Blauw scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrCorpse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2007
hallo,

ik krijg sinds vandaag het probleem dat de pc opeens opnieuw opstart met een blauw scherm...

op het blauwe scherm (iedereen bekend denkik) staat de volgende info:

onderwerp:
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

dan een paar standaart zinnen van uitleg enzo

STOP: 0X0000000A (0X00000000, 0X00000002, 0X00000001, 0X804DC11D)

verder staat er nog dat fysieke geheugen dump bezig is en is voltooid..
.
wat nu?????

nu net stond er het volgende:

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

paar zinnnen

STOP: 0X00000050 (0XFAD57CE2, 0X8054B034, 0X00000000)

hmpf... wat moet ik dus doen???

3de keer weer wat anders....

MEMORY_MANAGEMENT

weer standaart zinnen

STOP: 0X0000001A (0X00000780, 0XC0370200, 0X813CDED0, 0XF72534C2)

er staat trouwens verder niks bij van bestand namen of wat dan ook..
windows update heb ik al uitgevoerd..

Specs:
Windows XP Home SP2
1,7GHz
1280MB RAM
50GB harde schijf
NVIDIA GeForce 4 MX/MX

laatste tijd geen nieuwe soft-/hardware geinstalleerd

weer 1:

geen titel

STOP 0X0000008E (0XC0000005, 0XBF837D8C, 0X13673F980, 0X00000000)

nu wel een bestandsnaam:

win32k.sys - adress BF837D8C Base at BF800000, Datastamp 45f013f6

Heb je in bios zitten "rommelen" met de timing van je geheugen? Of één of ander "slim" tweaking programma gebruikt? Lijkt op een geheugen probleem......

Of.... een Haxdoor virus......

Zie hier: http://support.microsoft.com/kb/903251

Laatst bewerkt:
Blauwe schermen worden vaak veroorzaakt door een geheugenfout. Ik zou als eerst even je geheugen testen met memtest.

Dit probleem doet zich voor omdat het stuurprogramma voor de USB Universal Reader van Lexar Media, Inc. niet compatibel is met Windows XP.
Oplossing: herinstalleer de driver.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Oplossingen + een lap tekst: http://support.microsoft.com/kb/314063

Ik vermoed toch dat door een fout in het geheugen er een aantal dingen wat moeilijk lopen en er extra foutmeldingen komen. Test dat eerst, mocht het geen fouten opleveren, dan kun je de instructies per foutmelding even opzoeken en uitproberen.

Blauwe schermen worden vaak veroorzaakt door een geheugenfout. Ik zou als eerst even je geheugen testen met memtest.

Dit probleem doet zich voor omdat het stuurprogramma voor de USB Universal Reader van Lexar Media, Inc. niet compatibel is met Windows XP.
Oplossing: herinstalleer de driver.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Oplossingen + een lap tekst: http://support.microsoft.com/kb/314063

Ik vermoed toch dat door een fout in het geheugen er een aantal dingen wat moeilijk lopen en er extra foutmeldingen komen. Test dat eerst, mocht het geen fouten opleveren, dan kun je de instructies per foutmelding even opzoeken en uitproberen.

Heb memtest gedaan, kwamen geen fouten uit iig.. Hoe, waar en welke drivers moet ik herinstalleren?????

mensen het probleem is nog niet opgelost.... en het probleem is wel nog steeds ontzettend irritant... :-(

help?

Met alle respect maar ik denk dat je de test neit goed hebt uitgevoerd. Probeer eens een extended test o.i.d. Ik heb toevallig vlak voor het weekend ook een PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA melding ontvangen en ik bleek 2 defecte modules te hebben. Als ik verder google, zie ik dat andere mensen ook aangeven dat deze fout meestal voortkomt uit instabiel geheugen.

Ook word nog deze informatie aangereikt door een select aantal mensen die last hebben van een iets ander probleem.

http://aumha.org/a/stop.htm

okee ik ben er uit...
uit de test kwam trouwens niks dus dat heb niet echt geholpen.

Maar ik heb een paar maanden geleden (5 a 6) extra ram geheugen gekocht (2x 512MB)
Deze 2 heb ik er laatst uit gehaald, en toen was het probleem weer weg. Zonet heb ik ze er weer ingedaan en direct kwam het blauwe scherm weer opduiken.

Lijkt mij dus duidelijk dat het daaraan ligt...
Okee maar hoe kan dit?

ten eerste heeft de verkoper mij ervan weten te overtuigen dat deze RAM kaarten prima zouden werken op mijn systeem.. (mijn systeem zelf gaf ook geen fouten aan) Heeft de verkoper dan gelogen ofzo?

ten tweede, ik heb dus extra RAM sinds.. zeg 5 maanden. Maar dit probleem is er NIET 5 maanden.. (slechts een paar weken nog) Hoe kan dit opeens gebeuren?

En dan, wat nu? was het zonde van m'n geld? kan ik nog iets doen om het te verhelpen?
of is marktplaats de enige optie?

Rogier

okee ik ben er uit...
uit de test kwam trouwens niks dus dat heb niet echt geholpen.

Maar ik heb een paar maanden geleden (5 a 6) extra ram geheugen gekocht (2x 512MB)
Deze 2 heb ik er laatst uit gehaald, en toen was het probleem weer weg. Zonet heb ik ze er weer ingedaan en direct kwam het blauwe scherm weer opduiken.

Lijkt mij dus duidelijk dat het daaraan ligt...
Okee maar hoe kan dit?

Sja, als je defecte modules hebt had memtest die echt wel opgemerkt. Dus die test heb je niet goed gedaan zoals ik al vermoedde.
ten eerste heeft de verkoper mij ervan weten te overtuigen dat deze RAM kaarten prima zouden werken op mijn systeem.. (mijn systeem zelf gaf ook geen fouten aan) Heeft de verkoper dan gelogen ofzo?

ten tweede, ik heb dus extra RAM sinds.. zeg 5 maanden. Maar dit probleem is er NIET 5 maanden.. (slechts een paar weken nog) Hoe kan dit opeens gebeuren?

Modules gaan wel eens kapot, maar 2 tegelijk is wel een beetje raar. Dan denk ik haast dat het geheugen altijd onder een te hoge spanning heeft gefunctioneerd.
Waarschijnlijk waren je modules in het begin ok en zijn ze later stuk gegaan (lijkt mij logsich?).
Je kunt ook proberen 1 nieuwe module te plaatsen om zo uit te sluiten of er 1tje kapot is of allebei.

En dan, wat nu? was het zonde van m'n geld? kan ik nog iets doen om het te verhelpen?
of is marktplaats de enige optie?
geheugen heeft, afhankelijk van het merk, vaak een levenslange garantie. Vanaf het verkooppunt krijg je vaan 1 - 3 jaar. Dus ff terug naar de winkel en garantie claimen.

hm, nou volgens mij kan je uberhaubt memtest niet bepaald niet goed uitvoeren... dus ik blijf er bij dat ik het wel goed heb gedaan, maar misschien heb je alsnog gelijk. Als dat zo is, zou je me dan eens willen uitleggen hoe ik memtest correct moet uitvoeren?

Mijn geheugen functioneert dus misschien onder een te hoge spanning. Hoe kan ik dit testen en in de toekomst voorkomen?? Ik ga vanmiddag in ieder geval even proberen om ze 1 voor 1 te plaatsen en zo inderdaad hopelijk uit te sluiten of er 1 of beide kapot zijn.

Verder ga ik mn garantiebewijs maar eens even opzoeken dan voor de zekerheid!

hm, nou volgens mij kan je uberhaubt memtest niet bepaald niet goed uitvoeren... dus ik blijf er bij dat ik het wel goed heb gedaan, maar misschien heb je alsnog gelijk. Als dat zo is, zou je me dan eens willen uitleggen hoe ik memtest correct moet uitvoeren?

Natuurlijk, nu ik er over nadenk zijn er volgens mij 2 verschillende memtests: memtest 86 en memtest. Als ik het goed heb is de 1 een windows applicatie en de ander een dos applicatie. Wij zijn op zoek naar de dos applicatie (memtest 86+). Download de laatste versie en plaats deze op een bootable medium. (usb stick, floppy, cd) en boot vanaf dit medium. Er verschijnt vervolgens een blauw scherm waarin de test automatisch word gestart. Heb je fouten in je geheugen, dan verschijnen deze halverwege je beeldscherm met een rode achtergrond. Dit zal zeker wel opvallen ;) 1 fout is in principe al voldoende om een module af te keuren, maar meestal vind memtest of niets, of een hele rits fouten (duizenden).

Je kunt de spanning controleren op je moederbord door in de bios te kijken. Afhankelijk van welke bios je hebt, zal er ergens iets staan als "dram voltage" o.i.d.. Elke geheugenfabrikant is volgens mij verplicht om aan te geven welk voltage er maximaal op de module mag staan (vandaar dat het ook handig is om gelijke modules te kopen). Meestal zijn alle voltages prima TOT 2,2 volt. Maar het kan best zijn dat er modules zijn die dit voltage niet aankunnen. Google je module even en kijk wat de maximum waarde is die hier ingevuld mag worden.

Succes!

In de bios naar mijn moederbord te kijken..
Kan ik dat doen door bij het opstarten in het begin op (uit mn hoofd) f12 te drukken?
en daar zou het dan ergens moeten staan? Of bedoel je wat anders?

Ik krijg Memtest 86 nu niet voor elkaar... ik heb memtest 85 versie 3.3 geloof ik...
gedownload naar harde schijf als ZIP-formaat.. Unzipped.. geinstalleerd naar een floppy die ik daarvoor geformatteerd heb. Vervolgens moet ik denk ik dubbelklikken op "rawrite" in de map memtest33?? Als ik dat doe start er een dosscherm waar ik aan moet geven welk station de floppy zit (A:) ik druk dan op enter en verder gebeurt er niets... Wat doe ik verkeerd?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan