Blijvend zwart scherm bij opstarten Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rens100

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 dec 2008
Op m'n Acer notebook heb ik sinds vandaag plotseling een probleem: Bij het opstarten blijft Vista hangen in een zwart scherm. Om precies te zijn:

- Notebook wordt aangezet
- Het Acer-scherm verschijnt even
- Vervolgens komt het scherm met kiezen voor 'veilige modus', etc.
- Kies ik voor 'Veilige modus' dan zie ik een scherm waar tientallen windows-bestanden geladen worden (uit Windows\system32\ etc.)
- Daarna rest een zwart scherm waar je alleen nog maar een (wel beweegbare) muiswijzer ziet (na 10 minuten verschijnt ook de standaard Vista screensaver op het zwarte scherm).

Met het notebook valt dan dus niets meer aan te vangen. In het Bios heb ik al 'Load setup defaults' geprobeerd, zonder resultaat. Acer levert z'n systemen als OEM, dus ik heb geen Vista CD (wel backup DVD's waarmee ik naar fabrieksinstellingen terug kan, maar dat doe ik uiteraard niet zomaar, want dan ben je alle data op c: kwijt).

Ik heb in feite 2 vragen:

1) Heeft iemand nog tips hoe in deze situatie het notebook weer opstartbaar te krijgen?

2) Eigenlijk de belangrijkste vraag voor mij: hoe kan ik nu het beste nog bestanden benaderen (en backuppen) die op de harddisk staan? Er staan een aantal belangrijke bestanden op het notebook waar ik heel graag sowieso nog bij zou willen komen. Ik neem aan via een DVD boot, maar wat zet ik dan het beste op die DVD... ;) Als deze bestanden gebackupped zijn is een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groet en een voorspoedig 2009, Rens.

Op m'n Acer notebook heb ik sinds vandaag plotseling een probleem: Bij het opstarten blijft Vista hangen in een zwart scherm. Om precies te zijn:

- Notebook wordt aangezet
- Het Acer-scherm verschijnt even
- Vervolgens komt het scherm met kiezen voor 'veilige modus', etc.
- Kies ik voor 'Veilige modus' dan zie ik een scherm waar tientallen windows-bestanden geladen worden (uit Windows\system32\ etc.)
- Daarna rest een zwart scherm waar je alleen nog maar een (wel beweegbare) muiswijzer ziet (na 10 minuten verschijnt ook de standaard Vista screensaver op het zwarte scherm).

Met het notebook valt dan dus niets meer aan te vangen. In het Bios heb ik al 'Load setup defaults' geprobeerd, zonder resultaat. Acer levert z'n systemen als OEM, dus ik heb geen Vista CD (wel backup DVD's waarmee ik naar fabrieksinstellingen terug kan, maar dat doe ik uiteraard niet zomaar, want dan ben je alle data op c: kwijt).

Ik heb in feite 2 vragen:

1) Heeft iemand nog tips hoe in deze situatie het notebook weer opstartbaar te krijgen?

2) Eigenlijk de belangrijkste vraag voor mij: hoe kan ik nu het beste nog bestanden benaderen (en backuppen) die op de harddisk staan? Er staan een aantal belangrijke bestanden op het notebook waar ik heel graag sowieso nog bij zou willen komen. Ik neem aan via een DVD boot, maar wat zet ik dan het beste op die DVD... ;) Als deze bestanden gebackupped zijn is een reinstall van Vista niet zo'n probleem verder.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groet en een voorspoedig 2009, Rens.
Wat ik niet begrijp (niet alleen bij jou, maar bij velen die soortgelijke problemen hebben) waarom je in vredesnaam in het bios hebt zitten klungelen? Wat heeft het bios nu te maken met een machine die "gisteren" nog goed werkte en "vandaag" niet meer wil opstarten? Wat nu als je een Raid instelling had en / of SATA schijven en de standaard instellingen van het bios (wat héél normaal is) staan NIET op RAID en NIET op SATA ingesteld? Dan kun je 101 Windows recovery partities op de harddisk hebben staan en 1001 Windows schijven in de drive doen, je notebook zal nooit meer opstarten zónder dat je de juiste biosinstellingen terug hebt.

Daarnaast zou het zomaar kunnen zijn dat fabriekaf de timings van het geheugen zijn geconfigureerd en dan zou je met een standaardinstelling nu alles netjes om zeep hebben geholpen!

Als hetgeen in het bericht hierboven staat lukt, dan heb je gruwelijk veel mazzel gehad. Dan nóg kan het zijn dat je bios NIET meer optimaal voor jouw pc staat ingeregeld.

Lukt het hierbovenstaande niet, ga dan eerst maar eens naar de site van Acer en zoek daar uit wat er precies allemaal in je notebook zit.

Laatst bewerkt:
Wat ik niet begrijp (niet alleen bij jou, maar bij velen die soortgelijke problemen hebben) waarom je in vredesnaam in het bios hebt zitten klungelen? Wat heeft het bios nu te maken met een machine die "gisteren" nog goed werkte en "vandaag" niet meer wil opstarten?

Ik zal je dat precies vertellen, die tip ik heb ik gehaald van..... het helpmij forum :) Via Google vond ik iemand met een zelfde soort probleem en daar gaf gebruiker boeing_737 die tip... Hier te lezen:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=324200

Dus probeerde ik dat ook maar... Of ik nu nadelige gevolgen heb, weet ik niet. Bovenstaande tip m.b.t. de repairdisk (vervanger Vista-schijf) moet ik nog uitproberen.

In dat geval kan ik er weinig meer aan toevoegen. Ik snap ook niet echt waarom boeing_737 dat advies heeft gegeven.
Bij een niet startend Windows en zonder dat er "bijzondere" hardwarematige gebeurtenissen hebben plaatsgevonden (nieuw geheugen / nieuwe harddisk / nieuwe CD-DVD speler) is het zeer zeker NIET raadzaam om het bios op "Standard Values" te zetten. Het heeft namelijk (in principe) geen tierelier met elkaar te maken. Aan de andere kant zijn er soms omstandigheden te verzinnen dat het wél zinvol is.

Het meest handige is dan een digitale camera te pakken en een stuk of zestien foto's te maken van álle biosinstellingen. Je mag ervan uitgaan dat affabriek het e.e.a. juist is ingesteld en na het maken van die foto's is er ook wat mij betreft geen enkel beletsel meer om het bios naar de standaard waarden te zetten. Sterker nog, het kan héél verhelderend werken om juist daarna aan de hand van de foto's te ontdekken wát door de systeembouwer anders is geconfigureerd dan dat de standaard waarden zelf betreft. Het aardige is dan ook dat je het bios dan stap voor stap terug kunt brengen naar de affabriek situatie en tussentijds kunt testen of het goed blijft gaan (het opstarten). Maar goed, aan dit verhaal heb jij nu niets meer.

Misschien dat je boeing_737 een mailtje moet sturen waarin je 'm vraagt waarom hij meent dat een bios reset naar standaardwaarden een niet opstartend Windows zou kunnen verhelpen. Ik krijg overigens héél in de verte wél beelden bij het in dat topic gegeven advies.
Punt is namelijk dat die probleemhouder het bios reeds voorbij was toen zijn probleem begon (lange wachttijd). Die lange wachttijd begon terwijl Windows aan het starten is en dát lijkt mij eerder een Windowsprobleem dan een biosprobleem. De verre beelden die ik dan toch bij dat advies krijg zijn het gevolg van het feit dat zelfs ná een verse installatie van Windows de wachttijd onaanvaardbaar lang bleef. Immers, een verse Windowsinstallatie zou alle Windowsproblemen moeten hebben oplossen, dus wellicht dat in dit specifieke geval er qua biosinstellingen tóch mogelijk iets "vreemds" is gebeurd. Het blijven computers en dan is lang niet altijd alles logisch, wát de uitvinder van de computer tot in de lengte van jaren eigenlijk niet bedoeld heeft.................

Laatst bewerkt:
Probeer dit eens:
download onderstaande en brand op een cd,dan cd erin opstarten vanaf cd en voer eens een repair uit..
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/

Thanks, hier kon ik inderdaad wat mee proberen. Helaas echter heeft 't niet geholpen, er werden geen fouten gevonden.

Mijn aandacht richt zich nu puur op het veiligstellen van diverse bestanden. In die vista-recovery zit ook een dos-prompt, ik kan hiermee bestanden kopieren naar de usb-stick.

Terug dus in het ms/dos tijdperk... Maar dat is verre van ideaal. Ik zou uiteraard een muis/windows georienteerd systeem wensen wat vanaf cd/rom opgestart kan worden om bestanden te kopieren. Heeft iemand hier een tip voor? Scheelt me uren en uren werk...

Hallo,

Sorry dat ik reageer in een oud topic, maar ik heb dit probleem ook.

Bij het opstarten van Vista krijg ik een zwart scherm. Als ik dan doe resetten, power knop inhouden, dan start die wel normaal op.

Ik heb een Medion pc, waarvan het moederbord door een monteur is vervangen. Hij heeft daarna ook iets met de bios gedaan, wat precies weet ik niet. Ik meen dat hij zei dat je dat altijd ff moet doen.

Iemand een idee?

Zelfde probleem...

Beste forumgebruikers,

Ik heb een ook een Acer notebook en heb hetzelfde probleem.
Als ik me Notebook opstart kan ik kiezen uit twee opties.
- Opstartherstel
- Windows normaal starten
Geen van bijde werkt...
Ik heb gellukig alle belangrijke dingen op me D schijf staan dus daar heb ik geen problemen mee. Het gaat mij erom dat me notebook het weer doet !
Want ik begin me er nu echt aan te ergeren:mad:
En ik kreeg er geen enkele cd bij geleverd toen ik me notebook kocht..
Enig idee wat ik moet doen ?
Groetjes,
Alex

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan