Blauwe scherm: Irql not less or equal

Status
Niet open voor verdere reacties.

happyhippo

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2006
Dag allemaal,

Al sinds een week irriteert mijn pc me heel erg. Ik krijg namelijk om de haverklap een blauwe scherm. Wat me nog meer ergert is het feit dat het op een willekeurig moment gebeurt met telkens een andere stopcode of wat dan ook, dat snel weer verdwijnt omdat hij dan opnieuw opstart.

Hetzelfde gebeurt als ik em in veilige modus opstart, ten minste als hij me dat toelaat.

Even mijn systeemspecs:
1TB WB HD sata
4Gb ram dominator kit
EAHD4850 1Gb radeon
E8500 duo processor

Ik had eerst xp 32bit erop met sp3. Toen kreeg ik onder andere 'irql not less or equal', 'driver irql not less or equal', 'stopcode 0x00007F', 'stopcode 0x0000F4', 'stopcode 0x0000024'. Soms kreeg ik wel eens te zien waar de fouten aan lag. Hier zat onder andere 'spow.sys', 'classpnp.sys' en 'portcls.sys' bij.

Ik dacht een clean install zal wonderen doen, dus leeggegooid en lekker meteen windows 7 7264 build erop. Werkte perfect voor een dag.
En nu krijg ik weer blauwe scherm! Met irql not less or equal. Dit maal weigerd hij helemaal om te starten in veilige modu

Nu heb ik een keer mijn BIOS geupdate door wat issues met mijn VGA kaart op te lossen. Dit heb ik gedaan door middel van een updater van asus zelf (moederbord merk P5Q Pro trouwens).
Sinds toen kreeg ik eens per week een blauwe scherm, nadat dat gebeurde heb ik een aantal spellen en dingen verwijdert en ik kreeg het niet meer.

Opgelucht ging ik verder, maar ik denk dat ik het misschien toen meteen moest oplossen of nooit BIOS updaten. Ik merk namelijk dat de BIOS versie niet is veranderd na de format.

Wat kan ik nu doen? Heeft iemand raad? Of moet ik dat ding uit het raam gooien?

Alvast bedankt.

Ik heb er nu nog een voor de collectie. Ik kreeg net weer een blauwe scherm met de foutmelding 'memory management'. Tijdens het herstelproces van windows 7 kreeg ik een 'pfn list corrupt' foutmelding. Ik word er niet goed van.

Na wat onderzoek hier en daar werd er vooral geadviseerd om de memory te testen met memtest86. Ik heb dit op een cdtje gezet en gestart, maar heb er niet veel verstand van. Ik zie een aantal cijfers en letters op het scherm en binnen 10 seconden verdwijnt het weer.

Hoort ie zo te werken of doe ik iets verkeerd (niet dat ik wat doe want hij start uit zichzelf vanaf de cd).

Bedankt

Laatst bewerkt:
Niet dat ik weet om eerlijk te zijn.
Ook heb ik geen nieuwe hardware bijgevoegd of drivers bijgewerkt.
Sterker nog, na de installatie van windows 7 heb ik helemaal geen drivers geïnstalleerd. Windows 7 had dit uit zichzelf gedaan en ik heb het maar zo gelaten.

Ik heb wel memtest86 aan het werk gekregen trouwens. In het keuzemenu koos ik voor 3 ipv de andere twee. Dat is dus testen met de oudere versie ipv testen met nieuwe single cpu en die ander was iets met experimental. Dus toch maar voor de derde gekozen.

Na 5 minuten staat de test stil op 60% en geeft hij rechtsonder 2 errors aan bij test 1. Heel internet afgezocht naar wat test 1 precies inhoud, maar niet kunnen vinden.

Weet iemand hier het misschien? Misschien toch een kapotte memory?

Bedankt

Ik vrees ervoor dat je het toch best eens kan gaan proberen met een ander ram-latje.

Gelukkig kost dat tegenwoordig bijna niets meer ;)

Na eindeloos formateren, hoofpijn en stress heb ik inderdaad een nieuw ram latje gekocht.
Ik heb expres gewacht totdat ie weer blauwe schermen liet zien en toen heb ik het vervangen.
En inderdaad geen blauwe scherm meer. :) Toch even een paar dagen proberen voordat ik met zekerheid kan zeggen dat het inderdaad aan het ram geheugen lag.

:thumb:

Dank jullie wel

Klinkt inderdaad als probleem met RAM geheugen in combinatie met waarschijnlijk je videokaart. Komt regelmatig voor helaas...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan