Bookmark of anker op een pagina maken naar een ander pagina

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnyBoy

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2000
Weet iemand hoe ik in Dreamweaver een bookmark (anker of hyperlink) kan maken van ergens op pagina A naar ergens op pagina B ? Een gewone bookmark aanmaken lukt mij, maar niet naar een plaats op een andere pagina. Hopelijk weet iemand de oplossing. Alvast bedankt en voor straks ... prettig eindejaar.
Johny :D

Hoi JohnyBoy,
Stel je zit op pagina-1.htm en je wilt naar het bookmark <a name="merkje"></a> op pagina-2.htm of naar het bookmark <div id="vervolg">....</div> op pagina-3.htm.
Dan zet je op pagina-1.htm als links:
HTML:
<p>Ga naar <a href="pagina-2.htm#merkje">de uitleg hiervan</a></p>
en:
<p><a href="pagina-3.htm#vervolg">Lees hier verder</a></p>
Kijk maar of het werkt. :)

... en ook een goed begin!
CSShunter

CSSHunter,

met uw hulp is mijn vraag opgelost en alles werkt prima :thumb:.
Van harte bedankt en veel computerplezier in het nieuwe jaar 2011 !

Johny

Hoi JohnyBoy,
Stel je zit op pagina-1.htm en je wilt naar het bookmark <a name="merkje"></a> op pagina-2.htm of naar het bookmark <div id="vervolg">....</div> op pagina-3.htm.
Dan zet je op pagina-1.htm als links:
HTML:
<p>Ga naar <a href="pagina-2.htm#merkje">de uitleg hiervan</a></p>
en:
<p><a href="pagina-3.htm#vervolg">Lees hier verder</a></p>
Kijk maar of het werkt. :)

... en ook een goed begin!
CSShunter

U kan beter met <a id="test"></a> werken ipv <a name="test"></a>.. Probeert u maar eens <a name="test"> te valideren in strict html ;)! Dat gaat gewoon niet. Het voordeel van werken met id's is ook dat u waarschijnlijk al wel een id hebt op de plaats naar waar u wilt linken.

dieterke,

ik heb de aanbeveling van csshunter geprobeerd en dit lukt prima. Ik zal desalnietemin uw voorstel ook eens uitproberen.
Bedankt voor uw reactie ! :thumb:

dieterke,

ik heb de aanbeveling van csshunter geprobeerd en dit lukt prima. Ik zal desalnietemin uw voorstel ook eens uitproberen.
Bedankt voor uw reactie ! :thumb:

Tuurlijk, en <a name=""> werkt perfect!! Alleen zie ik er het voordeel niet van in als je met id's kan werken die er waarschijnlijk toch al staan!

Als u werkt in strict HTML zal dit ook niet valideren, ik vermoed wel dat u met transitional werkt ;-). Dus veel maakt het niet uit eigenlijk!

Succes nog!

Dieter

Dieter, kan u eens kijken naar mijn andere vraag ivm tabellen? Daar weet ik me geen raad mee. Ik ken geen css en weet weinig van html af. Ben eigenlijk een leek die een website wil maken met vallen en opstaan.

Johny

Hoi Dieterke,
(...) Probeert u maar eens <a name="test"> te valideren in strict html ! Dat gaat gewoon niet. ;)
Voor een probeersel kan je me midden in de nacht wakker maken. :) Maar heb je het zelf al eens geprobeerd?
Hoe dat zo?
  • In html4.01 Strict is het name-attribuut voor alle elementen toegestaan (behalve voor applets), zie hier in de specificatie.
  • In html4.01 Strict kan een anker (bladwijzer) zowel via het name-attribuut als via een ID aangeroepen worden. Beiden zijn toegestaan, zie hier in de specificatie.
  • De specificaties van xhtml1.0 (Strict) volgen in het algemeen die van html4.01 (Strict). Nu is xhtml een vorm van XML (geserveerd als "text/html"). En in XML is het gebruik van het name-attribuut bij een <a> "deprecated" (achterhaald) en mag alleen een ID gebruikt worden; zie hier. Formeel is <a name="..."> dus verboden; maar om "backwards compatible" te zijn (nog te werken op oudere webpagina's), mogen browsers het voorlopig nog wel gebruiken. - dat zal ook de reden zijn dat de html-validator géén alarm geeft. NB: bij andere "deprecated" zaken springt de validator direct op rood!
  • Overigens zijn er hele boekwerken te schijven over xhtml. Veruit de meeste zogenaamde xhtml-pagina's zijn helemaal geen echte xhtml-pagina's (op XML gebaseerd). Voor meer info: lees dit artikel "xhtml vs. garbage…" en huiver!
  • Gaan we ook nog even kijken naar html5, want die heeft de toekomst van xhtml gewonnen. In html5 is het gebruik van "name" voor een <a> toegestaan. Het wordt wel afgeraden, ten gunste van het gebruik van ID. Zie hier.
Conclusie
Je kunt inderdaad beter <a id="bladwijzer"></a> dan <a name="bladwijzer"></a> gebruiken.
Maar <a name="bladwijzer"></a> mag wel, en is ook valid.

Zelf werk ik ook bij voorkeur met ID's en niet net name's. Maar omdat ik niet wist wat JohnyBoy als aan duizenden bookmarks op z'n site heeft staan, had ik beide varianten maar in m'n voorbeeld opgenomen.
En wie met "search and replace" al zijn pagina's wil doorakkeren om de name's in ID's te veranderen, zal ik niet tegenhouden. ;)
(Alleen even uitkijken dat je in <form>'s niet teveel weghaalt)

Tenslotte na deze ingewikkelderigheden ook nog twee praktische tips:
  • In de html-cursus van web-garden.be kan je veel te weten komen over de grondbeginselen van html en css.
  • Als je die uit hebt, moet je even onderaan op dezelfde pagina op het groene boekje "CSS and HTML Web Design" klikken. Vervolgens kan je zomaar (kost niks) een pdf met het hele boekwerk downloaden.
    Is wel in het Engels, maar een aanrader van ruim 500 pagina's (!). :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan