Blokkering van LAN-spelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sven19

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2004
Veel collega's zijn bij mij al komen klagen dat de leerlingen voortdurend bezig zijn met msn messenger en lan-spelen. MSN heb ik reeds van alle computers verwijderd en de polcies aangepast zodat dit nie opnieuw geïnstalleerd kan worden.

Mijn vraag is nu, kan ik ervoor zorgen dat de msn webmessenger ook niet meer werkt en dat je geen lan-spelen meer kan doen.

Infra: Windows 2003 server, Windows XP en sommige Windows Me

Wat betreft de lanspelen zou je kunnen nagaan welke poorten gebruikt worden en deze dichtzetten.
Maar om LAN games te spelen, zullen deze toch ook geïnstalleerd moeten zijn, dus kun je die ook verwijderen toch?

Wat betreft webmessenger zou je het domein msn.com en msn.nl kunnen blocken in de router (neem aan dat niet elke pc een eigen internet aansluiting heeft).
Webmessenger werkt nl ook via dat domein. ;)

Ten eerste zou ik er goede sancties op zetten op het spelen van spellen.
Dat heeft bij mij op het MBO ook wel redelijk geholpen.
Als ze je dan betrappen en bepaalde straf.. bij ons was het meteen een week schorsing..

Spelen ze de spellen online of is het alleen binnen het netwerk?
Moeten de leerlingen voor schoolwerk soms dingen op de computers installeren?
Want anders kan je dat uitschakelen, dat ze niets meer mogen installeren.

Vervolg op bovenstaande vraag.

buick zei:
Wat betreft de lanspelen zou je kunnen nagaan welke poorten gebruikt worden en deze dichtzetten.
Maar om LAN games te spelen, zullen deze toch ook geïnstalleerd moeten zijn, dus kun je die ook verwijderen toch?

Voor vele installaties moet je administrator rechten hebben, maar andere dingen kunnen dan weer op het niveau van een gebruiker geïnstalleerd worden. Is het mogelijk om bijvoorbeeld een groepsbeleid op de server te maken, dat het onmogelijk maakt ook maar iets op gebruikersniveau te installeren? Zo ja, hoe?

wat moeten gebruikers allemaal installeren?
zet alle software die van belang zijn op de applicatie server, zodat ze alleen vanuit die netwerkdrive kunnen installeren, als dat gedaan is kan je net zo goed policy in voeren om de cdrom uit te schakelen. Dit vanwege omdat er installatie worden uitgevoerd die niet werk gerelateerd zijn.

mickeyjoy zei:
wat moeten gebruikers allemaal installeren?
zet alle software die van belang zijn op de applicatie server, zodat ze alleen vanuit die netwerkdrive kunnen installeren, als dat gedaan is kan je net zo goed policy in voeren om de cdrom uit te schakelen. Dit vanwege omdat er installatie worden uitgevoerd die niet werk gerelateerd zijn.

Je wil niet weten wat je allemaal voor LAN-spellen je gratis van het internet kan downloaden ;)

@Sven19: Op de WinXP machines zou het wel mogelijk moeten zijn om de gebruikers een "Beperkt account" te geven. Die geven veelal niet de mogelijkheid tot het installeren van programma's/spellen omdat daar een beheerdersaccount voor nodig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan