• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Blad verplaatsen+kopi�ren zonder verwijzingen aan te passen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Helpmijajb

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2010
Berichten
7
Hallo leden van dit geweldig handige forum!

Ik heb een probleempje met Excel (2007) en hoop dat jullie hier een oplossing voor weten!

Ik hoop dat ik mijn probleem goed kan omschrijven.
Ik wil een blad verplaatsen/kopi�ren naar een andere map zonder dat daarbij de verwijzingen worden aangepast.
Ik heb dus een Map1 met twee bladen, genaamd "Urenstaat" en "Projectnummers". Het blad "Urenstaat" heeft verwijzingen naar het blad "Projectnummers". Voorbeeld: In cel A100 staat =Projectnummers!B8. In Map2 heb ik ook een blad genaamd "Projectnummers". Als ik het blad "Urenstaat" verplaats van Map1 naar Map2 dan staat in cel A100 niet meer =Projectnummers!B8 maar =[Map1.xlsx]Projectnummers!B8. Ik zou graag willen dat dat niet aangepast wordt, maar dat hij blijft verwijzen naar =Projectnummers!B8 (aangezien in Map2 ook een blad is genaamd "Projectnummers" en hij daar naar moet gaan kijken).

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt!
 
Je kan dit oplossen met de functie indirect :

Code:
=INDIRECT("Projectnummers!B"&8)

Voeg anders een voorbeeldje toe !


Joske
 
Jooske: hartelijk dank voor je snelle reactie!
Je voorstel werkt wel! Alleen is het jammer dat je die functie niet in ��n keer over 1500 cellen kan kopieren.
Als ik bijvoorbeeld in cel A100 =Projectnummers!B8 vervang voor =INDIRECT("Projectnummers!B"&8) en dit kopieer over cel A101 t/m A1600 dan neemt hij de formule letterlijk over, er staat dan in al die cellen =INDIRECT("Projectnummers!B"&8). Nu kan ik wel een work around bedenken met Ctrl+F (zoeken en vervangen), maar voor toekomstige aanpassingen zou het handig zijn als er een andere oplossing is. Behalve cel A101 t/m A1600 heb ik namelijk ook nog drie andere kolommen waarin formules staan met verwijzingen naar het blad "Projectnummers". Is er niet ergens in te stellen dat verwijzingen niet worden aangepast bij kopieren? Ik heb bij Opties->Geavanceerd->Bij het berekenen van deze werkmap de opties "Koppelingen naar andere documenten bijwerken" en "Externe kopplingswaarden opslaan" aan en uitgezet om te proberen of dit effect heeft, maar helaas loste dit niets op.
 
Je kan deze formule wel flexibeler maken door bv de functie rij()

Code:
=INDIRECT($D$1&RIJ())

in D1 plaats je dan Projectnummers!B

Daarom misschien een vb bestandje met fictieve gegevens

Gr,

Joske
 
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Jooske: ik heb even een voorbeeld bestandje in elkaar geflanst dat ongeveer net zo werkt als onze urenstaat.
Zoals je kunt zien gebruik ik de formule [VERT.ZOEKEN] waarbij er ook verwijzingen worden gemaakt naar het blad "Projectnummers". Dit vervangen m.b.v. [INDIRECT] wordt lastig denk ik... Of?
 
Hi,

Hierbij je voorbeeldje retour met de aangepaste formules

Joske
 

Bijlagen

  • voorbeeld 220710.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 29
Joske bedankt!

Ik heb m'n bestaande formules aangepast en het lijkt allemaal goed te werken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan