bomen en bos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Wines
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Wines

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2012
Hallo wie helpt?

Ik wil graag in een datum kolom de data groeperen op maand.
Ik probeer dit met

GROUP BY =Datepart"mm yyyy";0;0)

en dan mist ie een operator.
Wat doe ik fout?

Groetjes

Ik zie een afsluitend haakje sluiten, maar geen haakje openen?
En een = teken die me niet juist voorkomt. En mogelijk niet "-tekens gebruiken maar '-tekens

Moet het dus niet zijn:
Code:
GROUP BY Datepart ('mm yyyy';0;0)

Ik ben geen MS Access expert, dus vandaar de nodige voorbehouden. :D

Tijs.

Dank voor meedenken.
Een logisch antwoord.
Haakje geplaatst.
Probleem niet opgelost :rolleyes:

Groet

Probeer het eens zo:
GROUP BY Datepart('yyyy', [datumveld]), Datepart('m', [datumveld])

Nee, dat snap ik. Deze constructie gaat nooit werken. Je zou dat met Format kunnen doen, ware het niet dat Access dat niet altijd ondersteunt. Probeer deze eens:
Code:
Year([Leverdatum]) & " " & Right$("00" & Month([Leverdatum]);2)

OctaFish:

Dat resulteert in een syntaxis fout.
Het hele verhaal is deze: Ik heb een keuzelijst invoer op mijn form. Deze haalt gegevens uit tabel en in het eigenschap venster tab gegevens heb ik in de rijbron het volgende:

SELECT DISTINCT [Leidinggevende].[Leidinggevende] FROM Leidinggevende ORDER BY [Leidinggevende];

en dat functioneert prima.

Nu wil ik nog een keuzelijst invoer met datum zodat ik kan zien hoeveel er in een bepaalde maand zijn. Ik probeer dit met het volgende.

SELECT DISTINCT [Afloop].[Afloop] FROM Afloop ORDER BY [Afloop]

Maar dan krijg ik alle datums.

Dus probeer ik daarachter nog een "GROUP BY" opdat ik ze dan per maand krijg. Maar dat wil dus niet lukken

Er valt volgens mij ook niks te groeperen, want dan zie je niet zo bar veel. Je kunt wél een criterium inbakken, waarbij je bijvoorbeeld records selecteert waarvan de maand gelijk is of groter dan een specifiek aantal maanden:
[sql]SELECT DISTINCT [Afloop] FROM Afloop ORDER BY [Afloop] WHERE [Afloop] >=DateAdd("m";-6;Date())[/sql]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan