Blauwe waas op laptopscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

WoutdB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 apr 2015
Hallo allemaal,

via BTO.eu heb ik vorig jaar een laptop gekocht. Ik heb er een tijdje op gewerkt, beetje internetten. Toen ik onlangs foto's wilde gaan bewerken viel het me op dat er een soort blauwe waas over de kleuren lag. Ik heb een extern beeldscherm aangesloten op de laptop en daarop waren de kleuren veel helderder. Mijn conclusie is dat het aan het scherm ligt en niet de grafische kaart. Contact gehad met BTO en zei vertelden me iets over gamut rate van 72% en ik quote: "het geleverde scherm heeft een 72% gamut rate, dit betekend dat het 72% van de echter kleurwaarde kan weergeven."

Heeft iemand op dit forum ervaring met gamut rates en hoe ik ervoor kan zorgen dat de kleuren helderder worden (de Windows calibratie helpt niks).

Maak er eens een foto van. Een blauwe waas is normaal bij een goedkoop scherm. Dit wordt ook wel een 'blauwe kleurzweem' genoemd. Voor fotobewerking heb je niets aan zo'n scherm. Het kan ook zijn dat de displaykabel op een bepaalde kleur niet goed contact maakt waardoor er kleurwazen ontstaan. Dit kan ik beoordelen aan de hand van een foto;).

Je kunt de kleurechtheid bevorderen door met de kleuren de spelen. Deze instellingen kun je vinden in het controle-paneel van de driver van je videokaart. Bij mij moet ik dit instellen in het Intel grafische controlpanel. Kijk: Untitled.jpg

Ik heb de kleuren hoger gezet en de helderheid lager omdat mijn beeld juist te oppervlakkig was. Trouwens, het gaat hier om een ASUS K53-afgeleide, de X53SD. De schermen daarin zijn redelijk sneu :p.

Kijk daar eens naar en speel met die instellingen:thumb:.

Laatst bewerkt:
bassie9, ik moet toegeven dat ik eerder naar de gamespecs heb gekeken dan naar fotobewerkings specs. Maar dan nog, een laptop van 1100 euro zou de kleuren wel iets beter moeten weergeven dan 72% van de ware waarde. Mind you, ik bewerk niet voor de World Press Photo of zo, maar zou wel beter dan dit moeten zijn.
Anyhow, bedankt voor jouw reactie, ik zal nog eens naar de grafische instellingen kijken.
Ik kreeg van BTO de tip om Spyder te gebruiken. Da's een apparaat met software die je kleuren zou moeten verbeteren. Ken jij Spyder (http://spyder.datacolor.com/)

(ik wilde foto toevoegen bij de reactie, maar krijg een foutmelding)

Ik heb nog nooit gehoord van Spyder. Het ziet er wel gaaf uit in die demovideo.

Verder vind ik het inderdaad wel gek dat bij een laptop van 1100 euro geen goed fatsoenlijk scherm zit ingebouwd:confused:.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan