blanco velden in record invullen via query kan dit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jovandevoorde

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2011
Berichten
5
Beste Forumbezoekers,
Het was voor mij weer een tijdje geleden dat ik in Access werkte. Loop nu tegen het volgend probleem aan.
Heb een tabel gemaakt met een aantal velden die de gebruiker via een formulier één per één kan aanmaken.
Om de gebruiker een overzicht te geven van welke velden bij welk record nog niet zijn ingevuld had ik een query gemaakt met een beperkt aantal velden uit de tabel.
De query en velden worden getoond, maar blijken niet in te vullen.
Wat doe ik fout? Probeer ik iets wat niet gaat, zo neen, wat is een alternatief
 
Je geeft te weinig informatie om hier een concreet antwoord op te geven. Eerst maar even een misverstand uit de weg ruimen:
Heb een tabel gemaakt met een aantal velden die de gebruiker via een formulier één per één kan aanmaken.
Je zal vast niet bedoelen dat een gebruiker zelf velden aanmaakt in je tabel. Hoop ik althans... Ik vermoed dat je eerder wilt bereiken dat een gebruiker a) een nieuw record kan aanmaken in de tabel en b) de velden in dat record willekeurig (?) kan vullen.
Hoe dan ook: ik begrijp de vraag eigenlijk niet, want als je een formulier op een tabel baseert (en dat moet, anders kun je de tabel niet vullen) dan zie je toch, als je een record opent, welke velden niet zijn ingevuld? Die blijven namelijk leeg.... Waarom zou je daar een query voor maken?
Verder ben ik wel benieuwd naar die query, want die is er ongetwijfeld de oorzaak van dat het formulier niet meer gemuteerd kan worden. Niet elke query(type) kan namelijk gebruikt worden voor mutaties.
 
Oeps.
Mss mijn vraag duidelijker formuleren. Ik heb een tabel aangemaakt waar heel wat gegevens (persoonsgegevens) moeten ingevuld worden. Dit invullen gebeurt door verschillende personen, die elk instaan voor een aantal van die gegevens. Om het voor deze mensen wat overzichtelijk en praktisch te maken dacht ik om via een query een lijst aan de bieden waarin naast de namen van alle personen de gegevens staan weergegeven die zij (nog) moeten invullen. Ik krijg dus de namen te zien, met daarnaast de gegevens die een bepaalde persoon al heeft ingevuld en nog moet invullen, maar dat invullen lukt dus niet. Bij het aanklikken van het veld bv. datumveld, wordt wel het invulmasker getoond, maar gegevens inbrengen lukt niet.
Query is via selectie gemaakt uit bovengenoemde tabel.
Hoop dat dit wat duidelijker is uitgelegd.
Alvast bedankt om mijn vraag te bekijken.
 
Nope, ik snap het nog steeds niet.... Wat staat er op je formulier aan velden? Wordt de query dynamisch opgebouwd en zitten daar steeds andere (want lege) velden in? En zo ja, hoe krijg je die dan juist op het formulier? (een vraag waar ik overigens het antwoord wel op heb, mocht dat nodig zijn...)
 
Concreet:
In de tabel staan naast de naam en voornaam van een betrokken persoon een aantal andere gegevens o.a. het veld: brief verzonden naar ouders? gevolgd door keuzelijst ja/neen, idem voor het veld: brief verzonden naar buren? ja/neen.
Per persoon staat ook nog een veldje: afsluitdatum dossier (datumveld).

Wat ik nog vergeten vermelden was dat ik een query heb gemaakt van alle namen van de betrokken personen waarbij het veld afsluitdatum dossier nog leeg is.

In de query die niet werkt haal ik enerzijds de namen van de betrokken personen uit bovengemelde query, de rest (bovenvermelde briefvelden) haal ik de bovenvermelde tabelde . Ik krijg dus in mijn query 3 kolommen in kolom1 de namen van de betrokkene (uit eerste query) en in kolom 2 het eerste briefveld en kolom 3 het twee briefveld uit de tabel.
Van deze query heb ik dus een formulier gemaakt. Formulier toont dus bovenvermelde velden. Deze velden kan ik dus niet meer wijzigen. Of keuze ja/neen nog wijzigen of indien er nog niets was ingevuld een keuze maken.
Ik stel vast dat wanneer ik de namen van de betrokkenen uit de tabel haal ipv uit de query ik wel in staat ben op de velden in te vullen.
 
Laatst bewerkt:
Dan wil ik die query wel eens zien, want dan zit er iets fout. Met een normale selectiequery moet dit zonder meer mogelijk zijn.
 
juist mijn eerder bericht aangepast. Man, man, ... ik merk dat het een tijdje geleden is. Dank voor uw geduld
 
Voor de query kun je naar de SQL weergave, en kopieer je de tekst die daar staat. Die plak je dan (uiteraard) en maak je vervolgens op met de SQL knop, zodat ie er netjes leesbaar uitziet. Een database kun je het beste eerst comprimeren, en zippen, eventueel in stukken van max 100kb als het gezipte bestand te groot is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan