Blauw scherm: Stop: 0x0000007B

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander Jansma

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2005
Hallo allemaal,

Als ik mijn computer opstart krijg ik een blauw scherm te zien met de foutcode Stop: 0x0000007B. Dit probleem heb ik eerder gehad, waarna ik de computer bij een computerwinkel heb laten repareren omdat ik toen dacht dat de harde schijf kapot was. Dit bleek echter niet het geval, want er bleek een instelling in de BIOS verkeerd te staan.

Na die tijd kreeg ik nog regelmatig een blauw scherm, wat ik zelf kon oplossen door in de BIOS de instelling OnChip SATA Controller te veranderen (Native mode of Raid mode).

Gisteren kreeg ik weer een blauw scherm, maar dit kan ik niet opgelost krijgen. Heb van alles geprobeerd in de BIOS, waaronder hem naar de standaardinstellingen terugzetten. Ook heb ik de computer van binnen schoongemaakt omdat ik ergens gelezen had dat SATA-aansluitingen gevoelig zijn voor stof.

Niks van dit alles werkt en ik blijf het blauwe scherm zien; wie weet wat het probleem kan zijn?

Ik zou inderdaad kunnen proberen om de BIOS te updaten, maar hoe moet ik dit aanpakken als ik niet in Windows kan komen?

De BIOS updaten gebeurd niet in het Windows besturingssysteem dus dat is geen probleem.
Het eerste wat je nodig hebt is een bootable (opstartbaar) USB-stick, CD/DVD of Floppy. Op Internet zijn allerlei manieren te vinden om zoiets te maken, daarna is het een kwestie van uitproberen of het werkt.
Zelf heb ik een USB stick geformateerd met de HP USB Disk Storage Format Tool, daarna heb ik Windows 98 opstartbestanden naar de stick gekopieerd. Bij het opstarten van de PC krijg je dan een Windows 98 laad scherm te zien en daarna een DOS scherm.
Via dat scherm kun je dan bij de andere bestanden komen op de stick. Op deze manier kun je dus bij de nieuwe BIOS bestanden en de oude bestanden updaten.

Allereerst is het dus handig om te weten welk moederbord je hebt.

Bedankt voor de reacties,

Ik zal morgen kijken of ik de bios kan updaten zoals maniac2003 beschreef.
Groeten Sander.

Ik heb een BIOS update gedaan, maar helaas blijft het probleem hetzelfde. Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Op internet heb ik gevonden dat het wel eens aan de SATA-drivers kan liggen. Kan ik deze drivers ook updaten zonder Windows helemaal opnieuw te moeten installeren?

Laatst bewerkt:
De SATA drivers installeer je normaal tegelijk met Windows.

je zou ook proberen om je pc opnieuw te instarleren werkte bij mij.

Windows is inmiddels opnieuw geïnstalleerd en dit heeft het probleem verholpen.
Bedankt voor alle suggesties:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan