ikke123321
Gebruiker
- Lid geworden
- 19 okt 2007
Hallo , ik zit vast met een probleem en eigenlijk snap ik er ook niet veel van , kan iemand mij helpen. Het zit zo : Ik heb 2 klassen gemaakt , 1ste noemt dobbelsteen en daar moet gewoon één keer kunnen werpen en resultaten zien en bij de 2de noemt ik Gokspel en bij gokspel moet er drie dobbelstenen gegooid worden en de resultaat laten zien.
Als alle 3 dobbelstenen gelijk aan mekaar zijn dan wint u 100 euro , als twee dobbelstenen gelijk aan mekaar zijn dan wint u 10 euro , en als drie dobbelstenen een straat vorme daarmee bedoel ik bv. 4 5 6 of 2 3 4 dan wint ge 50 euro. ik zal jullie nu mijn code laten zien , kan jullie mij erop wijzen wat ik fout gedaan had.
Als alle 3 dobbelstenen gelijk aan mekaar zijn dan wint u 100 euro , als twee dobbelstenen gelijk aan mekaar zijn dan wint u 10 euro , en als drie dobbelstenen een straat vorme daarmee bedoel ik bv. 4 5 6 of 2 3 4 dan wint ge 50 euro. ik zal jullie nu mijn code laten zien , kan jullie mij erop wijzen wat ik fout gedaan had.
public class Dobbelsteen
{
private int aantal;
public Dobbelsteen()
{
}
public void gooi(){
aantal = (int)(1 + Math.random() * 6);
}
public int getAantal(){
return aantal;
}
}
public class Gokspel
{
private int dobbelsteen1;
private int dobbelsteen2;
private int dobbelsteen3;
private int worp1=0;
private int worp2=0;
private int worp3=0;
private Dobbelsteen dobbel1;
private Dobbelsteen dobbel2;
private Dobbelsteen dobbel3;
public Gokspel()
{
}
public String Speel()
{
dobbel1.gooi();
dobbel2.gooi();
dobbel3.gooi();
worp1 = dobbel1.getAantal();
worp2 = dobbel2.getAantal();
worp3 = dobbel3.getAantal();
return ( "U heeft" + "" + worp1 + "," + worp2 + "," + worp3 + " " + "Gegooid");
}
public String checkWinst()
{
if (worp1 == worp2 && worp2 == worp3)
{
return ( "U heeft 100 Euro Gewonnen");
}
if (worp1 == worp2 || worp1 == worp3 || worp2 == worp3)
{
return ("U heeft 10 Euro Gewonnen");
}
if (worp1 == (worp2-1) && worp1 == (worp3-2)||worp1 == (worp3-1) && worp1 == (worp2-2)||worp2 == (worp1-1) && worp2 == (worp3-2)|| worp2 == (worp1-2) && worp2 == (worp2-1)|| worp3 == (worp1-1) && worp3 == (worp2-2)|| worp3 == (worp1-2) && worp3 == (worp2-1))
{
return ("U heeft 50 Euro Gewonnen");
}
else
return ("U heeft niets gewonnen");
}
}