Blue screen DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL in Windows 10 jraid.sys

Status
Niet open voor verdere reacties.
Doe het volgende:

Open kladblok en kopieer er de volgende code naar toe.
@echo off
dir /s "%windir%\system32\drivers\jraid.sys">"%userprofile%\desktop\jraidsys.log"
start notepad "%userprofile%\desktop\jraidsys.log"

Sla dit bestand op met als type Alle bestanden (*.*) en met de bestandsnaam fix.bat.
Klik nu met de rechtermuisknop op fix.bat en kies "Als administrator uitvoeren".

Post het log in je reactie...
 
fix.bat log:

Volume in drive C is Packard Bell
Volume Serial Number is 1CB9-BA22

Directory of C:\WINDOWS\system32\drivers

29-10-2009 09:14 115.824 Jraid.sys
1 File(s) 115.824 bytes

Total Files Listed:
1 File(s) 115.824 bytes
0 Dir(s) 260.522.586.112 bytes free
 
Ik zie dat het oude systeembestand terug ingewisseld is.

Je kunt dezelfde opdrachten uitvoeren als in reactie #11.
 
OK, gedaan! Resultaat (zie hieronder) zo te zien identiek aan #12 Het zou nu dus weer gefikst moeten zijn....maar weer even afwachten, of tot de volgende windows-update misschien. Wederom dank Dorado!

Volume in drive C is Packard Bell
Volume Serial Number is 1CB9-BA22

Directory of C:\WINDOWS\system32\drivers

29-10-2009 09:14 99.440 Jraid.sys
1 File(s) 99.440 bytes

Total Files Listed:
1 File(s) 99.440 bytes
0 Dir(s) 258.321.297.408 bytes free
 
Het lijkt me goed om Windows de stuurprogramma's niet meer bij te laten werken.

Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
'Geen stuurprogramma's via Windows Update

On Error Resume Next

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.RegWrite "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DriverSearching\SearchOrderConfig",0,"REG_DWORD"

Message = "Er worden geen stuurprogramma's meer aangeboden via Windows Update!" & vbCrLf & "Om iets van deze wijzigingen te merken moet de computer opgestart worden!"

X = MsgBox(Message, vbexclamation, "Geen stuurprogramma's via Windows Update aanbieden")

Set WshShell = Nothing



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je: nodriverfix.vbs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → nodriverfix.vbsOpenen
 
Maar heeft dat dan misschien niet weer andere rare consequenties op de langere termijn ? Of kan W10 zonder meer blijven draaien op eventueel verouderde stuurprogramma's? Ik heb er in de verste verte niet genoeg verstand van om dat allemaal handmatig in de gaten te houden....

UPDATE: ik had bovenstaande (#24...dus nog niet #25) nauwelijks uitgevoerd en was even weggelopen, toen ik de pc opnieuw hoorde opstarten. En jawel, zojuist opnieuw blue screen wegens jraid. Opnieuw opdracht #21 uitgevoerd, de oude jraid blijkt weer opnieuw ingewisseld te zijn. In de updatehistorie blijkt het steeds te gaan om updates voor Microsoft Office, waarvan ik alleen een gratis proefversie heb die ik niet gebruik. Ik ga nu die Office er helemaal uitgooien en de juiste jraid weer terugzetten volgens #11 ....

Laatste update: #11 opnieuw uitgevoerd. Lijkt weer in orde nu. Ik heb met Revo uninstaller alle restanten van Microsoft Office grondig verwijderd. Hoe voorkom ik dat Windows updates voor Office blijft sturen (of stopt hij daar nu vanzelf mee?)
#25 alsnog uitvoeren of moet daar nog iets in gewijzigd worden?

Allerlaatste update....Grrrrr....2x achter elkaar blue screen terwijl er geen sprake was van Windows-updates, heb alleen Office verwijderd. Jraid blijkt opnieuw uitgewisseld......Ik heb #11 weer opnieuw uitgevoerd. Nu staat er weer de goede jraid. En wat nu?
 
Laatst bewerkt:
In dat geval lijkt het me beter om de tip uit reactie #6 een kans te geven.
 
OK, daar gaan we dan Lange Pier ;) bedoel je deze? JMB36X_WinDrv_R1.17.65_WHQL_eSATA.zip En dan heb ik wat instructies nodig wat ik daarmee moet, ik heb'm gedownload, maar dan?
En wat ik helemaal niet snap: hoe kan steeds weer die "verkeerde" jraid.sys teruggezet worden, ook zonder dat er sprake is van een update of nieuwe opstart? En waar komt die dan vandaan? Of gebeurt dat steeds na een nieuwe herstel-opstart bij blue screen?
 
bedoel je deze? JMB36X_WinDrv_R1.17.65_WHQL_eSATA.zip En dan heb ik wat instructies nodig wat ik daarmee moet, ik heb'm gedownload, maar dan?
*: Hier staat hoe je kan in- en uitpakken.

Pak het uit naar bv. het bureaublad waarna je dubbelklikt op setup.exe om het installatieprogramma te starten.
Na installatie kun je de aangemaakte map R1.17.65.11_eSATA op je bureaublad verwijderen.
En wat ik helemaal niet snap: hoe kan steeds weer die "verkeerde" jraid.sys teruggezet worden, ook zonder dat er sprake is van een update of nieuwe opstart? En waar komt die dan vandaan? Of gebeurt dat steeds na een nieuwe herstel-opstart bij blue screen?
Op dit moment is het voor mij ook een mysterie.
 
Laatst bewerkt:
OK, uitgevoerd! Er staat nu een nieuwe jraid.sys volgens het logje. En nu maar afwachten of deze wél wil blijven staan zonder blue screens?

Volume in drive C is Packard Bell
Volume Serial Number is 1CB9-BA22

Directory of C:\WINDOWS\system32\drivers

05-01-2017 12:02 123.704 jraid.sys
1 File(s) 123.704 bytes

Total Files Listed:
1 File(s) 123.704 bytes
0 Dir(s) 261.149.159.424 bytes free
 
Heel veel succes ermee wens ik je toe.
Ik zou voor de zekerheid Post #25 uitvoeren. Indien de drivers goed werken, waarom zou je dan nl. updaten? Nieuwe voegen niets toe aan je huidige hardware, meestal een aanpassing voor nieuwere hardware die dezelfde drivers gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dank Dorado! Windows-driverupdates zijn stopgezet. En tot nu toe lijkt alles weer stabiel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan