body bg-image

Status
Niet open voor verdere reacties.

webpagedesigner

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2010
Berichten
94
ik weet niet hoe ik een afbeelding kan invoegen bij background image

body {background-image:..\afbeeldingen\bg.jpg;

graag advies
 
srry

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body {background-image: url(afbeeldingen/bg.jpg)

font-family: fantasy;
font-size: 35;
color:#800000; }
-->
</style>
<title>kleur</title>
</head>
<body>

</body>
</html>


werkt niet wat doe ik verkeert...?

ik heb nog nooit een achtergrond afb gehad
 
Die <!-- en --> maakt geen verschil. Alleen is dat overbodig. Dat was vroeger nodig voor browsers die geen css kenden. Browsers die wel css kennen negeren 't gewoon.

Er mist 'n ; (punt-komma) aan het eind van de regel met de background-image. Dat soort fouten kun je heel simpel vinden met behulp van de validator voor css:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
 
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body {background-image: url(afbeeldingen/bg.jpg)

font-family: fantasy;
font-size: 35;
color:#800000; }
-->
</style>
<title>kleur</title>
</head>
<body>

</body>
</html>


werkt niet wat doe ik verkeert...?

ik heb nog nooit een achtergrond afb gehad
Allereerst heb je CSS in je HTML document staan, het is beter en overzichtelijker om dat in een apart document te zetten, dat betekent ook dat je het makkelijk kunt hergebruiken voor andere pagina's van je site.

Wat dat plaatje betreft, er moet inderdaad een ; na de laatste ) komen, ook moeten er " om de url van de afbeelding heen. Besef wel dat, zoals het nu staat, je afbeelding horizontaal en verticaal herhaald zal worden in de achtergrond. Om dat te voorkomen moet je background-repeat:none; gebruiken (repeat-x voor horizontale herhaling).

Ik kan overigens de instructies op de w3cschools site erg aanraden voor tips over css en html.
 
Laatst bewerkt:
danku

mijn css file staat in de map css
nu moet ik een afbeelding aanroepen in de map afbeeldingen
kan dat gewoon met body {background-image: url(..\afbeeldingen/bg.jpg;)???
 
background: url(...) is zo'n beetje de enige plek waar wel of geen aanhalingstekens beide mag. Vreemd, maar 't mag. Uit de specificatie van w3c:
body {
background: red url("pendant.png");
background-repeat: repeat-y;
background-attachment: fixed;
}

(...)

body {
background: white url(paper.png) scroll; /* for all UAs */
background: white url(ledger.png) fixed; /* for UAs that do fixed backgrounds */
}

Vanuit het css-bestand moet je in de url gewoon het pad naar de afbeelding opgeven. Dus voor elke map hoger een ..\ toevoegen, bijvoorbeeld:
Code:
background: url(../../plaatje.jpg);
Als je 't goed doet, verschijnt 't plaatje. En anders zit er 'n fout in je pad en/of bestandsnaam.
Het is ook handig om alleen kleine letters te gebruiken voor bestandsnamen en mappen. In Windows maakt dat geen verschil, op de meeste servers wel.
En gebruik ook geen spaties maar _ of -. _ als het één woord moet zijn voor zoekmachines, - als het twee woorden moeten zijn, bijvoorbeeld: over-ons.html
 
Laatst bewerkt:
beste goeroe

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body {background-image: url(..\..\bg.jpg);

font-family: fantasy;
font-size: 35;
color:#800000; }
-->
</style>
<title>kleur</title>
</head>
<body>

</body>
</html>


Het werkt niet in de html pagina
wel de kleur weizigingen maar niet die afbeelding die ik als achtergrond wil

Bedankt voor uw moeite, ik ben een beginner
 
mijn css file staat in de map css
nu moet ik een afbeelding aanroepen in de map afbeeldingen
kan dat gewoon met body {background-image: url(..\afbeeldingen/bg.jpg;)???
Als de map afbeeldingen in de root van je site map zit dan kan dat met {background-image:url('afbeeldingen/bg.jpg');}


(wel uitkijken met / en \ he? die zijn niet hetzelfde)

background: url(...) is zo'n beetje de enige plek waar wel of geen aanhalingstekens beide mag. Vreemd, maar 't mag. Uit de specificatie van w3c:
heh, nooit geweten dat dat mocht. Lekker consistent is dat.
 
Laatst bewerkt:
beste

zoals ik zei dat css file staat in de map css
de achtergrond in de map afbeeldingen
background-image:url('afbeeldingen/bg.jpg' werkt niet

de 1 zegt \..\ ik weet het niet :p
dank u voor de moeite
 
De ..\..\ is een koe, nee 'n olifant, van 'n fout van mij. Dat moet ../../ zijn. We spreken even af dat we 't hier nooit meer over hebben :eek: (Ik heb 't al verbeterd hierboven.)
Windows werkt intern met / en zet \ om in /. Maar niet alle browsers doen dat, dus je moet echt / gebruiken. Sorry, mijn fout.
Dat ../../ was bedoeld als voorbeeld. Je zult regelmatig dingen die hier worden gezegd moeten aanpassen aan je eigen site. Maar dat leer je vanzelf wel.
Je hebt dus 'n map css en 'n map afbeeldingen.
Ik doe even of die in de map Documenten staan. (Dat moet je in gedachten ook even hernoemen naar hoe het bij jou heet, ik kan immers niet in jouw computer kijken...)
Dus:
Documenten
css
achtergronden​

Als je nu background-image: url('plaatje.jpg') aanroept vanuit de map css, dan gaat de computer - die gewoon niet zo slim is - kijken in de map waarin de css staat. Hé, geen plaatje.jpg, jammer dan, laat ik gewoon niets zien.
Je moet die stomme machine dus eerst vertellen waar hij 't kan vinden.
../ betekent 1 map hoger.

background-image: url('../plaatje.jpg') betekent dus, als je het vanuit de map css gebruikt: kijk niet in de map css, maar in 1 map hoger, dus in de map Documenten.
Ook daar staat het plaatje niet, en 'n echte speurneus is je computer niet, dus...

background-image: url('../achtergronden/plaatje.jpg')
Als je dit aanroept vanuit de map css gebeurt er van links naar rechts het volgende:
../ : ga 1 map omhoog. Dus nu zit je in de map Documenten
achtergronden/ : ga nu naar de map achtergronden
plaatje.jpg: : en haal daar plaatje.jpg op.

Als je map css 2 mappen onder Documenten staat, gebruik je ../../, enz.
 
Laatst bewerkt:
Beste Goeroe sorry dat ik u niet begrijp

ik begrijp u wel maar het werkt niet :p

ik denk dat ik beter gewoon een HEX code als achtergrond kan gebruiken

Bedankt voor u moeite

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body {
background-image: ../../bg.jpg;
font-family: fantasy;
font-size: 40;
color:#000000; }
-->
</style>
<title>kleur</title>
</head>
<body>

</body>
</html>
 
Dat kan ook. Maar er ook nog 'n duidelijk fout in je background-image.
Het moet zijn:
Code:
background-image: url(plaatje.jpg);
Dus het moet eindigen op );
Je bent de ) vergeten.
 
Beste Hr. Goeroe

Geef mijn portie maar een fikie :p
ik dank u voor alle moeite
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<style type="text/css">
<!--
body {
background-image: url(..\..\bg.jpg);
font-family: fantasy;
font-size: 40;
color:#000000; }
-->
</style>
<title>kleur</title>
</head>
<body>

</body>
</html>
Het werkt niet

nu heb ik een andere vraag... kan ik die in dit topic stellen of moet ik een nieuwe maken?

Hier komt die...

In de map html heb ik een bestandje met geschiedenis
<link href="../css/style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<link href="../css/kleur.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
hij pakt wel kleur.css maar niet style.css?
in style staat de navi bar

Weet u hoe dit kan?
 
Of je die vraag hier of in 'n nieuw topic moet stellen, is altijd wat lastig. Als 't nou niet echt helemaal iets nieuws is, is 't soms handiger om gewoon door te gaan. Vind ik, maar daar wordt verschillend over gedacht.
Als style.css en kleur.css in dezelfde map en zo staan, dan moet hij ze allebei pakken.
Maar er zijn meer redenen waarom het kan lijken (lijken!) alsof 'n style niet wordt geladen.

Iets anders. Als ik zie hoeveel tijd en moeite je erin stopt, zou het dan niet beter zijn om eerst toch 'ns 'n korte cursus te volgen? Zoiets als 'n background is echt niet het moeilijkste wat er is, maar je moet even weten hoe 't werkt. Dit soort dingen ga je op allerlei terreinen tegenkomen.
Het voordeel van 'n cursus is dat je dat dan 'n beetje gestructureerd krijgt. Los van dat 't gewoon leuk is, werk je dan uiteindelijk veel sneller.
In de tijd dat je nu bezig bent geweest met die background-image (zonder resultaat) had je ook 'n les kunnen afmaken (met resultaat).
Voor ons is 't ook 'n beetje raden wat er misgaat.
Met die styles hierboven ook. Het kan zijn dat je id's en classes hebt omgewisseld of zo. Het kan ook zijn dat iets in de ene style meer gewicht heeft dan in de andere. Als je zo'n cursus volgt, heb je in ieder geval de basiskennis die nodig is om bijvoorbeeld 'n id en 'n class te kunnen onderscheiden.
Op deze site staat 'n uitstekende Nederlandstalige gratis cursus. http://www.web-garden.be/
Ik zou die in ieder geval 'ns bekijken.
 
Beste Hr. Goeroe

Hartelijk bedankt voor uw aanbod
Ik heb net een studie webdesign afgerond hierna ga ik zeker nog webdesign studies volgen

Waaronder Dreamweaver, Flash en wie weet wat nog meer

Verder design ik wel verder tijdens deze discusie
Ik zoek ook op internet naar oplossingen
Background image heb ik ook tijdens deze studie gehad, maar dacht dat ik het wist

blijkbaar is het een punt of een komma

erg stresvol als je een kilometer tekst type waar een klein puntje verkeert staat

nogmaal bedankt voor uw moeite

Beste Goeroe

Ik zat te slapen, en stelde tesnel de vraag over style.css
het is opgelost na een plens koud water in mijn gezicht
 
Laatst bewerkt:
beste goeroe

Nogmaals bedankt voor u goeie tips !!!

Mijn kennis van html is nog op beginnen niveau
javascript is waar ik meer moeite mee heb... ik denk dat niemand alles uit het hoofd kan leren

er zijn nog veel meer programeer talen ....
ik ga boeken bestellen over php en javascript

kunt u me nog meer programeertalen aan bevelen die je als webdesigner moet kennen?

ik ben me aan het voorbereiden !!!
Ik ben nu bezig met sites namaken, en verbeteren, gewoon voor training
Graag advies

Hierna ga ik een studie doen als gamedesign, ik wil mijn eigen gamesite ontwerpen waar mensen over de hele wereld kunnen gamen

maar daar moet weer een apparte code voor zijn denk ik

weet u misschien welke ik moet gebruiken ?
 
Ik ga het 'n beetje opgeven. Dit is niet rottig bedoeld, maar dit schiet gewoon niet op. Je zegt dat je 'n 'studie webdesign' hebt gevolgd.
Maar je weet niet hoe je 'n pad aangeeft, dat je ; moet gebruiken in css, niet het verschil tussen / en \, laat het ) weg aan het eind van de url. Dat zijn toch echt heel elementaire dingen. Zonder dat soort kennis kun je echt geen site maken met html en css.
'n Validator gebruik je ook niet, want anders zouden dat soort fouten worden opgemerkt. Terwijl in meerdere topics de validator al is aangeraden.

De informatie die hier staat is ook niet genoeg om goed antwoord te kunnen geven.
Ik weet niet wat voor 'studie webdesign' dat was, maar ik heb ernstige vraagtekens bij de kwaliteit daarvan.
Het is natuurlijk je goed recht om geen cursus over html/css te volgen, maar het lukt mij niet om je vragen te beantwoorden op zo'n manier dat je er iets aan hebt.
Ik zou je echt nogmaals aanraden die cursus te volgen, zodat je in ieder geval weet wat 'n class en id is, dat soort dingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan