bizar voedings probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

logan

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2002
hallo,

Dit word een lange.

Ik heb een probleem met mijn pc.

De verschijnselen:
als ik een game speel, valt mijn pc uit, of op een bepaald moment of na een bepaalde tijd (zelfs slappe 2D flash games kunnen mijn systeem laten uitvallen.)
probleem is dat hij dan gelijk opnieuw wil opstarten wat om de een of andere reden niet lukt mijn beeldscherm komt niet uit de standby modus.
Als ik dan de reset knop indruk gaat het weer mis er komt geen beeld en de pc begint te piepen.
Na een pauze (10 minuten) wil de pc wel weer aan.
Pc Alert 4 (MSI) meld mij dat mijn PS fan +/- 12000 toeren draait IPV het maximum toegestane 10000.

Mijn idee:
Ik denk dat het een overhittings probleem is en waarschijnlijk mijn voeding overhit raakt.
Om te testen of het aan mijn voeding lag heb ik er een andere voeding in gestopt welke begon te stinken (brandlucht) en na ongeveer 2 minuten intensief gamen doorbrande.
ik denk dat de voeding die ik nu in mijn pc heb zitten een soort beveiliging heeft die boven een bepaalde temparatuur de stroom uitschakelt en na een bepaalde tijd pas weer terug schakelt.

het moederbord is een: K7t Turbo (MS-6330)
CPU: 1800+ athlon
voeding: ?

Heeft iemand een idee om mij te helpen?
De koeling van mijn pc is in orde.
met normaal internetgebruik haal ik een case temp van 24* en een cpu temp van 30*

een fan op 12k toeren? Dat moet meer herrie maken dan een stofzuiger. Ik denk niet dat die meting klopt.

De lucht die uit je voeding komt, is die warm/heet/loeiheet?

Wat voor een soort voeding is het? (Hoeveel watt) En wat heb je er allemaal in zitten? Het kan zijn dat je voeding ontoereikend is en daarom zo warm wordt...

De voeding die je erin hebt zitten is waarschijnlijk te licht voor jouw systeemconfiguratie(geef meer info).
Daarnaast wordt je processor ook te weinig gekoeld waardoor beide enorm warmlopen.
Zelf heb ik een speciale koeler die de processor op continu 30 graden houdt. dus bij mij is van warmlopen geen sprake.
Wat heb je verder voor randapparatuur op je voeding staan?

bedankt voor de reacties!
Ik ga eens kijken of het aan de voeding ligt door mijn cd en floppy drives er af te halen.
Als mijn pc dan gewoon blijft draaien dan ga ik maar gewoon een nieuwe voeding halen.
Maar ik denk niet dat hiermee het opnieuw opstarten probleem word opgelost.
Als iemand daar een soort gelijke ervaring mee heeft gehad of een idee heeft over hoe dat komt reageer dan asjeblieft want ik heb al vanalles geprobeerd (zelfs in de winkel hebben ze het al opgegeven!)
En ik denk er inderdaad over een nieuwe (stillere?) CPU koeler te kopen.

(Aangepast IVM spelfoutje :rolleyes: )

Laatst bewerkt:
Geplaatst door logan
Om te testen of het aan mijn voeding lag heb ik er een andere voeding in gestopt welke begon te stinken (brandlucht) en na ongeveer 2 minuten intensief gamen doorbrande.
ik denk dat de voeding die ik nu in mijn pc heb zitten een soort beveiliging heeft die boven een bepaalde temparatuur de stroom uitschakelt en na een bepaalde tijd pas weer terug schakelt.

Uuuhm ik ben hier geen expert in maar dit lijkt er volgens mij op dat er teveel stroom uit je stopcontact komt. Doorbranden van een voeding kan toch eigenlijk alleen wanneer er teveel stroom wordt getrokken? Maar dan zou de zekering er toch uit moeten schieten?

Volgens mij heb je de stroomvoorziening niet goed voor elkaar maar ja zoals ik al gezegd heb ik ben geen expert op dit gebied.

De groeten,
Mark

Laatst bewerkt:
Geplaatst door TheM

Uuuhm ik ben hier geen expert in maar dit lijkt er volgens mij op dat er teveel stroom uit je stopcontact komt.
makkelijk te controleren. Sluit hem op een ander stopcontact (andere meterkast-groep) aan. Je kunt natuurlijk ook gewoon met een multometer de spanning van je huidige stopcontact meten...

Lijkt mij sterk dat er te veel stroom uit een stopcontact komt, dan zouden andere apparaten ook door moeten branden (lampen ed.) Ik denk eerder aan kortsluiting of een te krappe voeding.

Geplaatst door basvdK
Lijkt mij sterk dat er te veel stroom uit een stopcontact komt, dan zouden andere apparaten ook door moeten branden (lampen ed.) Ik denk eerder aan kortsluiting of een te krappe voeding.

Zoals ik al zei ben geen expert.

Maar als ik het goed heb is het toch met een processor zo dat wanneer je het voltage omhoog krikt de processor meer sneller is, alleen warmer wordt en bij een te hoge temp (niet goed gekoeld dus) deze doorbrand. Toch? (weer zo'n opmerking over iets waar ik niet veel vanaf weet, wat doe ik mezelf toch aan :D)

De groeten,
Mark

Geplaatst door TheM
Maar als ik het goed heb is het toch met een processor zo dat wanneer je het voltage omhoog krikt de processor meer sneller is, alleen warmer wordt en bij een te hoge temp (niet goed gekoeld dus) deze doorbrand.
Nee, een CPU wordt niet sneller van een hoger voltage. Wel warmer. Bovendien verhoogt het de stabiliteit en bverkort het de levensduur.

Maar in dit geval is de CPU nogsteeds heel, dus daar zit het probleem niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan