Blokken tekst in 1x verbergen in document bedoeld voor verschillende gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

j2k1337

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 apr 2014
Hallo allemaal!

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Ik heb een groei document(word) dat bedoeld is voor verschillende gebruikers. Nu is het ene deel technisch onderlegd en het andere niet. Ik ben opzoek naar een functie of methode in word waarmee ik in 1x stukken tekst kan laten verdwijnen (voor de niet technische gebruiker), opslaan als pdf en vervolgens weer terug kunnen halen. Omdat het een relatief groot document is (relatief vaak wijzigingen) wil ik dit graag in 1x doen. Bij de mogelijkheid die ik nu gebruik moet ik steeds handmatig stukken tekst selecteren verbergen. Eigenlijk wil ik van de technische blokken een soort class maken en die in 1x in het hele document laten verdwijnen. E.v.t. oplossingen in andere tekstwerkers zijn ook welkom. Ik ben erg benieuwd of jullie een oplossing hebben!

Groet Jorrit

Word is een tekstverwerker en willekeurige tekst selecteren is nog steeds een probleem. Je kunt wel identieke teksten selecteren, maar dat zal hier niet de bedoeling zijn neem ik aan. Een simpele (all be it niet waterdichte methode) is om een aparte stijl te maken waarmee je alinea's kunt verbergen door de eigenschap <Verborgen tekst> aan te zetten. Tekst die je opmaakt met dit profiel is dan niet meer zichtbaar. Omdat je wilt kunnen switchen tussen wel of niet zichtbaar, heb je een macro nodig die de eigenschap aan- of uit zet. Die macro is simpel. Ik heb in mijn voorbeeld een stijl <Verborgen> gemaakt, en met een macro zet ik de eigenschap Hidden aan of uit.
Code:
Sub VerborgenTekst()
    With ActiveDocument.Styles("Verborgen").Font
        .Hidden = Not .Hidden
    End With
End Sub
Nogmaals: niet helemaal waterdicht, want je kunt als gebruiker in je Opties aangeven of je verborgen tekst wilt kunnen zien of niet (zie je hem altijd) en ook of je hem kunt afdrukken. Dus de ervaren gebruiker kan er omheen wieberen als hij/zij dat wil.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan