Bond: antispywaresoftware werkt niet of nauwelijks...

Status
Niet open voor verdere reacties.

gezina

Inventaris
Lid geworden
27 apr 2001
Bond: antispywaresoftware werkt niet of nauwelijks

woensdag, 4 mei 2005, 11:14 - webwereld.nl De meeste pakketten om spyware te verwijderen doen hun werk niet goed. Opvallend genoeg scoort Microsoft AntiSpyware het beste.

Dit blijkt uit een test van de Consumentenbond naar antispywaresoftware. In totaal testte de bond dertien pakketten. Geen enkel programma herkende en verwijderde alle spyware.

Volgens de Consumentenbond scoorde Microsoft AntiSpyware, waar alleen nog een testversie van bestaat, het beste. Dit pakket verwijderde 90 procent van de spyware, op de voet gevolgd door Hitman Pro dat 84 procent van de troep opruimde.

Alle andere onderzochte pakketten scoren volgens de bond aanzienlijk minder goed. De onderzoekers concluderen dan ook dat het detecteren en verwijderen van spyware nog in de kinderschoenen staat.

Overigens bestaan er niet alleen grote verschillen in de hoeveelheid spyware die de geteste softwarepakketten verwijderen. Ook zijn er grote verschillen in de tijd die de software nodig heeft om de pc te scannen.

De snelste grondige controle was volgens de onderzoekers Spybot dat slechts anderhalve minuut nodig had. Microsofts programma deed er zes minuten over. Het programma Inveder had als los softwareprogramma met anderhalf uur de meeste tijd nodig om een computer te scannen.

Het geïntegreerde beveilingspakket van McAfee had er aanzienlijk langer voor nodig: drie uur. Dit programma scant echter ook op virussen.

De Consumentenbond merkt hierbij overigens wel op dat de resultaten sterk afhankelijk zijn van het aantal bestanden op een computer. Voor de test heeft de Consumentenbond een volledige scan uitgevoerd op 48 GB aan bestanden, verdeeld over twee partities.

Geplaatst door gezina
antispywaresoftware werkt niet of nauwelijks

Nou nou, wat een tendentieuze conclusie zeg. Gezien de aard van de malware-infecties van vandaag de dag, die soms ongelooflijk complex zijn en vaak bestaan uit een combinatie van adware of spyware met virusachtige verschijnselen, mag je zeggen dat een antispywareprogramma prima werk levert als het driekwart van de rommel van een flink vervuilde pc weet te verwijderen.

Om een flink vervuilde pc goed schoon te krijgen, zal een antispywareprogramma alléén nooit voldoende zijn. Op zijn minst zal er ook een antivirusprogramma aan te pas moeten komen.

Het probleem is niet dat de antispywareprogramma's niet of nauwelijks zouden werken. Het probleem is dat sommige spywarevarianten de laatste tijd zo ingenieus en ingewikkeld in elkaar zitten dat automatische verwijdering door even een scanprogrammaatje te draaien gewoon niet meer mogelijk is.

En dan de stelling dat "dat het detecteren en verwijderen van spyware nog in de kinderschoenen staat"... Onzin. Soms is er alleen wat deskundige hulp voor nodig. Zelfs de meest complexe varianten van CWS en VX2 kunnen we verwijderen. Maar wie verwacht dat het simpelweg draaien van een spywarescanner zulke infecties wel eventjes zal verwijderen, heeft er geen flauw idee van over wat voor infecties het hier eigenlijk gaat.

Geplaatst door gezina
Bond: antispywaresoftware werkt niet of nauwelijks

woensdag, 4 mei 2005, 11:14 - webwereld.nl

Volgens de Consumentenbond scoorde Microsoft AntiSpyware, waar alleen nog een testversie van bestaat, het beste. Dit pakket verwijderde 90 procent van de spyware, op de voet gevolgd door Hitman Pro dat 84 procent van de troep opruimde.
Dat Hitman Pro hier neergezet wordt als een apart antispywareprogramma heb ik wel moeite mee, want dat is het namelijk niet. Een verzameling van alle goedbekende antispywareprogramma´s bedenken en daarmee de blits maken.....is misschien een beetje off-topic, maar k wilde het wel even kwijt.:)

Onderzoek van meer dan een half jaar geleden:
http://windowssecrets.com/050127/#story1

En in mijn optiek is het sindsdien alleen maar erger geworden.
Mede dankzij de omstandigheden die buffy al noemde. Het gebruik van trojans en rootkits om spyware te verspreiden en te verbergen.

De strijd om het grote geld is begonnen en de verliezers tot nu toe zijn de onvoldoende beschermde thuisgebruikers.

Groetjes,

Pieter

Bedankt Geeske. Heb het even gelezen, maar de tekst bevat nauwelijks informatie over de testmethode. Zo wordt in het geheel niet aangegeven waarmee de geteste pc's besmet waren. En zoals in het verleden al vaak genoeg is gebleken, zijn de testresultaten nu eenmaal vooral dáárvan afhankelijk. Het ene programma is nu eenmaal wat beter in het verwijderen van de ene soort infectie, het andere scoort wat beter bij een andere soort. Vandaar dat je altijd meerdere programma's nodig zult hebben om een flink vervuilde pc weer schoon te krijgen.

Ik vind ook dat er wel vreemde vergelijkingen gemaakt worden. Hoe kun je AdAware, Spybot, etc nu vergelijken met de "internet security pakketten met een spyware module" zoals die van Norton en McAfee? De eerste programma's zijn specifiek geschreven voor het verwijderen van spyware, de laatste programma's primair voor het verwijderen van virussen en doen de spyware er een beetje bij. Wil je uit zo'n vergelijking conclusies trekken, dan zul je exact moeten aangeven wát er door welke programma's werd verwijderd. AdAware en Spybot zullen beter scoren op echte spy- en adware, Norton en McAfee beter op virusachtige verschijnselen. Vanzelfsprekend!

Dat Hitman Pro vrij aardig scoort is nogal wiedes. Dat programma is immers een tooltje dat een hele reeks antispywareprogramma's (AdAware, Spybot, SpySweeper) achter elkaar laat draaien en ook nog een stel virusscanners. Vanzelfsprekend wordt er aardig wat verwijderd als je zo veel scans achter elkaar doet.

Ik lees ook niets over de nadelen van de programma's. Zo is er blijkbaar totaal niet gekeken naar false positives (en het is bekend dat MS AntiSpyware die nogal eens geeft).

Deze test is niet door experts verricht, denk ik.

De strijd om het grote geld is begonnen en de verliezers tot nu toe zijn de onvoldoende beschermde thuisgebruikers.
'Spyware is miljardenindustrie geworden'

woensdag, 4 mei 2005, 14:09 - Spyware is jaarlijks goed voor een omzet van miljarden dollars. Reclame via spyware is daarmee goed voor een 'substantieel deel van de totale online advertentiemarkt'.

Dat stelt althans softwaremaker Webroot in het rapport 'The State of Spyware' Webroot schat de inkomsten uit spyware op 'meer dan 2 miljard dollar'. Uit vorige week gepresenteerde cijfers van het Interactive Advertising Bureau (IAB) blijkt dat de Amerikaanse online advertentiemarkt in 2004 goed was voor een omzet van 9,6 miljard dollar.

Volgens Webroot was in het eerste kwartaal 88 procent van de consumenten-pc's besmet met spyware. Dat percentage is iets lager dan in het laatste kwartaal van vorig jaar, toen 92 procent van de pc's spyware bevatte.
Verder lezen: > http://www.webwereld.nl/articles/35159webwereld.nl

Wat ik al zei op ASO:

Helemaal mee eens.. Ik heb de consumentenbond hier ook over aangeschreven. Nogal wiedes dat HMP hooguitkomt! Wanneer je alles combineert is het een optelsommetje :w00t: .

===

Spyware miljardenindustrie? Zeker... Helaas wel..

Als je dan al kijkt dat meer en meer dingen niet meer gratis zijn, of wel gratis maar gigantisch malafide..

Wij voerden op een schone test pc een volledige scan uit op 48GB aan bestanden

48GB? vraag je je toch af wat ze er allemaal opgegooid hebben...

Ze vermelden trouwens wel dat HitmanPro een verzameling andere programma's is (zie voetnoot 9).

Idd vreemd dat ze niks over false positives zeggen, je zou bijna denken dat ze iets als spyware zien als het door 1 of meerdere programma's wordt gedetecteerd.

Geplaatst door nteusink
Ze vermelden trouwens wel dat HitmanPro een verzameling andere programma's is (zie voetnoot 9).

Ja, ze vermelden dat wel. Maar ze publiceren vervolgens wel hun testresultaten in de trant van "AdAware verwijderde zoveel procent van de spyware en Hitman verwijderde zoveel meer procent van de spyware, dus Hitman is beter." Een vergelijking die natuurlijk nergens op slaat, want als je Hitman draait wordt én AdAware, én Spybot, én SpySweeper, én CWShredder, én een virusscan van TrendMicro uitgevoerd (en nog wat meer dingen geloof ik). Statistische nonsens dus, die testresultaten van de Consumentenbond. En over de nadelen van Hitman spreken ze ook niet.

Geplaatst door buffy
Ja, ze vermelden dat wel. Maar ze publiceren vervolgens wel hun testresultaten in de trant van "AdAware verwijderde zoveel procent van de spyware en Hitman verwijderde zoveel meer procent van de spyware, dus Hitman is beter." Een vergelijking die natuurlijk nergens op slaat, want als je Hitman draait wordt én AdAware, én Spybot, én SpySweeper, én CWShredder, én een virusscan van TrendMicro uitgevoerd (en nog wat meer dingen geloof ik). Statistische nonsens dus, die testresultaten van de Consumentenbond. En over de nadelen van Hitman spreken ze ook niet.

Ben ik helemaal met je eens :)

Geplaatst door buffy

ALS ik een reactie van ze heb ontvangen zal ik het plaatsen.

Je vergelijkt OF antispywareprogramma's OF paketten. Maar geen programma's met paketten :confused:

Post in andere thread:

In de Digitale Consument las ik dat Microsoft de beste anti spyware program heeft. Hitman Pro komt als nr. twee. De rest is slecht. Dus ook Spybot, Lavasoft, McAfee of Norton die het slechtste zijn volgens het blad.

Microsoft heeft slechts twee nadelen; het is nog een betaversie en volledig in het Engels.

Wie heeft echter al ervaring met dit program?

Hoe kan je nou zeggen dat ad-aware, spybot en consorten slecht zijn maar HMP goed :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan