boeken html en programmeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

yavar

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2005
hoi

ik wil heel graag iets over programeren leren.
ik weet nog helemaal niks over programeren.
ik wil een boek(en) van bol.com kopen maar ik weet niet welke ik het beste kan kopen!
ik denk dat ik als eerst met html moet beginnen maar dan zijn er heel veel programmeer talen. (PHP, C, C++, java, MySql)

welk boek moet ik als eerst kopen? en wat moet daarna kopen?
kan iemand mij helpen ??
alvast bedankt ! :thumb:

Persoonlijk vind ik handleidinghtml.nl meer geschikt als naslagwerk, en minder om het nog te leren.
als Engels geen bezwaar is zou ik eens mijn licht opsteken op http://www.w3schools.com/html/default.asp

Daarnaast is het zeker raadzaam om eerst redelijk goed html onder de knie te hebben voordat je je begeeft op het pad van de scripttalen (voor webapplicaties).

Wat ook erg leuk is (en simpel) om de techniek van het echte programmeren te begrijpen (dus niet perse scripten, kan wel) is gamemaker
Gamemaker is gratis software waarmee je heel simpel je eigen spel in elkaar kan zetten... Er zijn heel veel tutorials voor te vinden, begint erg makkelijk maar als je beter word zie je dat je toch ook erg ingewikkelde appllicaties kan maken.. Op een bepaald niveau trekt gamemaker niet meer de dingen die je er mee wilt maken, daarom ben ik er nu mee gestopt, maar begrijp ik zo'n beetje alles van programmeeren, behalve dat ik dan de code's voor bepaalde dingen niet weet...
Neem eens een kijkje op www.gamemaker.nl:thumb:

Als je in webcodering wil gaan doen zul je als eerste tenminste HTML moeten leren. En handig vervolg op HTML is XHTML. Voor interactieve sites kun je JavaScript leren en voor layout CSS. Als je nog verder wil gaan kun je ook nog XML en de opmaaktaal daarbij leren. Om je pagina's dan nog dynamischeer te maken kun je gebruik maken van programmertalen zoals PHP, ASP, ASPX. Populair is PHP. Als je dan nog een database aan wilt koppelen voor gegevens kun je SQL leren.

Dat was kant 1, de tweede kant is dat je applicaties gaat programmeren. Er zijn dan veel keuzes om voor te gaan. Microsoft en anderen bieden veel IDE's (Integrated Development Environment) waarmee je applicaties kunt maken via een mooie grafische interface. Hiermee leer je de programmeertaal niet goed kennen en ga je inefficient programmeren - niet echt een aanrader dus. Bekende programmeertalen zijn Java, C++, C. Programmeertalen om mee te beginnen zijn vaak Delphi en Python. Een vrij algemene taal is Perl (word ook vaak gebruikt voor webapplicaties).

Laat je niet afschrikken door al die namen, als je iets wilt doen met websites begin met HTML: tip van mij www.magicmotion.com . Als je applicaties wilt programmeren zou ik je aanraden te beginnen met Python (hoewel velen Delphi zouden zeggen). Er zijn daarover zat cursussen op internet.

Veel succes ermee en laat ons horen als je wat gekozen hebt :)!

Adriaan

Edit: ik zou niet beginnen met een boek kopen.. kijk eerst rond op internet en begin er alvast een beetje mee. Haal evt een boek uit de bibliotheek.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan