Bizarre HD

• Onderwerp starter Onderwerp starter jefke
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jefke

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2003
net iets raars meegemaakt, heb de pc ongeveer een 6 dagen, nog geen problemen mee gehad behalve dan om de HD te instaleren. Dit is dan ook gelukt (zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=186734)

wat ik net meegemaakt heb:
had pc paar uur geleden afgesloten, niets bijzonders op gedaan, alleen wat games gespeeld. Nu doe ik net pc aan, bij het opstarten zegt hij
'insert boot device and press a key'

ging ik in bios kijken, stond bij primary master geen harde schijf aangemeld, hij vond HD dus niet.

heb ik kast opengemaakt en jumper van primary master verplaatst op select cable.(http://service.maxtor.com/rightnow/images/maxtor_quantum jumpers.htm) ik heb configuratie 1 van HD.

ik start erna weer op en plots vind hij HD weer en alles loopt ok...

iemand een idee van wat dit kan zijn en hoe ik dit moet aannemen als ik strax pc afsluit...

Thnx

welke kabel gebruik jij om je hd aan te sluiten op het moederbord.

En op welke plaats is de harddisk aangesloten.
Einde van de kabel of er middenin en zijn er nog meer apparaten op die kabel aangesloten.

ja kabel zat goed vast, bij het opnieuw opstarten net krijg ik weer hetzelfde, hij vond HD niet, heb toen jumper op primary master gezet, ookdat hielp niet, toen weer connect cable, hielp ook niet.

tenslotte weer op primary en plots start hij wel weer vlekkeloos op...

hij is aangesloten met een ide kabel, ide kabel heeft eigenlijk 3 koppen (1in het midden) hij is aan de uiteinden ingeplugd nl. 1 in hd, andere naar moederbord, middenste kop is vrij.

die andere kabel (geel-zwart-rood) zit in hd maar is gekoppeld aan een andere die dan naar diskette gaat en dvd reader. is een wirwar van kabels, ik denk dat het zo ongeveer zit...

Geel zwart rood is de voedingstekker.
Je hebt de ide kabel ook goed aangesloten.
Dit is een raar probleem....ik blijf even denken.

Kan een brakke voeding zijn, waardoor de harddisk te weinig spanning krijgt om te gaan draaien.
Mochten er case-fans in de kast zitten, koppel deze dan eens af (en eventueel de cd-rom & dvd drive) en kijk of het probleem dan nog steeds aanwezig is.

Groetjes,
Martin.

ja, probleem is als ik jumper verander van positie doet ie het wel... lijkt me toch niet echt kabelprobleem, kan het niet in de bios zitten?

net weer gehad bij opstarten, vreemd eigenlijk dee voorbije week dat ik hem heb heeft hij het nooit gedaan...

proogramma's die ik erop gezet heb afgelopen 24u:
speedfan
codec pack
regcleaner
+ een paar windows updates...

allemaal geinstaleerd voordat de miserie begon...

Dit is toch een 100% hardware probleem, als de bios de schijf al niet ziet, zal windows dat zeker niet doen en wat voor proggie en servicepack er geïstalleerd is heeft er al helemaal niks mee te maken..

Groetjes,
Martin.

ok, dan weten we dat al.
nu ik erover denk, pc heeft hele n8 aangestaan en een groot stuk van de dag gisteren non stop, missschien heeft dit er wat mee te maken?

temperatuur volgens speedfan:
temp1 30°
temp2 36°
temp3 32°

1=cpu
2=moederb.
3=Hd

Met die temperaturen is niks mis (alleen is temp1 het mobo en temp2 de CPU).
Ik ben eigenlijk meer geïntereseerd in de voltages op de diverse lijntjes, omdat ik daar toch eerder het probleem verwacht..
Ik weet niet of speedfan de voltages weergeeft (ik gebruik zelf MotherboardMonitor), maar anders kan je ze ook terugvinden / aflezen in de bios bij hardware monitor..

Groetjes,
Martin.

ok zie de voltages in de bijlag...

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    37,5 KB · Weergaven: 46
ik ga slapen, ik lees je reactie morgen wel, alvast bedankt en goede n8.

Weet je zeker dat de 64 graden niet van je CPU is??, anders kan dit een potentiele boosdoener zijn.
Verder is de +12V iets aan de lage kant.
Als je al geprobeerd hebt om de andere drives en ventilatoren af te koppelen en het probleem blijft (+12V blijft rond de 11.6V) kan het ook gewoon de schijf zelf zijn (of de al eerder genoemde IDE kabel)
Ter vergelijking een screenshotje van mijn waardes..

Groetjes,
Martin.

Bijlagen

• mbm.jpg
    mbm.jpg
    28,8 KB · Weergaven: 38
Jefke, in je bijlage kan ik zien dat je -12 V niet in orde is.

Voor alle veiligheid, zou ik de spanningen even met met een multimeter, als je die ter beschikking hebt

heb ik helaas niet ter beschikking.
wat kan ik hier aan doen?
mijn cpu is wel degelijk 36°, staat ook zo in bios.

dat 12v-verschil heb ik ook zo ongeveer. Dat geeft normaal gesproken deze problemen niet.

Kan die 64 graden niet van de harddisk zijn? Dan kan die misschien dergelijke problemen geven, ik weet alleen echt niet hoe heet een harde schijf mag worden.
Als de kabel goed is, dan ga ik toch denken aan een probleem met de aansluiting op het moederbord, of een probleem in de harde schijf zelf.

nu begin ik wel te twijfelen over wat die 64 graden zijn...

er staat nergens exact aangegeven wat dat is, ook verandert die 64graden niet, blijft constant...

misschien zegt de bijlage iets...

Bijlagen

• naamloos.jpg
    naamloos.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan