Blauw scherm/BSOD

Status
Niet open voor verdere reacties.

KBokern

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 aug 2005
Berichten
3
Sinds de installatie van een nieuw spel (Star Wars KOTOR II), heeft onze computer last van verschillende foutmeldingen.
Het spel staat niet meer op de computer, maar de computer valt bij verschillende progamma's uit (blauw scherm), b.v. schijfopruiming, volledige virusscan, filmpjes, spellen.

Foutmeldingen:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, 0x0000001E

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, 0x0000000A

Windows XP Home Edition (Service Pack 2)
AMD Athlon XP 1666 MHz 2000+
Moederbord MSI MS-6367N4 (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio, Video)
Moederbord chipset NVIDIA nForce 420D (DDR)
Grafische kaart NVIDIA GForce 4 MX 420 (64 MB)
512 Mb (DDR SDRAM) (aanbevolen virtueel geheugen)
72.4 GB hardeschijf (67% vrij)

Norton Internet Security 2005
Microsoft AntiSpyware
Nieuwste drivers en updates
Computer niet vol stof

Eerst hadden we 256 MB (DDR SDRAM), we dachten dat het hieraan lag, we kochten er 256 MB bij.
Probleem niet opgelost.
Toen deden we alleen het nieuwe geheugen erin, probleem niet opgelost.
Nu zit het nieuwe op de eerste plek en de oude op de tweede plek.

Als iemand advies kan geven, is dat erg welkom.

Ik las net een antwoord op een vraag van iemand anders dat het aan roxio easy cd creator kan liggen, wij hebben die er altijd al gratis op gehad (basic versie).
Kan dit?
 
Laatst bewerkt:
De computer niet overgeklokt in de bios? Anders zou je het werkgeheugen eens kunnen testen met memtest Hier kun je memtest op een floppy zetten, waarna je van deze floppy opstart. Uurtje laten lopen voor de zekerheid.
 
Niet dat iemand het heeft gedaan (geen verstand daarvan), maar als dat vanzelf kan?
Er is iemand uit de straat langsgeweest, en we vonden memtest 86, maar als je dat van diskette startte dan liep hij vast, er veranderde niks aan de letters en cijfers op het beeld.
Ik heb een andere memtest gevonden(nieuwer), maar ik las dat je dat lang aan moet laten staan en ik dacht dat hij dan zou uitvallen,maar hij viel uit toen ik op stop drukte.
Toen zagen we bij opnieuw opstarten alleen maar 1 gebruiker met een niet door ons gekozen afbeelding en viel hij weer uit.
Computer had het topen over onherstelbare schade, maar daarna hebben we er niks van gemerkt.
Ik vond het een beetje te gevaarlijk.
Ik kan die andere wel weer proberen.
 
Geplaatst door KBokern
Niet dat iemand het heeft gedaan (geen verstand daarvan), maar als dat vanzelf kan?
Overclocken gebeurt niet vanzelf. Je moet het apart in je bios hebben aangegeven door frequenties en voltages hoger te zetten.

Er is iemand uit de straat langsgeweest, en we vonden memtest 86, maar als je dat van diskette startte dan liep hij vast, er veranderde niks aan de letters en cijfers op het beeld.
Ik heb een andere memtest gevonden(nieuwer), maar ik las dat je dat lang aan moet laten staan en ik dacht dat hij dan zou uitvallen,maar hij viel uit toen ik op stop drukte.
Toen zagen we bij opnieuw opstarten alleen maar 1 gebruiker met een niet door ons gekozen afbeelding en viel hij weer uit.
Computer had het topen over onherstelbare schade, maar daarna hebben we er niks van gemerkt.
Ik vond het een beetje te gevaarlijk.
Ik kan die andere wel weer proberen.
Probeer de laatste versie van memtest86 uit. Deze onderstuend de nieuwste soorten geheugen en moederborden. Er is inderdaad ook een memtest (zonder de 86) met een hoger versie nummer. Voor zover ik weet is echter memtest86 nog de beste methode om je geheugen te testen. Inderdaad een tijdje laten draaien (uurtje zou voldoende moeten zijn) om er zeker van te zijn dat het geheugen goed is. Memtest86 repareert trouwens niks, maar geeft d.m.v. eventuele rode regels weer als er fouten zijn ontdekt.

Als je de test van memtest86 stopt is het trouwens normaal dat je computer opnieuw opstart. Floppy er weer uit halen, dan zou hij Windows gewoon weer op moeten starten.
 
Het werkte, maar na 18 minuten en 20 seconden veranderde er niks meer en reageerde hij niet meer.
De 2e keer na 18 minuten en 27 seconden.
Beide keren geen error gevonden, maar het is wel een error dat het stopte.
Ik had mijn 1e bericht nog aangepast(een vraag gestelt).
Die andere memtest was gewoon in windows en niet normaal dat hij uitviel.

Ik heb sinds een paar dagen ook everest home edition en speedfan gedownload.
Ik wil weten of elke computer de temperatuur kan meten, want onze computer is nu stofvrij, en geeft ergens met speedfan een temperatuur van ongeveer 100 graden(celcius) aan en ergens ongeveer -50, de rest rond de 25.
Ik las ook op sites dat je het met everest kan zien, maar daarmee zie ik het niet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan