Blanco formulier

• Onderwerp starter Onderwerp starter Soot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Soot

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 mei 2017
Ik heb een vraag in verband met het maken van een formulier in Access (2016). De relationele database van waaruit ik werk bevat 9 tabellen.

Wanneer ik ‘wizard formulieren’ gebruik: Ik kan slechts 3 à 4 tabellen selecteren om tot de tussenstap ‘hoe wilt u de gegevens weergeven’ te komen (waar ik kan kiezen ‘volgens [naam tabel]’). Indien ik meer dan 4 tabellen selecteer om in mijn formulier te zetten, slaagt de wizard deze stap over en kom ik uit bij een formulier dat blanco is in ‘formulierweergave’ maar dat toch alle geselecteerde velden blijkt te bevatten in ‘ontwerpweergave’.

Ik dacht dit probleem te kunnen oplossen door te beginnen met een leeg formulier. Hier heb ik echter hetzelfde probleem. Wanneer ik bestaande velden toevoeg, is er plots eentje (schijnbaar willekeurig) teveel waardoor het formulier blanco wordt in ‘formulierweergave’ maar wel alle geselecteerde velden bevat in ‘ontwerpweergave’. Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?

Tenslotte heb ik nog een vraag in verband met de opties ‘formulier met subformulieren’ of ‘gekoppelde formulieren’. Ik geraak niet wijs uit de voor- en nadelen van beide: is er een duidelijke regel die hier te volgen valt?

Alvast erg bedankt!

Welkom bij HelpMij!
Ik zou, om te beginnen, de wizard niet gebruiken. Die heeft mij meer tijd gekost dan tijdwinst opgeleverd, want Access heeft geen enkel benul van hoe een mooi formulier er uit moet zien. Je zult de formulieren dus altijd moeten aanpassen. En dan kun je net zo goed met een schone lei beginnen. Enige uitzondering: een doorlopend formulier. Maar dat is dan omdat het ontzettend veel tijd kost om alle velden daarvan handmatig toe te voegen, omdat je steeds elk label los moet knippen en verplaatsen naar de koptekst sectie.

Goed, om jouw 'probleem' te tackelen (het aantal tabellen) zou ik sowieso nooit deze insteek gebruiken, maar eerst een query maken met alle velden die je op het formulier wilt zien (en nodig hebt natuurlijk). Die query sla je dan op en gebruik je als basis voor je formulier. En dan heeft ook de wizard daar verder geen problemen meer mee, want je kiest dan maar één object.

Hoofdformulieren met subformulieren? Die zijn handig op het moment dat je van een stamtabel de gekoppelde gegevens wilt zien/muteren. Zo kun je bij een hoofdformulier Bestelling in het subformulier Bestelregels de bijbehorende artikelen, aantallen en prijzen etc. kiezen. En bij het hoofdformulier Klanten kun je een subformulier Bestellingen gebruiken om per klant de bestellingen te zien.
Wat bedoel je precies met 'gekoppelde formulieren'? Die term ken ík dan weer niet...

OctaFish,

Hartelijk bedankt voor je snelle respons. Jouw suggestie om te beginnen vanuit een query is erg nuttig, hopelijk biedt dit de oplossing!

De optie om voor 'gekoppelde formulieren' te gaan wordt weergeven in deze afbeelding:
d18bb973-23a7-4d6c-ad8f-577c10db0482.jpg

Zoals ik al zei: ik gebruik de wizard nooit :). Een gekoppeld formulier is in dit verband niet veel anders dan een subformulier, met als verschil dat het dan om twee losse hoofdformulieren gaat waarbij je het tweede formulier (vermoed ik dan) opent vanuit het eerste formulier. Dat kan dan wellicht met een aparte knop of met een (dubbel)klik op een record(veld). Het idee is dan dat je een groter formulier hebt om de vervolgacties in te doen. Er staat je weinig in de weg om beide opties uit te proberen en te zien welke het beste bevalt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan