Blijven wordsjablonen op de achtergrond gelinkt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PimSWO

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2012
Voor de aanmaak van offertes gebruiken wij Word sjablonen. Nu is het zo dat iemand het sjabloon heeft gebruikt om een offerte te maken en vervolgens is het document "opgeslagen als" een nieuw bestand. Zodra dat nieuw opgeslagen bestand gebruikt wordt, dan kan het Word sjabloon (waar het bestand mee gemaakt is) alleen maar geopend worden als "Alleen lezen". Zodra het nieuw opgeslagen bestand niet geopend is, kan het sjabloon wel weer geopend worden zonder "Alleen lezen" melding.

Is er ergens dieper ondergelegen een nog een link actief, ik kan de logica ervan niet achterhalen. Graag zie ik jullie tips/oplossingen.

Groeten, Pim.

Beste manamana,

Bedankt voor de reactie, maar de link die je mij hebt gestuurd geeft allerlei informatie omtrent macro's, maar niks over "Alleen lezen" helaas :(

Groeten, Pim.

Een sjabloon heeft de extensie .dot(x), een gewoon document de extensie .doc. Een document op basis van een sjabloon, zal altijd een nieuw document zijn, dat is gekoppeld aan de sjabloon. Omdat je vanuit een sjabloon altijd een nieuw document maakt, kun je nooit het probleem krijgen dat het bestand al geopend is. Dat komt wèl voor als je een .doc bestand opent. Ik vermoed dus dat je geen sjabloon gebruikt als sjabloon, maar een document. Kijk daar dus eerst eens naar, en open het (als sjabloon gebruikte) document dus in bewerkbare modus, en sla hem dan op als echt sjabloon; dan zul je het probleem niet meer tegenkomen.

Beste OctaFish

Jouw reactie geeft helaas niet het antwoord op de vraag. Ik weet de verschillen tussen een normaal document (.docx) en een sjabloon (.dotx) dus dat is niet het probleem.

Is er iemand die nog een antwoord heeft?

Pim.

Leg dan eerst eens beter uit wat de omstandigheden zijn waaronder je werkt: staat de sjabloon in een goede map? Heb je de sjabloon al een keer vervangen door een nieuw exemplaar? Heb je de koppeling met de onderliggende sjabloon al een keer verwijderd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan