Blauw Scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawkie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Een van mijn pc's geeft om de haverklap een blauw scherm met de melding
MACHINE_CHECK_EXCEPTION

Ik heb dat opgezocht via google en heb dit gevonden: Foutbericht: STOP: 0x0000009C (0x00000004, 0x00000000, 0xb2000000, 0x00020151) ...
Bekijk de producten waarop dit artikel van toepassing is.
Artikel ID : 329284
Laatste beoordeling : woensdag 3 september 2003
Wijziging : 1.0
For a Microsoft Windows NT 4.0 and Microsoft Windows 2000 version of this article, see 162363 (http://support.microsoft.com/kb/162363/EN-US/).
Symptomen
Het volgende STOP-foutbericht wordt weergegeven op een blauw scherm:
STOP: 0x0000009C (0x00000004, 0x00000000, 0xb2000000, 0x00020151)
"MACHINE_CHECK_EXCEPTION"
De vier parameters tussen de haakjes kunnen verschillen.
Naar boven Naar boven
Oorzaak
Dit probleem treedt op omdat de processor een onherstelbare hardwarefout heeft gedetecteerd en deze doorgeeft aan Windows XP. Hiervoor wordt de MCE-functie (Machine Check Exception) gebruikt van Pentium-processoren of MCA-functie (Machine Check Architecture) van sommige Pentium Pro-processoren. Deze fout kan worden veroorzaakt door:
• systeembusfouten;
• geheugenfouten die pariteit of ECC-problemen (Error Correction Code) hebben;
• cachefouten in de processor of hardware;
• TLB-fouten (Translation Lookaside Buffers) in de processor;
• andere bekende hardwareproblemen die speciefiek zijn voor bepaalde CPU-leveranciers;
• bekende hardwareproblemen die specifiek zijn voor bepaalde leveranciers.

Nou heb ik een aantal vragen:
1. wat zijn systeembusfouten?
2. wat zijn pariteit of ECC problemen?
3. wat zijn cachefouten in de processor of hardware, hoe vind ik die en hoe los ik die op?

Iin de laatste regel op het blauwe scherm wordt vermeld dat er en fysieke geheugendump is gemaakt. Die vind ik terug in de map WINDOWS/SYSTEM/MINIDUMP,
maar wat kan ik daarmee?

De pc is een Fujitsu Siemens 1 mHZ AMD, 640 mb intern geheugen

hawkie zei:
Nou heb ik een aantal vragen:
1. wat zijn systeembusfouten?
2. wat zijn pariteit of ECC problemen?
3. wat zijn cachefouten in de processor of hardware, hoe vind ik die en hoe los ik die op?

Met de antwoorden schiet je niet veel op.
1. De overdracht van gegevens van processor, northbridge en geheugen worden same de systeenbus genoemd.
2. Kan alleen voorkomen op ECC geheugen, daar zit een extra controle chip op om de data te controleren, wordt alleen gebruikt bij de duurdere moederborden en serverborden, de meeste desktop moederborden zijn er niet eens voor geschikt.
3. De cache van de processor is een gegevensbuffer tussen de werkelijke proces unit en de systeembus, voor de Pentium 1 apart op het moederbord.

Wat ik zo op internet hierover verneem is dat het verhogen van het voltage van de processor dit probleem zou kunnen oplossen, ook een bios update zou kunnen helpen.

Al met al kan ik geen eenduidend antwoord vinden voor deze melding.

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor je antwoorden. Niet dat ik er nou helemaal aan uit ben, maar ik begrijp in ieder geval wel waar het mee te maken heeft.

Ik heb inmiddels ontdekt dat het een temperatuurprobleem is.

Zodra de processor een temp van 70 graden bereikt krijg ik dat blauwe scherm.
De ventilator loopt enigszins aan en ratelt, dus dat zou er op kunnen wijzen dat hij niet helemaal feilloos draait.

Ik heb nu S2Kctl geinstalleerd zodat de temp van de AMD in ieder geval een graad of 9 lager blijft. Kijken of de blauwe schermen nu uitblijven.

In ieder geval zal ik toch iets moeten doen aan die processorkoeling.

Dat geldt ook voor mijn eigen pc , zie http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=248119

Nou, kijk eens aan, je hebt het probleem al bij de ballen.:cool:

Goede processorkoelers zij helemaal niet zo veel geld, kijk eens naar het merk Arctic, en diegene met een heatpipe, prima koelers.

En een goede montage, de warmte, in dit geval de hitte:D , moet goed afgevoerd kunnen worden naar het koelblok, daar doet de fan de rest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan