Blokken tekst aan- en uitzetten

• Onderwerp starter Onderwerp starter dpey
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dpey

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2007
Ik heb een groot Word document (template). Hierin heb ik ongeveer 40 hoofdstukken.

Dit document gebruik ik als template om uiteindelijk rapportages te genereren. Op internet heb ik al gezocht naar de mogelijkheden, maar nog niet echt de oplossing weten te vinden.

Hieronder staan de oplossingen die ik gevonden heb, met daarachter de rede waarom dit niet werkbaar is voor mij.

- De blokken tekst markeren al een bepaalde stijl en vervolgens de stijl zichtbaar/onzichtbaar maken. --> Dit is helaas geen optie omdat ik de tabellen niet kan verbergen.
- Via buildingblocks/bouwstenen --> Hiermee kan ik de tekst wel invoeren, maar kan deze vervolgens niet makkelijk verwijderen/onzichtbaar maken

Zijn er nog meer opties (eventueel via VBA) of weet iemand hoe ik bovenstaande problemen kan oplossen?

Alvast bedankt.

Ik zie nog niet helemaal wat je bedoelt, maar ik vermoed dat je vaste blokken tekst hebt, en die al dan niet in je document wilt hebben. Ik zou dat toch met tekstblokken / subdocumenten oplossen die je op afroep in je document zet. Desnoods met een standaard formuliertje waarin je de gebruiker de blokken laat kiezen. Tekst in een tabel verbergen gaat overigens prima, dus ik snap niet helemaal wat je probleem daarmee is. Maar wellicht begrijp ik het verkeerd.

Je vermoeden klopt. :)

Wat bedoel je met "tekstblokken / subdocumenten die je op afroep in je document zet"? Bedoel je hiermee de buildingblocks?

Met de buildingblocks kan ik als ik het document open via een formulier (met vba code) de "tekstblokken" aanvinken zodat deze worden toegevoegd. Dit zou mij wel lukken

Ik wil echter op elk moment bepaalde blokken nog kunnen verwijderen of verbergen.

Wat betreft het zichtbaar/onzichtbaar maken van stijlen
Tekst in een tabel verbergen gaat inderdaad prima, echter ik krijg de tabel zelf (de lijnen) niet verborgen.

Ik hoop dat het duidelijk is, anders probeer ik wel een voorbeelddocumentje in elkaar te zetten.

Een voorbeeldje hebt altijd, al was het maar omdat ik er geen enkel probleem mee heb om een complete tabel met lijnen en tekst te verbergen. Maar een stijl is geen tabel, en als je de stijlopmaak aanpast (zichtbaar/onzichtbaar) dan heeft dat uiteraard geen enkele invloed op de tabel zelf. Want dat is een eigen object. Maar ik blijf toch enigszins verwonderd achter...
Ik wil echter op elk moment bepaalde blokken nog kunnen verwijderen of verbergen.
Wat betreft de buildingblocks: volgens mij maakt het niet zoveel uit of je tekstblokken gebruikt, of losse documenten. Zodra je tekst invoegt in een document, staat het er in als tekst. En de enige manier om de losse tekst te verwijderen of te verbergen, is om de tekst te selecteren. Het helpt dan geen moedertjelief of je een tekstblok/buildingblok hebt met dezelfde inhoud, want dat blijft dan een blok wat je kunt toevoegen aan de bestaande tekst.

De enige enigszins consequente manier van werken zou kunnen zijn dat je de tekst niet invoegt als tekst, maar toewijst aan een DocVariable, en vervolgens een DocVariable in het document plaatst die de inhoud weergeeft. Dat kun je dan met een IF doen. Ik heb een voorbeeldje gemaakt met DOCvariabelen en tekstvakken, dus niet helemaal wat je zoekt, maar de techniek om een variabele te vullen en al dan niet zichtbaar te maken is universeel, en kun je denk ik wel omzetten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan