg. Wist ik veel dat er een BIOS op de hd stond.

Maar goed, toen moest ik opnieuw opstarten, maar dat wou niet. Dus ik moest steeds booten met zo'n aparte diskette (dat ook een soort BIOS erop had). Ik kon via die diskette een nieuw BIOS-partitie aanmaken van 5mb, maar op een één of andere manier wou dit niet.

Ik had het geluk dat et maar een oude test-pc was.

iedereen alvast bedankt voor alle info ik heb de battery al vervangen probleem was er toen nog sreeds zal nu een bios op schyf proberen aan tevragenen anders een nieuw mobo halen ( het is geen compaq )
het schijnt in mijn brander tezitten ik heb een scoocie brander en die heeft een kaart ik ga dat als ik op het andere adres ben nakyken en dan laat ik het wel weer weten (16 - 03 - 2003 )

probleem is opgelost het zat in de brander!!!!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan