• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

blokkeren van files die ik download

Status
Niet open voor verdere reacties.

dabber09

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2011
Hallo
Elke keer dat ik een file download van excel krijg ik een foutmelding
Ik heb daarna de aanpassingen gedaan en nog steeds krijg ik de melding.
Wat doe ik hier verkeerd en hoe kan ik dit verhelpen, zodat in niet elke file eerst moet aanpassen.

1727167292920.png

1727167165750.png

Bovenin het eerste scherm je bestand toevoegen aan "vertrouwde documenten" of "vertrouwde locaties"

Als de map (mogelijk jouw standaard map voor opslag van 'persoonlijke' documenten) toegevoegd is aan > Vertrouwde locaties, dan krijg je die melding niet meer.

Eerst opslaan en weer heropenen.

Na downloaden rechtsklikken op het bestand en Eigenschappen selecteren.

Rechts onderaan Blokkering opheffen aanvinken, OK klikken en klaar.
Blokkering.JPG

Verschillen dus.
De bestanden die ik download worden gelijk geopend en zelfs wordt Excel gestart als het nog niet actief is.

@HSV
Dit 'probleem' is bij mij pas begonnen toen ik van XL2016 ben overgeschakeld naar XL2021.
Voorheen nooit iets van gemerkt.
Het is ook zo dat dit zich niet voordoet bij xlsx bestanden, in mijn geval enkel nog maar gemerkt bij xlsm en xlsb bestanden.

Het komt door een nieuwe beveiliging. Bestanden die "van het web" zijn krijgen een onzichtbare markering (Mark Of The Web). Deze markering zorgt ervoor dat VBA code niet wordt vertrouwd totdat je datgene doet dat in bericht #5 staat. Lastig, maar noodzakelijk gezien de vele macro virussen die verspreid zijn in de laatste paar jaar. Overigens zou ik je macro beveiliging weer terugzetten op de standaard instelling (tweede bolletje), dat is veiliger.

Wat ook werkt is beide bestanden in bijlage in je downloadirectory plaatsen en dubbelklikken op het bat bestand wanneer je een XL bestand gedownload hebt.
Het is nog altijd een handeling die uitgevoerd moet worden maar toch iets minder omslachtig dan de oplossing in mijn vorige post.
Moest de bestanden inpakken omdat de extensies niet toegelaten zijn op het forum. Het betreft nl. een bat en een ps1 (Powershell) bestand

Bijlagen

Ik ben er wel content mee dat macro's geblokkeerd worden.
Ik kan nu eerst inzien wat voor code er geschreven is; sommige codes zetten ongewenste instellingen niet terug bij het afsluiten van het bestand.

dus is het normaal dat ik die melding krijg gewoon voor de veligheid.
kan ik wel ergens aangeven dat als hetbv van mij komt dat deze wel te vertrouwen is?

Als je ergens vandaan iets download is het niet van jou.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan