blijft hangen bij boot windows (chkdsk, sfc ???)

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelpot

Meubilair
Lid geworden
18 mrt 2008
Hallo helpers!

ik weet niet hoe mijn probleem is ontstaan maar omdat ik voor een deinstallatie van het programmatje van mijn samsung op de pc moest heropstarten kwam ik niet verder dan
het laden van windows.
(dus het laadbalkje is wel volledig gedaan)
dan zou ik normaalgezien het windows logo met die mooie gloed moeten krijgen maar ik kreeg alleen maar mijn muiscursor te zien :confused:

hoe lang ik ook wachtte, er veranderde niets
(waar het probleem aan lag weet ik ook niet want ik herstart mijn laptop niet zo vaak, ik klap deze gewoon toe zodat hij in slaapstand gaat. dus niet hibernate. ik had al enkele dagen niet meer opnieuw opgestart)

wat ik dan geprobeerd heb(zonder succes)
-ik heb in de veilige modus proberen op te starten(gewone, met opdrachtprompt en met netwerkmogenlijkheden) --> allemaal hetzelfde probleem

- dan heb ik ook geprobeerd om de laatst goed werkende configuratie in te stellen
- Opgestart via de vista recovery disk(voor mensen zonder installatie-cd van vista)

- daar heb ik naar opstartproblemen gezocht of wat het ook juist was( de eerste optie)
- opdrachtprompt heb ik de commands (sfc /scannow geprobeerd , ckhdsk /f, chkdsk /r)
Allemaal zonder succes omdat mijn schijf naar het schijnt beveiligd is tegen schrijven!

hier is dan echt mijn vraag...

moest ik de recovery console nog een nodig hebben voor ook weer zo'n gelijkaardig probleem op te lossen, hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik de commands chkdsk en sfc wel kan uitvoeren? :confused:(ik zou denken uitvoeren als administrator, maar hoe doe je dat in die recovery console, repair functie?)

Ps: mijn probleem is al opgelost door simpelweg dan systeemherstel uit te voeren :thumb:
maar ik denk niet dat systeemherstel mij altijd uit de nood gaat helpen :evil:

Dit is dus niet echt een probleem hé maar een vraag , maar het kon een probleem geweest zijn!

Chkdsk en sfc /scannow wilden dus niet werken omdat de schijf beveiligd is tegen schrijven.
hoe kan ik dat omzeilen want ik zou het echt nog wel eens nodig kunnen hebben?

(dit alles heb ik dus willen uitvoeren met de "installatie-cd" met de repair funtie)

weet er echt niemand wat ik kan doen om die commands toch nog uit te voeren met de vista recovery cd? :confused:

hallo, niemand die weet hoe je de commands chkdsk en sfc kan uitvoeren met de installatie-cd voor te repareren?

want, bij mij was er de melding dat mijn schijf beveiligd is tegen schrijven :confused:

Chkdsk en sfc /scannow wilden dus niet werken omdat de schijf beveiligd is tegen schrijven.
sfc /scannow is ook bij XP niet mogelijk vanuit de herstelconsole,dat dient daar vanuit Windows opgestart te worden en dat is voor Vista hetzelfde.

Over Chkdsk vond ik de volgende info,het werkt niet meer zoals bij XP vanuit de herstelconsole (dat vind ik zeker een gemis) maar vanuit Windows,met ook nog eens de beperking dat je voor de C:\ schijf en voor schijven waarvan bestanden in gebruik zijn,een controle moet plannen en dan herstarten.

http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips/vistaschijfbeheer.aspx

Lees onder "Een schijf controleren op fouten".

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/guide-to-using-check-disk-in-windows-vista/

Ik lees wel een enkele maal,dat het mogelijk moet zijn om de XP herstelconsole te gebruiken,om voor Vista een CHKDSK uit te voeren,maar dat weet ik niet zeker.

Momenteel heb ik een dualboot XP-Pro met Vista en ik denk dat dit geen goed combinatie is om het met de XP herstelconsole te testen.

Greetz

Nou,ik heb m'n laatste post nog niet gemaakt en ik word onmiddelijk terug gefloten.

http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=156045

Maar wat te denken van deze uitleg en met name de laatste alinea :confused:

http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips/vistaschijfbeheer.aspx#4

Een schijf controleren op fouten

Ervaren Windows-gebruikers kennen het commando Chkdsk wellicht nog. Dit diende om een harde schijf te controleren op fouten en was vaak nodig na een vastloper. Aangezien Windows Vista vrijwel nooit vastloopt is Chkdsk niet meer zo nodig. Wilt u een harde schijf toch op mogelijke fouten controleren, doe dan het volgende:

Rechtsklik op de stationsletter die u wilt controleren
Kies Eigenschappen
Ga naar het tabblad Extra
Klik op de knop Nu controleren om de schijfcontrole te starten. U moet nog opgeven of ook beschadigde sectoren moeten worden gerepareerd.

De schijf waarop Windows zelf staat kan niet direct worden gecontroleerd. U kunt in dat geval een schijfcontrole plannen. Deze wordt dan uitgevoerd wanneer Windows Vista de volgende keer wordt opgestart.

Nu ben je nog even ver jelpot :(

Laatst bewerkt:
ja, ik ben nog altijd maar even ver maar ik bedankt je toch al heel erg voor je reacties :thumb:

Ik apprecier het heel erg ;)

sfc /scannow is ook bij XP niet mogelijk vanuit de herstelconsole,dat dient daar vanuit Windows opgestart te worden en dat is voor Vista hetzelfde.

Over Chkdsk vond ik de volgende info,het werkt niet meer zoals bij XP vanuit de herstelconsole (dat vind ik zeker een gemis) maar vanuit Windows,met ook nog eens de beperking dat je voor de C:\ schijf en voor schijven waarvan bestanden in gebruik zijn,een controle moet plannen en dan herstarten.

http://www.microsoft.com/netherlands...ijfbeheer.aspx

Lees onder "Een schijf controleren op fouten".

http://www.howtogeek.com/howto/windo...windows-vista/

Ik lees wel een enkele maal,dat het mogelijk moet zijn om de XP herstelconsole te gebruiken,om voor Vista een CHKDSK uit te voeren,maar dat weet ik niet zeker.

Momenteel heb ik een dualboot XP-Pro met Vista en ik denk dat dit geen goed combinatie is om het met de XP herstelconsole te testen.

Ik heb je links bekeken maar dat is dan ook allemaal om chkdsk te plannen hé en dat lukt me nog wel als ik in vista ben aangemeld.
Dan komt er op dat chkdsk zal uitgevoerd worden bij de volgende herstart hé...

In de herstelconsole krijg ik echter de error dat mijn schijf beveiligd is tegen schrijven :confused: (Ik heb er geen paswoord ofzo ingestoken als beveiliging :P)
Windows draait dus ook nog niet hé dus ik zou moeten chkdsk en sfc kunnen uitvoeren...
Maar een melding dat ik moet opnieuw opstarten om de commands uit te voeren krijg ik al niet :confused:

Nou,ik heb m'n laatste post nog niet gemaakt en ik word onmiddelijk terug gefloten.

http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=156045

Maar wat te denken van deze uitleg en met name de laatste alinea

http://www.microsoft.com/netherlands...fbeheer.aspx#4

Een schijf controleren op fouten

Ervaren Windows-gebruikers kennen het commando Chkdsk wellicht nog. Dit diende om een harde schijf te controleren op fouten en was vaak nodig na een vastloper. Aangezien Windows Vista vrijwel nooit vastloopt is Chkdsk niet meer zo nodig. Wilt u een harde schijf toch op mogelijke fouten controleren, doe dan het volgende:

Rechtsklik op de stationsletter die u wilt controleren
Kies Eigenschappen
Ga naar het tabblad Extra
Klik op de knop Nu controleren om de schijfcontrole te starten. U moet nog opgeven of ook beschadigde sectoren moeten worden gerepareerd.

De schijf waarop Windows zelf staat kan niet direct worden gecontroleerd. U kunt in dat geval een schijfcontrole plannen. Deze wordt dan uitgevoerd wanneer Windows Vista de volgende keer wordt opgestart.

Nu ben je nog even ver jelpot

Je eerst link kan ik niet opgeraken omdat ik niet direct zin heb om mij daar ook nog een account aan te maken en meer mailtjes te krijgen...

Je tweede link is ja, wat ik zoal weet hoe je het in vista kan doen om schijfcontrole uit te voeren maar ik moet dus inderdaad weten hoe ik chkdsk enz. kan uitvoeren als ik vista niet meer zou inkunnen :confused: (herstelpunten terugzetten zal echt niet altijd lukken denk ik:( )

MAAR, nog eens... alvast bedankt voor je hulp :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan