blauw scherm met strepen

Status
Niet open voor verdere reacties.

chiel1974

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2004
mijn moeders laptop start niet meer op. tijdens het opstarten komen er al strepen in het beeld. dan krijg ik een blauw scherm met de melding dat er een ernstige fout is opgetreden en windows wordt afgesloten om verdere schade te voorkomen. er staat iets over fysiek geheugen en de videokaart met foutcode 0x0000008e.
nu kan ik wel opstarten in veilige modus, geen probleem. als ik dan de videokaart uitschakel start hij daarna wel gewoon op, welliswaar met strepen in het beeld tijdens het opstarten. na het opstarten is dat weg.
betekent dit dat de videokaart is overleden ?
het gaat om een packard bell easynote w7040 met windows xp sp3

De oorzaak van de crash is waarschijnlijk een driverprobleem.Heeft je moeder onlangs nieuwe programma's geïnstalleerd? Kan ze nog wel in de veilige modus komen(F8 indrukken nadat het scherm van Packard Bell verschijnt). Probeer daar eerst een keer te kiezen voor "opstarten met laatst werkende instellingen" (o.i.d.). Als dat niets oplost, probeer dan de laatst geïnstalleerde programma's/drivers te verwijderen ("opstarten in Veilige Modus").
Als dat het probleem niet oplost, kan je een memtest doen. Daarvoor moet je een opstartbare USB-stick maken met MemTest86 (klik). Zie verder dit

Laatst bewerkt:
De oorzaak van de crash is waarschijnlijk een driverprobleem.Heeft je moeder onlangs nieuwe programma's geïnstalleerd? Kan ze nog wel in de veilige modus komen(F8 indrukken nadat het scherm van Packard Bell verschijnt). Probeer daar eerst een keer te kiezen voor "opstarten met laatst werkende instellingen" (o.i.d.). Als dat niets oplost, probeer dan de laatst geïnstalleerde programma's/drivers te verwijderen ("opstarten in Veilige Modus").
Als dat het probleem niet oplost, kan je een memtest doen. Daarvoor moet je een opstartbare USB-stick maken met MemTest86 (klik). Zie verder dit

dank voor je reactie. ik weet niet of ze onlangs nieuwe dingen heeft geinstalleerd. maar opstarten in veilige modus gaat nog wel. dus jij denkt dat het een driver voor de videokaart het probleem is.
het opstarten met laatst werkende instellingen werkt niet, ook geen systeem herstel. dus mischien moet ik een oude driver terug ztten ?

Ok, ik deel het vermoeden van AndreazZz, daarbij zit ik een beetje met het strepen-verhaal, maar ik kan hier dus niet zien of dat een hardware-probleem is, zelfs als ik het zag, dan was er nog maar 50% kans dat ik dat goed interpreteer.
Slechtste scenario's zijn dan als het om een on-board kaart gaat dat die defect aan het geraken is, als het een insteek-kaart is, dan kan die ook nog mogelijk los zitten.

Dit is je Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559271(v=vs.85).aspx

Dan is in dit geval een BSoD weer hoopvol. Ik denk dat je om te beginnen het beste even opnieuw de originele driver kan installeren, herstarten & dan kijken of het probleem opgelost is:

ftp://ftp.download.packardbell.com/NOTEBOOK/EasyNote W7 series/Driver/xp/GFGo6600v7810.exe

Packard Bell is een van de fabrikanten die de neiging heeft om de produktie van standaard moederborden naar eigen specificatie te gebruiken. Gevolg daarvan is weer dat Microsoft Update zich daarin verslikt & de voor het standaard moederbord bijgewerkte driver installeert, & die is dan meestal verkeerd.

Verwijder eerst via Apparaatbeheer de Beeldschermadapter helemaal, desnoods in Veilige modus, & herstart. Als Windows de kaart opnieuw vind, Annuleer dan de installatie, & accepteer even de mindere beeldkwaliteit. Installeer dan de Packard Bell driver & herstart.

Als het weer werkt,ga dan naar Start, Alle programma's, Microsoft Update, & klik Aangepast. Controleer in de lijst onder Hardware of er een update voor de grafische kaart aangeboden word. Stel die dan in op Niet meer aanbieden.

Alle drivers staan hier, & er staat ook een kant & klare driver-CD in .ISO-formaat bij:

ftp://ftp.download.packardbell.com/NOTEBOOK/EasyNote W7 series/Driver/xp/

Ok top ! Ik ga het eens proberen van de week. Het resultaat zal ik posten.

nieuwe oude drivers mocht niet baten... de rest moet ik nu nog gaan proberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan