bladwijzers en stopcodes

Status
Niet open voor verdere reacties.

CarinBouwmans

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2001
Hallo,
Als ik de inhoud van een bladwijzer inlees in een textbox op een userform loop ik tegen de volgende problemen aan.
Als er in die tekst "stopcodes" zitten, waar je met F11 naar toe kunt springen, dan worden die als kleine vierkante blokjes weergegeven in de textbox.
Dat is nog tot daaraan toe, maar erger is, dat als er in de tekst iets veranderd wordt en dmv de OK-button weer in het document wordt teruggeplaatst, dan zijn die stopcodes weg!!!
Hoe los ik dit op???

Groet, Carin

Bijlagen

• image2.jpg
    image2.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 54
bladwijzertrubbles

Tuurlijk, komt-ie!

Private Sub cmdok_Click()
Dim bmrange As Range
Set bmrange = ActiveDocument.Bookmarks("shvbc03").Range
bmrange.Text = TXTshvbc03.Value
ActiveDocument.Bookmarks.Add "shvbc03", bmrange
Unload frmbladwijzer
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
TXTshvbc03.Text = ActiveDocument.Bookmarks("shvbc03").Range.Text

End Sub
=====================

We hebben dus een sjabloon waar dmv optionbuttons teksten ingelezen worden, deze teksten moeten onderhouden worden door een gebruiker en staan ergens op het netwerk in een mapje waar die gebruiker bij kan. Omdat deze teksten tussen bladwijzers staan, ben ik bang dat deze gebruiker (als ze een tekst gaat wijzigen) per ongeluk een bladwijzer gaat verwijderen en dan werkt dat sjabloon dus niet meer! Daarom had ik die tekst graag in een tekstvak in een userform, dan kan de gebruiker dáár de tekst wijzigen, dan kan ze in ieder geval geen bladwijzer verwijderen. Maar vervolgens liep ik dus tegen het probleem van die F11-stopcodes aan.

Groetjes, Carin

Hoi Carine,

Je hebt het probleem zelf al door. Als je een Word-document in een hex-editor zou laden zie je het bestand byte voor byte. Je zou dan zien dat tussen de tekst allerlei opmaakcodes opgeslagen zitten, waaronder de bladwijzers. Als je een stukje tekst vet maakt zal dat hieromheen in je userform ook zichtbaar zijn in de vorm van vreemde tekens. je form gebruikt TXTshvbc03 als txt-bestand en niet - wat jij wilt - als doc-bestand. Dit geeft ook de problemen die je noemt.

Dit is dus op deze manier niet op te lossen, want Word kent héél veel opmaakcodes.

Klinkt misschien als een dooddoener, maar je kunt volgens mij echt beter een andere oplossing zoeken dan de userform. Misschien kun je door beveiliging het per ongeluk weghalen van bladwijzers voorkomen. Stel die vraag eens op het Word-forum!

:confused:

Nog wel een kleine verbetering in je code die je misschien voor andere stukje VBA kunt gebruiken:

Jouw code:
---------
bmrange.Text = TXTshvbc03.Value
ActiveDocument.Bookmarks.Add "shvbc03", bmrange

Die laatste regel gebruik je om de bladwijzer te herstellen nadat ie door de vorige om zeep is geholpen he.
Die vernietiging en die laatste regel voorkom je zo:
---------
bmrange.InsertAfter TXTshvbc03.Value

bladwijzerproblematiek

Hoi Captain,

Bedankt voor je hulp, ik begrijp dat wat ik wil niet mogelijk is, dat wordt een andere oplossing zoeken inderdaad, evenzo bedankt!

Beveiligen is ook geen optie, want dan kan de gebruiker de tekst niet onderhouden/wijzigen....

Ik ga de gebruiker maar héél goed instrueren de bladwijzers gewoon niet te wissen!

Bedankt!!

Groet,
Carin

Arme gebruiker ... :D

Ja en eventueel kun je bij het opslaan een macro ervoor laten zorgen dat de bladwijzers allemaal in een keer worden toegevoegd. Een bladwijzer met een al bestaande naam overschrijft immers de bestaande.

Groetjes,
Captain

Je moest eens weten hoe "verwend" die gebruikers bij ons zijn :) ;)

Maar de namen van de bladwijzers moeten ook hetzelfde blijven, want die worden door een ander sjabloon opgehaald en ingevoegd.

Groet,
Carin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan