Blikseminslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

worstelaar

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2002
Hoi,
Heeft iemand ervaring met schade door blikseminslag?

Wat ik wil weten is, wanneer er sprake is van een blikseminslag, wat de schade dan kan zijn.
Is per defenitie de hele computer defect ( inclusief moederbord en harddisk ) of kan het alleen de voeding zijn?

Grtz
Worstelaar

Bij blikseminslag is alles redelijk naar de vaantjes.
M.a.w. vuilbakklaar.

In het beste geval is het inderdaad enkel de voeding, maar meestal is het wel integraal gelukt.

Greetz : Jer:cool:en.

Ik ooit van een buurman gehoort dat zijn moederbord en modem kapot was. De inslag was blijkbaar binnengekomen via de modem.
Ik dacht dat dat het enige was dat kapot was ie had natuurlijk wel een geheel nieuwe pc gekregen van de verzekering :)

Hangt er van af. Als de inslag op de spannings cabine is gevallen, en je PC stond aan, dan vrees ik voor het ergste.(dan krijg je een serieuse overspanning) Stond je PC af, dan kan het meevallen dat het enkel de voeding is. In elk geval verzekering verwittigen.

Zijn er nog andere toestellen defect. Zoals Tv ed... ??

Bij blikseminslag in de buurt heb je ook vaak problemen naar een paar weken/maanden.

Je PC of ander apparatuur heeft dan een flinke optater gekregen. Het draait in het begin precies hetzelfde maar krijgt dan kuren naar verloop van tijd.

Hallo

Bij een rechtstreekse blikseminslag , is een eventuele defekte p.c. wel het minste van uw problemen hoor.

De t.v. , video , diepvries , enfin noem maar op zijn allemaal bye ... bye .

Het vaststellen is niet moeilijk hoor , de geur van verbrandde elektronika en elektriciteitsleidingen leidt u wel......

Zelfs de elektriciteitsbuizen zijn soms/meestal uit de muur gerukt.

De afdruk van een stopkontakt is soms zelfs in de tegenovergestelde muur gebrand....

Bij enkel een "spike" op het het , sneuvelen meestal enkel de componenten die verbonden zijn d.m.v. lange "kabels/draden" door de hoge induktiespanning.

Peter

@ VDK_P Bij een rechtstreekse blikseminslag, heb je nog wel meer problemen dan alleen je apparaten die om zeep zijn. Ik heb het gezien, dat is een bom die inslaat. Ik was bij vrienden, en op gegeven moment zagen wij de inslag. Dadelijk brandweer gebeld, gelukkig was die kazerne maar 200 m verwijderd, zodat het grotendeel van het huis kon gespaard woden. dus....

Een inslag op een cabine, veroorzaakt een overspanning, toch...

Al de toestellen die dan aanstaan, zijn dan om zeep.
Voor TS, als de PC niet aanstond, bestaat de kans dat het enkel de voeding is. Tot daar mijn dispuut.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan